
Brandstofkeuze
Moderator: Abeloos
Brandstofkeuze
Met welke brandstof 95 of 98 octaan rijd je best. Ik heb beiden geprobeerd en voel geen enkel verschil 

- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Wat betekent het octaangetal?
Zoals elke automobilist weet zijn in de Benelux twee soorten benzine te koop: euroloodvrij en het duurdere superplus (ook loodvrij uiteraard).
Het verschil tussen beide is het octaangetal; dat van euro is 95 en van superplus 98. Vaak staat er een afkorting voor die getallen: RON.
Deze afkorting staat voor Research Octane Number.
In sommige landen (zoals Duitsland) is ook nog normaal loodvrij verkrijgbaar, met een octaangetal van 91.
Een wijdverbreid misverstand is dat motoren hoe dan ook beter presteren als het octaangetal van de benzine hoger is. Dat kan maar hoeft niet.
Welke benzinesoort de automobilist nodig heeft, hangt af van de specificaties van de motor.
In elk instructieboekje staat wat de fabrikant aanbeveelt. Motoren waarvoor het advies RON 95 (euro) luidt, draaien niet beter of sneller op superplus.
Omgekeerd is er wel een (licht) effect. Auto's waarvoor de fabrikant superplus adviseert, rijden ook zonder problemen op euroloodvrij, maar leveren in dat geval wat vermogen in.
bron:
http://www.exxonmobil.nl/Benelux-Dutch/ ... ngetal.htm
Zoals elke automobilist weet zijn in de Benelux twee soorten benzine te koop: euroloodvrij en het duurdere superplus (ook loodvrij uiteraard).
Het verschil tussen beide is het octaangetal; dat van euro is 95 en van superplus 98. Vaak staat er een afkorting voor die getallen: RON.
Deze afkorting staat voor Research Octane Number.
In sommige landen (zoals Duitsland) is ook nog normaal loodvrij verkrijgbaar, met een octaangetal van 91.
Een wijdverbreid misverstand is dat motoren hoe dan ook beter presteren als het octaangetal van de benzine hoger is. Dat kan maar hoeft niet.
Welke benzinesoort de automobilist nodig heeft, hangt af van de specificaties van de motor.
In elk instructieboekje staat wat de fabrikant aanbeveelt. Motoren waarvoor het advies RON 95 (euro) luidt, draaien niet beter of sneller op superplus.
Omgekeerd is er wel een (licht) effect. Auto's waarvoor de fabrikant superplus adviseert, rijden ook zonder problemen op euroloodvrij, maar leveren in dat geval wat vermogen in.
bron:
http://www.exxonmobil.nl/Benelux-Dutch/ ... ngetal.htm
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Alleen goed vol doen, tegen de condens en roestvorming in de tank, is mij bekend.PC800 schreef:Een motor stil laten staan is toch zondigenerik schreef: .............................. als je motor lange tijd blijft stilstaan ?
..................................... .![]()
Hoelang is "lange tijd" ?
CU Ruud
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
Re: Brandstofkeuze
Ik heb bijna zeventigduizend km met de FJR en op een pruts na ben ik heel tevreden van dit machien .Dus wel een aanrader
Ik heb wel last gehad met de warmtetemp aan de tank(in spanje) zodat ik met open benen moest rijden maar de volgende. verjaardag was dit heuvel opgelost door de tankberscherming in leer.wind bescherming met een groterscherm . En stuurverhoger voor een betere zit .Telkens met verjaardagen opgelost.
De daeler zei dat ik kon kiezen 98 of 95 de moment dat hij wordt afgesteld met deze keuze blijven rijden.Maar ik heb het gevoel zeg maar trillingen in de motor als ik lang met 95 rij en af en toe doe ik er 98 bij .Voelt beter maar het kan ook tussen mijn twee oren zitten.groeten Jacky
Ik heb wel last gehad met de warmtetemp aan de tank(in spanje) zodat ik met open benen moest rijden maar de volgende. verjaardag was dit heuvel opgelost door de tankberscherming in leer.wind bescherming met een groterscherm . En stuurverhoger voor een betere zit .Telkens met verjaardagen opgelost.
De daeler zei dat ik kon kiezen 98 of 95 de moment dat hij wordt afgesteld met deze keuze blijven rijden.Maar ik heb het gevoel zeg maar trillingen in de motor als ik lang met 95 rij en af en toe doe ik er 98 bij .Voelt beter maar het kan ook tussen mijn twee oren zitten.groeten Jacky