Optimate III op 12Volt aansluiting FJR 2006

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gebruikersavatar
Firefighter
75 cc
75 cc
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 sep 2004, 11:36
Locatie: Bree
Contacteer:

Optimate III op 12Volt aansluiting FJR 2006

Bericht door Firefighter »

Ik heb een vraagje, voor een van onze technische collega's
Is het mogelijk de batterij te laden met de Optimate III via de
12 Volt aansluiting in het kleine opbergvakje. Of is deze bekabeling
hier niet voor aangepast.

Vriendelijke groeten,

Stef
Laatst gewijzigd door Firefighter op 22 mar 2006, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Berichten: 982
Lid geworden op: 04 mar 2004, 15:33
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Je bedoelt waarschijnlijk "Optimate III" , de bekende druppellader ?
Mag normaal geen enkel probleem zijn, de max. stroom die de Optimate genereert is 0,6 A.

Vertel eens, sigarettenaansteker in het kleine opbergvakje .... ik ben ff niet mee, maar is dat een standaard-opstelling , of is die er later bij geplaatst ? Of misschien een 2006 die ik niet ken ...
Er is maar 1 ding dat je moet controleren, en dat is of er spanning op dat contact zit, ook al staat je contact af ... anders heeft het geen zin om langs daar op te laden, als er geen verbinding is met je batterij als je het contact "uit" zet.

De FJR heeft geen Can-bus of Profi-bus systeem, noch een De Lijn-bus (de enige bussen die ik ken :wink: ), prijst u gelukkig, er zijn merken van zowel auto's als motoren die 50 % van hun onderhoud aan de electronica moeten uitbesteden.
Ge zult maar met zoiets rondrijden......
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gebruikersavatar
Firefighter
75 cc
75 cc
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 sep 2004, 11:36
Locatie: Bree
Contacteer:

Bericht door Firefighter »

Hoi Dirkske,

Het gaat inderdaad over de Optimate III, had hem verwisseld met ene
op onze brandweerdienst. Dus de 12Volt aansluiting bevind zich in
het opbergvakje van de kuip. Het is wel geen gewone campingstekker,
maar de grote zoals in de auto. Of er parmanent spanning op staat weet ik niet,
Ik moet me morgen zo eens een stekker aanschaffen en proberen met het
contact uit. Het is toch een gewone FJR 2006 uit Belgi?, ik denk dat het standaard
is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Firefighter
75 cc
75 cc
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 sep 2004, 11:36
Locatie: Bree
Contacteer:

Bericht door Firefighter »

Ik heb het gecontroleerd, dus alleen met ingeschakeld contact, heb je 12 Volt op
de connector. De Optimate via deze stekker is dus niet mogelijk.
Of toch niet zonder ombouw.

Groeten

Firefighter
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Dirkske,
De 12V stekker in het kleine opbergvakje is standaard op 2006 model
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
dirkske
1300 cc
1300 cc
Berichten: 982
Lid geworden op: 04 mar 2004, 15:33
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ikke weeral iets bijgeleerd, en de eigenaars model 2006 ook : g??n Optimate aansluiten via de aansteker, maar rechtstreeks op de batterij.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dream
1300 cc
1300 cc
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 dec 2004, 22:08
Locatie: Wetteren

Bericht door Dream »

Nu vraag ik me toch wel iets af????
Wat kan je nu doen met een 12 Volt aansluiting die op de 15 + ligt ( contact ) in het opbergvakje?
Je gaat toch iets niet aanpluggen en dan met open vakje rijden?

Had dit op de 30 + ( batterij + ) rechtstreeks gelegen kon ik er nog inkomen dat je via deze stekker je batterij kon bijladen, wel te verstaan onder een afdak of binnen, anders regent het bakje vol :-)
Het enige voordeel voor de plug is dat deze beschermt is van alle weersomstandigheden, maar verder lijkt me dit niet erg praktisch

Aangezien ik de constructeurs niet wil aanzien als uilen, zou ik graag de ware toedracht vernemen van deze 12 V aftakplug en dat kunnen niemand beter dan de mannen die met zo'n nieuw modelletje rondrijden, er moet vast en zeker iets in de handleiding staan h?, anders mss eens aan de dealer vragen

groetjes
Gebruikersavatar
Firefighter
75 cc
75 cc
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 sep 2004, 11:36
Locatie: Bree
Contacteer:

Bericht door Firefighter »

Dream schreef:

Nu vraag ik me toch wel iets af????
Wat kan je nu doen met een 12 Volt aansluiting die op de 15 + ligt ( contact ) in het opbergvakje?
Je gaat toch iets niet aanpluggen en dan met open vakje rijden?
Had dit op de 30 + ( batterij + ) rechtstreeks gelegen kon ik er nog inkomen dat je via deze stekker je batterij kon bijladen, wel te verstaan onder een afdak of binnen, anders regent het bakje vol
Het enige voordeel voor de plug is dat deze beschermt is van alle weersomstandigheden, maar verder lijkt me dit niet erg praktisch
Aangezien ik de constructeurs niet wil aanzien als uilen, zou ik graag de ware toedracht vernemen van deze 12 V aftakplug en dat kunnen niemand beter dan de mannen die met zo'n nieuw modelletje rondrijden, er moet vast en zeker iets in de handleiding staan h?, anders mss eens aan de dealer vragen
groetjes
Volgens de Nederlandstalige handleiding dient de connector voor het aansluiten van een accessoire
tijdens dat de motor loopt. Het verbruik mag niet hoger zijn dan 30 Watt, en 2,5 Ap?re.
Dus zij denken echt dat het bakje blijft open staan.
Hierbij deel ik dan ook jouw mening, en hadden ze beter een rechtstreekse verbinding met de batterij gemaakt, of hadden
ze een andere plaats moeten kiezen met een waterdichte connector.

Groeten,

Firefighter
Gebruikersavatar
stropke
1300 cc
1300 cc
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 mei 2005, 09:03
Locatie: Gent (Sint-Amandsberg)

Bericht door stropke »

onderaan het opbergvakje zit een rubberen afdek dop die je kan verwijderen en langs daar kan je een 12 V stekker ansluiten

Groeten uit Gent
Stropke :lol:
FUN...IS NOT A STRAIGHT LINE
Gebruikersavatar
Dream
1300 cc
1300 cc
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 dec 2004, 22:08
Locatie: Wetteren

Bericht door Dream »

De wonderen zijn de wereld toch nog niet uit h? :-)
Erg praktisch lijkt me dit niet maar enfin wie ben ik om te oordelen en te veroordelen, ik blijf steeds in de mens geloven dat dit er gekomen is met de beste bedoelingen ;-)
Gebruikersavatar
Eagle
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 jul 2006, 02:13
Locatie: Izegem

Bericht door Eagle »

Met de winter voor de deur (en daarbij de ijzelplekken, de sneeuw, het strooizout, en enkele weken inactiviteit van de moto) denk ik eraan een systeem voor druppellader te voorzien op mijn FJR 2006. Ik ben echter geen technieker.
De 2006 is standaard voorzien van een 12V-aansluiting, enkel voor het opladen van bvb een gsm, of om een lampje te laten branden, terwijl het contact aanligt en de motor draait (volgens 't boekske).
Ik heb nog een druppellader liggen van mijn BMW R1100RT. Kan die aansluiting worden omgebouwd voor gebruik met die druppellader, of zijn er mensen met slechte ervaringen daaromtrent, of zijn er toch nuttige toepassingen voor die aansluiting en laat ik best een nieuwe monteren ?
Met dank,
the Eagle
What goes up, must come down (Tom Petty)
Gebruikersavatar
Crusader
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2006, 13:42
Locatie: Menen

Bericht door Crusader »

Ik heb verleden week een originele 12V socket laten monteren in het voorziene plaatsje in het opbergvak. Past en werkt perfect. Socket kost 53 euro + montage. Is niet goedkoop, maar is netjes. Geen gefoefel om gaten te boren of andere middeleeuwse praktijken. :) :)
dirkske
1300 cc
1300 cc
Berichten: 982
Lid geworden op: 04 mar 2004, 15:33
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Die aansluiting kan perfect worden omgebouwd. Het komt er dus gewoon op neer dat men de bestaande bedrading verwijderd, en vervangt door een rechtstreekse aansluiting op de batterij, zodat je ten alle tijde spanning kan krijgen/leveren aan de batterij, zonder dat daarvoor uw contact moet opstaan, of de motor draaien.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eagle
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 jul 2006, 02:13
Locatie: Izegem

Bericht door Eagle »

Vandaag een aansluiting voor druppellader laten plaatsen aan de rechterzijde, kant van de batterij. 27 euro, montage inbegrepen.
What goes up, must come down (Tom Petty)
dirkske
1300 cc
1300 cc
Berichten: 982
Lid geworden op: 04 mar 2004, 15:33
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Eagle schreef:...een aansluiting voor druppellader ...
Is dat een model sigarettenaansteker (zo ja , welk aub, foto'tje?)), of een speciaal stekkertje voor een druppellader dat overal gratis bij inbegrepen zit ?
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eagle
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 jul 2006, 02:13
Locatie: Izegem

Bericht door Eagle »

Betreft een aansluiting model sigarettenaansteker (met afdekklepje). Foto genomen doch weet niet hoe ik hem kan toevoegen. Volgens de FAQ kan dat niet rechtstreeks.
What goes up, must come down (Tom Petty)
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

http://www.fjrijders.net/phpBB2/forumpics/

Gebruik deze link maar.
Met bladeren de gewenste foto zoeken op je pc/laptop,
Submit drukken,
dan krijg je volgend scherm,
Afbeelding
link kopieren, [img ....... img] en in je bericht plakken en voila
je foto staat in je bericht .....

Probeer het formaat van de foto's op ongeveer 600 op 400 pixels te houden.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
Pikke senior
75 cc
75 cc
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jul 2006, 21:02
Locatie: Landen

Bericht door Pikke senior »

Ik heb me in het begin dat ik de FJR (mod 2006) had aangeschaft dezelfde bedenkingen gemaakt. Ik vind die stekker dus ook ongelukkig geplaatst. :(
Ik heb me dan ook zo'n (waterdicht) een stekkertje van Optimate aangeschaft en dat aangesloten op de batterij. Je kan dat mooi wegsteken en het is erg handig voor allerhande accessoires aan te sluiten :wink: En het is veel kleiner dan die standaardfiche.
Het kost je iets van een 5 Euro bij RAD en je kan er zo je lader op aansluiten wanneer je motor een tijdje niet meer gebruikt.
Denk er aan ; de FJR heeft standaard een onderhoudsvrije batterij en die mag je niet aan alle types laders hangen...
Gebruikersavatar
Eagle
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 jul 2006, 02:13
Locatie: Izegem

Bericht door Eagle »

Met dank voor de hulp ivm het opladen van de foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PS : je moet wel opletten dat je het windscherm niet verhindert omhoog te gaan doordat het tegen de achterkant van de fiche komt.

@ Pikke Senior,
weet u of de lader op de foto met de FJR-batterij mag worden gebruikt ?
What goes up, must come down (Tom Petty)
Gebruikersavatar
FJR02
125 cc
125 cc
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2004, 17:54
Locatie: Affligem

Bericht door FJR02 »

Die lader ziet er in ieder geval al iets electronisch uit, wat dus al stukken beter is dan een gewoon 'adaptertje' waarvan de stroom niet constant is.
Ik denk niet dat de bovenstaande lader 'slecht' is, maar ik heb gewoon een voorkeur voor optimate... moet je helemaal niet naar omkijken.
* If it works, don't fix it *
Gesloten