Brandstofkeuze

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
stratego

Brandstofkeuze

Bericht door stratego »

Met welke brandstof 95 of 98 octaan rijd je best. Ik heb beiden geprobeerd en voel geen enkel verschil :blob:
Peet
500 cc
500 cc
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 mar 2005, 07:30
Locatie: Hamme

Bericht door Peet »

Goed opgemerkt : geen verschil. Enkel in je portemonnaie !
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

de 95 wordt voorgeschreven ..... dus waarom meer betalen ??

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
erik
125 cc
125 cc
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 mar 2004, 19:18
Locatie: Vremde

Bericht door erik »

Ze hebben me ooit eens verteld dat een volle tank 98 goed is als je motor lange tijd blijft stilstaan ?
Beter dan 95 ??
Ik weet ook niet waarom .
Ik volg die raad reeds jaren .
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Mannen,
Zoek eens in het archief bij Benzine-Merken en daar zal je de technische uitleg van Neeke en Gobelijn vinden.
Mvg
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Wat betekent het octaangetal?

Zoals elke automobilist weet zijn in de Benelux twee soorten benzine te koop: euroloodvrij en het duurdere superplus (ook loodvrij uiteraard).
Het verschil tussen beide is het octaangetal; dat van euro is 95 en van superplus 98. Vaak staat er een afkorting voor die getallen: RON.
Deze afkorting staat voor Research Octane Number.
In sommige landen (zoals Duitsland) is ook nog normaal loodvrij verkrijgbaar, met een octaangetal van 91.

Een wijdverbreid misverstand is dat motoren hoe dan ook beter presteren als het octaangetal van de benzine hoger is. Dat kan maar hoeft niet.
Welke benzinesoort de automobilist nodig heeft, hangt af van de specificaties van de motor.
In elk instructieboekje staat wat de fabrikant aanbeveelt. Motoren waarvoor het advies RON 95 (euro) luidt, draaien niet beter of sneller op superplus.
Omgekeerd is er wel een (licht) effect. Auto's waarvoor de fabrikant superplus adviseert, rijden ook zonder problemen op euroloodvrij, maar leveren in dat geval wat vermogen in.

bron:
http://www.exxonmobil.nl/Benelux-Dutch/ ... ngetal.htm

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
PC800
1300 cc
1300 cc
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2004, 19:32
Locatie: Regio Rotterdam (NL)

Bericht door PC800 »

erik schreef: .............................. als je motor lange tijd blijft stilstaan ?
..................................... .
Een motor stil laten staan is toch zondigen :D
Hoelang is "lange tijd" ?

CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

PC800 schreef:
erik schreef: .............................. als je motor lange tijd blijft stilstaan ?
..................................... .
Een motor stil laten staan is toch zondigen :D
Hoelang is "lange tijd" ?

CU Ruud
Alleen goed vol doen, tegen de condens en roestvorming in de tank, is mij bekend.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
jacky
Clublid
Clublid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 mar 2004, 10:59
Locatie: erps-kwerps

Re: Brandstofkeuze

Bericht door jacky »

Ik heb bijna zeventigduizend km met de FJR en op een pruts na ben ik heel tevreden van dit machien .Dus wel een aanrader
Ik heb wel last gehad met de warmtetemp aan de tank(in spanje) zodat ik met open benen moest rijden maar de volgende. verjaardag was dit heuvel opgelost door de tankberscherming in leer.wind bescherming met een groterscherm . En stuurverhoger voor een betere zit .Telkens met verjaardagen opgelost.
De daeler zei dat ik kon kiezen 98 of 95 de moment dat hij wordt afgesteld met deze keuze blijven rijden.Maar ik heb het gevoel zeg maar trillingen in de motor als ik lang met 95 rij en af en toe doe ik er 98 bij .Voelt beter maar het kan ook tussen mijn twee oren zitten.groeten Jacky
Gesloten