Optimate III op 12Volt aansluiting FJR 2006
Moderator: Abeloos
- Firefighter
- 75 cc
- Contacteer:
Optimate III op 12Volt aansluiting FJR 2006
Ik heb een vraagje, voor een van onze technische collega's
Is het mogelijk de batterij te laden met de Optimate III via de
12 Volt aansluiting in het kleine opbergvakje. Of is deze bekabeling
hier niet voor aangepast.
Vriendelijke groeten,
Stef
Is het mogelijk de batterij te laden met de Optimate III via de
12 Volt aansluiting in het kleine opbergvakje. Of is deze bekabeling
hier niet voor aangepast.
Vriendelijke groeten,
Stef
Laatst gewijzigd door Firefighter op 22 mar 2006, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Je bedoelt waarschijnlijk "Optimate III" , de bekende druppellader ?
Mag normaal geen enkel probleem zijn, de max. stroom die de Optimate genereert is 0,6 A.
Vertel eens, sigarettenaansteker in het kleine opbergvakje .... ik ben ff niet mee, maar is dat een standaard-opstelling , of is die er later bij geplaatst ? Of misschien een 2006 die ik niet ken ...
Er is maar 1 ding dat je moet controleren, en dat is of er spanning op dat contact zit, ook al staat je contact af ... anders heeft het geen zin om langs daar op te laden, als er geen verbinding is met je batterij als je het contact "uit" zet.
De FJR heeft geen Can-bus of Profi-bus systeem, noch een De Lijn-bus (de enige bussen die ik ken
), prijst u gelukkig, er zijn merken van zowel auto's als motoren die 50 % van hun onderhoud aan de electronica moeten uitbesteden.
Ge zult maar met zoiets rondrijden......
Mag normaal geen enkel probleem zijn, de max. stroom die de Optimate genereert is 0,6 A.
Vertel eens, sigarettenaansteker in het kleine opbergvakje .... ik ben ff niet mee, maar is dat een standaard-opstelling , of is die er later bij geplaatst ? Of misschien een 2006 die ik niet ken ...
Er is maar 1 ding dat je moet controleren, en dat is of er spanning op dat contact zit, ook al staat je contact af ... anders heeft het geen zin om langs daar op te laden, als er geen verbinding is met je batterij als je het contact "uit" zet.
De FJR heeft geen Can-bus of Profi-bus systeem, noch een De Lijn-bus (de enige bussen die ik ken

Ge zult maar met zoiets rondrijden......
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

- Firefighter
- 75 cc
- Contacteer:
Hoi Dirkske,
Het gaat inderdaad over de Optimate III, had hem verwisseld met ene
op onze brandweerdienst. Dus de 12Volt aansluiting bevind zich in
het opbergvakje van de kuip. Het is wel geen gewone campingstekker,
maar de grote zoals in de auto. Of er parmanent spanning op staat weet ik niet,
Ik moet me morgen zo eens een stekker aanschaffen en proberen met het
contact uit. Het is toch een gewone FJR 2006 uit Belgi?, ik denk dat het standaard
is.

Het gaat inderdaad over de Optimate III, had hem verwisseld met ene
op onze brandweerdienst. Dus de 12Volt aansluiting bevind zich in
het opbergvakje van de kuip. Het is wel geen gewone campingstekker,
maar de grote zoals in de auto. Of er parmanent spanning op staat weet ik niet,
Ik moet me morgen zo eens een stekker aanschaffen en proberen met het
contact uit. Het is toch een gewone FJR 2006 uit Belgi?, ik denk dat het standaard
is.

- Firefighter
- 75 cc
- Contacteer:
Nu vraag ik me toch wel iets af????
Wat kan je nu doen met een 12 Volt aansluiting die op de 15 + ligt ( contact ) in het opbergvakje?
Je gaat toch iets niet aanpluggen en dan met open vakje rijden?
Had dit op de 30 + ( batterij + ) rechtstreeks gelegen kon ik er nog inkomen dat je via deze stekker je batterij kon bijladen, wel te verstaan onder een afdak of binnen, anders regent het bakje vol
Het enige voordeel voor de plug is dat deze beschermt is van alle weersomstandigheden, maar verder lijkt me dit niet erg praktisch
Aangezien ik de constructeurs niet wil aanzien als uilen, zou ik graag de ware toedracht vernemen van deze 12 V aftakplug en dat kunnen niemand beter dan de mannen die met zo'n nieuw modelletje rondrijden, er moet vast en zeker iets in de handleiding staan h?, anders mss eens aan de dealer vragen
groetjes
Wat kan je nu doen met een 12 Volt aansluiting die op de 15 + ligt ( contact ) in het opbergvakje?
Had dit op de 30 + ( batterij + ) rechtstreeks gelegen kon ik er nog inkomen dat je via deze stekker je batterij kon bijladen, wel te verstaan onder een afdak of binnen, anders regent het bakje vol

Het enige voordeel voor de plug is dat deze beschermt is van alle weersomstandigheden, maar verder lijkt me dit niet erg praktisch
Aangezien ik de constructeurs niet wil aanzien als uilen, zou ik graag de ware toedracht vernemen van deze 12 V aftakplug en dat kunnen niemand beter dan de mannen die met zo'n nieuw modelletje rondrijden, er moet vast en zeker iets in de handleiding staan h?, anders mss eens aan de dealer vragen
groetjes
- Firefighter
- 75 cc
- Contacteer:
Volgens de Nederlandstalige handleiding dient de connector voor het aansluiten van een accessoireDream schreef:
Nu vraag ik me toch wel iets af????
groetjes
tijdens dat de motor loopt. Het verbruik mag niet hoger zijn dan 30 Watt, en 2,5 Ap?re.
Dus zij denken echt dat het bakje blijft open staan.
Hierbij deel ik dan ook jouw mening, en hadden ze beter een rechtstreekse verbinding met de batterij gemaakt, of hadden
ze een andere plaats moeten kiezen met een waterdichte connector.
Groeten,
Firefighter
Met de winter voor de deur (en daarbij de ijzelplekken, de sneeuw, het strooizout, en enkele weken inactiviteit van de moto) denk ik eraan een systeem voor druppellader te voorzien op mijn FJR 2006. Ik ben echter geen technieker.
De 2006 is standaard voorzien van een 12V-aansluiting, enkel voor het opladen van bvb een gsm, of om een lampje te laten branden, terwijl het contact aanligt en de motor draait (volgens 't boekske).
Ik heb nog een druppellader liggen van mijn BMW R1100RT. Kan die aansluiting worden omgebouwd voor gebruik met die druppellader, of zijn er mensen met slechte ervaringen daaromtrent, of zijn er toch nuttige toepassingen voor die aansluiting en laat ik best een nieuwe monteren ?
Met dank,
the Eagle
De 2006 is standaard voorzien van een 12V-aansluiting, enkel voor het opladen van bvb een gsm, of om een lampje te laten branden, terwijl het contact aanligt en de motor draait (volgens 't boekske).
Ik heb nog een druppellader liggen van mijn BMW R1100RT. Kan die aansluiting worden omgebouwd voor gebruik met die druppellader, of zijn er mensen met slechte ervaringen daaromtrent, of zijn er toch nuttige toepassingen voor die aansluiting en laat ik best een nieuwe monteren ?
Met dank,
the Eagle
What goes up, must come down (Tom Petty)
Die aansluiting kan perfect worden omgebouwd. Het komt er dus gewoon op neer dat men de bestaande bedrading verwijderd, en vervangt door een rechtstreekse aansluiting op de batterij, zodat je ten alle tijde spanning kan krijgen/leveren aan de batterij, zonder dat daarvoor uw contact moet opstaan, of de motor draaien.
N 51°6.165 E 4°20.060

- In Extremo
- 1300 cc
- Contacteer:
http://www.fjrijders.net/phpBB2/forumpics/
Gebruik deze link maar.
Met bladeren de gewenste foto zoeken op je pc/laptop,
Submit drukken,
dan krijg je volgend scherm,

link kopieren, [img ....... img] en in je bericht plakken en voila
je foto staat in je bericht .....
Probeer het formaat van de foto's op ongeveer 600 op 400 pixels te houden.
Groetjes,
Michel
Gebruik deze link maar.
Met bladeren de gewenste foto zoeken op je pc/laptop,
Submit drukken,
dan krijg je volgend scherm,

link kopieren, [img ....... img] en in je bericht plakken en voila
je foto staat in je bericht .....
Probeer het formaat van de foto's op ongeveer 600 op 400 pixels te houden.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
- Pikke senior
- 75 cc
Ik heb me in het begin dat ik de FJR (mod 2006) had aangeschaft dezelfde bedenkingen gemaakt. Ik vind die stekker dus ook ongelukkig geplaatst.
Ik heb me dan ook zo'n (waterdicht) een stekkertje van Optimate aangeschaft en dat aangesloten op de batterij. Je kan dat mooi wegsteken en het is erg handig voor allerhande accessoires aan te sluiten
En het is veel kleiner dan die standaardfiche.
Het kost je iets van een 5 Euro bij RAD en je kan er zo je lader op aansluiten wanneer je motor een tijdje niet meer gebruikt.
Denk er aan ; de FJR heeft standaard een onderhoudsvrije batterij en die mag je niet aan alle types laders hangen...

Ik heb me dan ook zo'n (waterdicht) een stekkertje van Optimate aangeschaft en dat aangesloten op de batterij. Je kan dat mooi wegsteken en het is erg handig voor allerhande accessoires aan te sluiten

Het kost je iets van een 5 Euro bij RAD en je kan er zo je lader op aansluiten wanneer je motor een tijdje niet meer gebruikt.
Denk er aan ; de FJR heeft standaard een onderhoudsvrije batterij en die mag je niet aan alle types laders hangen...
Met dank voor de hulp ivm het opladen van de foto's

PS : je moet wel opletten dat je het windscherm niet verhindert omhoog te gaan doordat het tegen de achterkant van de fiche komt.
@ Pikke Senior,
weet u of de lader op de foto met de FJR-batterij mag worden gebruikt ?

PS : je moet wel opletten dat je het windscherm niet verhindert omhoog te gaan doordat het tegen de achterkant van de fiche komt.
@ Pikke Senior,
weet u of de lader op de foto met de FJR-batterij mag worden gebruikt ?
What goes up, must come down (Tom Petty)
Die lader ziet er in ieder geval al iets electronisch uit, wat dus al stukken beter is dan een gewoon 'adaptertje' waarvan de stroom niet constant is.
Ik denk niet dat de bovenstaande lader 'slecht' is, maar ik heb gewoon een voorkeur voor optimate... moet je helemaal niet naar omkijken.
Ik denk niet dat de bovenstaande lader 'slecht' is, maar ik heb gewoon een voorkeur voor optimate... moet je helemaal niet naar omkijken.
* If it works, don't fix it *