Stuur gaat heen en weer
Moderator: Abeloos
Stuur gaat heen en weer
Hey mannen
Ik heb juist mijn banden laten wisselen en mijn stuur begint hevig te trillen tussen 80-90 Km /u, wat kan dit zijn gezien
1. de koffers er niet aanhangen
2. voor en achterwiel is uitgeballanceerd
Balhoeklager laten aanspannen ? Bij controle zit er nochthans geen speling op (methode : eens goed met de voorvork gerammeld
Iemand een idee ?
Al bedankt
Marine
Ik heb juist mijn banden laten wisselen en mijn stuur begint hevig te trillen tussen 80-90 Km /u, wat kan dit zijn gezien
1. de koffers er niet aanhangen
2. voor en achterwiel is uitgeballanceerd
Balhoeklager laten aanspannen ? Bij controle zit er nochthans geen speling op (methode : eens goed met de voorvork gerammeld
Iemand een idee ?
Al bedankt
Marine
De speling op de balhoofdlagers moeten gecontroleerd worden met het voorwiel van de grond. Zo'n ouderwetse schaarkrick uit een auto is daar heel practisch voor. De moto opbokken op de middenstandaard en de krick onder de uitlaten, liefst met een plankske er tussen. Het stuur moet gemakkelijk over en weer gaan, maar als men de vork onderaan vast neemt en naar voor en achter beweegt mag men geen speling voelen.
Indien je wenst kun je altijd bij mij eens binnenspringen, dan bekijken we het samen. Hamme is niet ver van Dendermonde .
Indien je wenst kun je altijd bij mij eens binnenspringen, dan bekijken we het samen. Hamme is niet ver van Dendermonde .
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Een vriend van mij had iets soortgelijks (wel met een Pan).
Bij bepaalde snelheden was de moto heel onstabiel en ging het stuur heen en weer wiebelen.
Hij had bijna die moto weggedaan, toen een nieuwe voorband het probleem volledig oploste.
Bij de aankoop lag er nochthans ook een nieuwe band op (ander merk/type evenwel). Misschien heb je hetzelfde voor?
Philip
Bij bepaalde snelheden was de moto heel onstabiel en ging het stuur heen en weer wiebelen.
Hij had bijna die moto weggedaan, toen een nieuwe voorband het probleem volledig oploste.
Bij de aankoop lag er nochthans ook een nieuwe band op (ander merk/type evenwel). Misschien heb je hetzelfde voor?
Philip
Hallo
Ik steek mijn machien vrijdag binnen ter controle . Dealer gaat wiel uitballanceren, nadien testen, lager aanspannen , testen, als niets helpt, band vervangen
Band vooraan BT014, achter BT020RN, zou toch het probleem niet mogen zijn ?
Aanspannen balhoeklager : in de handleiding staat hier niets over beschreven. Weet iemand op hoeveel Kg (Nm) deze mag aangespannen worden ?
Greetz
Marine
Ik steek mijn machien vrijdag binnen ter controle . Dealer gaat wiel uitballanceren, nadien testen, lager aanspannen , testen, als niets helpt, band vervangen
Band vooraan BT014, achter BT020RN, zou toch het probleem niet mogen zijn ?
Aanspannen balhoeklager : in de handleiding staat hier niets over beschreven. Weet iemand op hoeveel Kg (Nm) deze mag aangespannen worden ?
Greetz
Marine
Ik heb dat probleem ook gehad na nieuwe banden te laten plaatsen, na nogmaals uit te balanceren vroeg mijn bandenman om efkens af te wachten daar het dikwijls door het profiel van de band kan zijn. Na enige tijd is het inderdaad verdwenen.


Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Dat zou geen probleem mogen zijn,marine schreef:
Band vooraan BT014, achter BT020RN, zou toch het probleem niet mogen zijn ??
zelf reed ik jaren met mijn GTR rond, vooraan Pirrelli GTS en achteraan Demon Sport GT,
lag als een huis op de baan en zeker in de bochten, niets van trillingen.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
Is niet een garantie dat het verschijnsel zich dan niet voor kan doen.marine schreef:...................................................
Dus voortaan steek ik enkel nog hetzelfde merk en type van band voor en achter
......................................
"Trilling" aan stuur rond de 80 a 90 km/h is een niet onbekend verschijnsel. Een goede bandenleverancier zal band vervangen en "claimen" bij zijn/haar leverancier. Er is altijd wel een band niet 100% en die toch door de kwaliteitscontrole komt.
Als er met de vorige band geen bijzonderheden waren, en geen ongevallen, dan kan balhoofdlager nooit oorzaak zijn.
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Dit verschijnsel wordt "speedwobble" genoemd, niet te verwarren met "speed weave".
In principe vertoont elke motorfiets bij een bepaalde snelheid dit verschijnsel.
Meestal bij een snelheid tussen 70 en 90 km/h.
Het is onschuldig en stopt zodra je het stuur weer beetpakt.
Een speed weave daarentegen is gevaarlijk en treedt bij hoge snelheden op (> 140 km/h).
Er is weinig tegen te doen, behalve plat op je tank gaan liggen (zwaartepunt verlagen) en langzaam gas terugnemen.
Meestal is de slingering onbeheersbaar en wordt je van de motor geworpen.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/High_speed_weave
In principe vertoont elke motorfiets bij een bepaalde snelheid dit verschijnsel.
Meestal bij een snelheid tussen 70 en 90 km/h.
Het is onschuldig en stopt zodra je het stuur weer beetpakt.
Een speed weave daarentegen is gevaarlijk en treedt bij hoge snelheden op (> 140 km/h).
Er is weinig tegen te doen, behalve plat op je tank gaan liggen (zwaartepunt verlagen) en langzaam gas terugnemen.
Meestal is de slingering onbeheersbaar en wordt je van de motor geworpen.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/High_speed_weave
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Volgens jouw uitleg, vermoed ik toch een slechte band.marine schreef: Ander type band gestoken BT020 vooraan i.pl.v. BT014 = probleem opgelost
Dus voortaan steek ik enkel nog hetzelfde merk en type van band voor en achter
Ze hadden beter dezelfde type nieuwe band opgelegd, dan was je tenmiste zeker waar het aan lag.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
TRILLEND STUUR
HOI,
hEB EVENEENS HETZELFDE VOOR
NIEUWE BT020 VOORAAN EN ACHTERAAN
OPNIEUW UITGEBALANCEERD NADA
BALHOOFD IETJES AANGETROKKEN NADA
HET IS DEN TOPKOFFER? NADA IS OOK ZO ZONDER TOPKOFFER EN ZONDER VROUW EN ZONDER ZIJKOFFERS DUS NADA
SPELING OP ACHTERBRUG? NADA
EN TOCH KAN HIJ MIJ GEEN NIEUWE BAND GUNNEN DIE SPECIALIST!
EN NU?
ER STAAN MAAR 1100KM OP DIE BANDEN
IK ZAL ZE VERSLIJTEN ZONDER MIJN STUUR LOS TE LATEN
EN DAN EEN ANDER MERK PLAATSEN
GROETEN
hEB EVENEENS HETZELFDE VOOR
NIEUWE BT020 VOORAAN EN ACHTERAAN
OPNIEUW UITGEBALANCEERD NADA
BALHOOFD IETJES AANGETROKKEN NADA
HET IS DEN TOPKOFFER? NADA IS OOK ZO ZONDER TOPKOFFER EN ZONDER VROUW EN ZONDER ZIJKOFFERS DUS NADA
SPELING OP ACHTERBRUG? NADA
EN TOCH KAN HIJ MIJ GEEN NIEUWE BAND GUNNEN DIE SPECIALIST!
EN NU?
ER STAAN MAAR 1100KM OP DIE BANDEN
IK ZAL ZE VERSLIJTEN ZONDER MIJN STUUR LOS TE LATEN
EN DAN EEN ANDER MERK PLAATSEN
GROETEN
Re: TRILLEND STUUR
ander merk ok, maar wordt het ook een andere bandenspecialistFJRM schreef:HOI,
...................................................EN TOCH KAN HIJ MIJ GEEN NIEUWE BAND GUNNEN DIE SPECIALIST!
EN NU?
....................................
IK ZAL ZE VERSLIJTEN ZONDER MIJN STUUR LOS TE LATEN
EN DAN EEN ANDER MERK PLAATSEN
GROETEN

Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Stuurtje altijd met beide handen vast houden, daarom zijn er 2 handvatten op geplaatst door de fabricant
Wat je misschien eens kan proberen is je banden te laten uitbalanceren op een andere plaats bij een andere bandenboer. Balanceertoestel is een heel nauwkeurige machine die regelmatig onderhoud en ijking vereist. Alsook een juiste plaatsing van het wiel op het toestel, correcte plaatsing van het balanceerlood en nog dergelijke factoren spelen een grote rol in deze procedure. Ik kan het weten want ik heb 4 jaar het onderhoud, herstellingen en ijkingen gedaan op allerlei Garage-Equipement. Zag dan ook veel dat de meeste garagehouders er nogal nonchalant mee omspongen. Dus ga even langs bij een andere bandenboer met de vraag om de wielen nog eens uit te balanceren en indien hat dan nog steeds zo is, zou ik toch eens gaan pleiten voor een andere band. Het zou de eerste keer niet zijn dat dit het geval is.
Firechief
PS: Zet die "CAPS LOCK" eens af. Alle leden kunnen nog steeds gewonen letters lezen

Wat je misschien eens kan proberen is je banden te laten uitbalanceren op een andere plaats bij een andere bandenboer. Balanceertoestel is een heel nauwkeurige machine die regelmatig onderhoud en ijking vereist. Alsook een juiste plaatsing van het wiel op het toestel, correcte plaatsing van het balanceerlood en nog dergelijke factoren spelen een grote rol in deze procedure. Ik kan het weten want ik heb 4 jaar het onderhoud, herstellingen en ijkingen gedaan op allerlei Garage-Equipement. Zag dan ook veel dat de meeste garagehouders er nogal nonchalant mee omspongen. Dus ga even langs bij een andere bandenboer met de vraag om de wielen nog eens uit te balanceren en indien hat dan nog steeds zo is, zou ik toch eens gaan pleiten voor een andere band. Het zou de eerste keer niet zijn dat dit het geval is.
Firechief
PS: Zet die "CAPS LOCK" eens af. Alle leden kunnen nog steeds gewonen letters lezen

The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman 



Standaard wordt er statisch gebalanceerd.schreef:....................................met de vraag om de wielen nog eens uit te balanceren en indien hat dan nog steeds zo is, zou ik toch eens gaan pleiten voor een andere band. Het zou de eerste keer niet zijn dat dit het geval is.
....................:
In uiterste geval zal een goeie bandenboer voorstellen om dynamisch te balanceren. Soms geeft dat verbetering, en soms juist verslechtering.
Ander (voor)bandje is dan een logisch vervolg.
CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
- Herkules
- 250 cc
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 30 mei 2005, 21:15
- Locatie: B-2900 SCHOTEN
- Contacteer:
Hoi mannen,
Net terug van lange reis (alleen). Slechte ME z4 vooraan, 2 zijkoffers + grote GIVI koffer : handen los = wobble, ongeacht de snelheid.
Inderdaad, ??n vingertje aan het stuur is genoeg om dit tegen te gaan (of stuurdemper)
Vroeger zonder koffers en bagage nooit probleem mee gehad
Is vandaag binnen voor nieuwe BT020 vooraan, zal het nog eens testen.
Echter VEEL VERVELENDER was de High Speed Waves die ik kreeg op de Duitse autosnelwegen
Nu was ik daar eens en kon eens het zaakje vrijuit laten gaan, begint mijn machine bij meer dan 140 km/h heen en weer te slingeren....amaaii
En hoe harder dat je gaat hoe erger het wordt.... dus bij 160 -170 km/U moest ik stoppen of er zouden ongeukken gebeuren
Zodoende kon ik dus geen snelle autootjes "pakken".
Ik vermoedde direct dat het aan de grote GIVI topcase lag (of misschien aan nieuwe hoge ruit).
Terug in Belgi? test zonder topcase gereden : WEG
Aerodynamica is dus zeer belangrijk (voor hoge snelheden)
Jou probleem is hetzelfde als dan van mij : kwaliteit voorband
Net terug van lange reis (alleen). Slechte ME z4 vooraan, 2 zijkoffers + grote GIVI koffer : handen los = wobble, ongeacht de snelheid.
Inderdaad, ??n vingertje aan het stuur is genoeg om dit tegen te gaan (of stuurdemper)
Vroeger zonder koffers en bagage nooit probleem mee gehad
Is vandaag binnen voor nieuwe BT020 vooraan, zal het nog eens testen.
Echter VEEL VERVELENDER was de High Speed Waves die ik kreeg op de Duitse autosnelwegen





Ik vermoedde direct dat het aan de grote GIVI topcase lag (of misschien aan nieuwe hoge ruit).
Terug in Belgi? test zonder topcase gereden : WEG

Aerodynamica is dus zeer belangrijk (voor hoge snelheden)
Jou probleem is hetzelfde als dan van mij : kwaliteit voorband

Herkules.
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
Beetje verwarring hierHerkules schreef:Hoi mannen,
Net terug van lange reis (alleen). Slechte ME z4 vooraan,
...
Terug in Belgi? test zonder topcase gereden : WEG![]()
Aerodynamica is dus zeer belangrijk (voor hoge snelheden)
Jou probleem is hetzelfde als dan van mij : kwaliteit voorband

Wat was het nu, de volgeladen topkoffer of de slechte band ?
En is't dan "slechte" band of "versleten" band ?
Heb al veel motoren geweten die vooraan spastisch beginnen doen als er een topkoffer opstaat hoor. Zelfs aan 70-80 km/h...
Nil volentibus arduum