Stuur gaat heen en weer

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

marine

Stuur gaat heen en weer

Bericht door marine »

Hey mannen

Ik heb juist mijn banden laten wisselen en mijn stuur begint hevig te trillen tussen 80-90 Km /u, wat kan dit zijn gezien

1. de koffers er niet aanhangen
2. voor en achterwiel is uitgeballanceerd

Balhoeklager laten aanspannen ? Bij controle zit er nochthans geen speling op (methode : eens goed met de voorvork gerammeld

Iemand een idee ?

Al bedankt

Marine
Gebruikersavatar
geert1
50 cc
50 cc
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 feb 2005, 14:33
Locatie: Heule

Bericht door geert1 »

Hallo

Heb het vroeger ook eens voorgehad en het bleek een slechte voorband te zijn.Opletten dat de rollagers van het balhoofd niet te hard worden aangespannen anders kunt ge ze ook vervangen.

mvg Geert
Peet
500 cc
500 cc
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 mar 2005, 07:30
Locatie: Hamme

Bericht door Peet »

De speling op de balhoofdlagers moeten gecontroleerd worden met het voorwiel van de grond. Zo'n ouderwetse schaarkrick uit een auto is daar heel practisch voor. De moto opbokken op de middenstandaard en de krick onder de uitlaten, liefst met een plankske er tussen. Het stuur moet gemakkelijk over en weer gaan, maar als men de vork onderaan vast neemt en naar voor en achter beweegt mag men geen speling voelen.
Indien je wenst kun je altijd bij mij eens binnenspringen, dan bekijken we het samen. Hamme is niet ver van Dendermonde .
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Ik zou ook eerder gokken op foutje in/aan de band,
heb het met mijne GTR ook al me gemaakt.
Als er een materiaalfout in zit kan je hem desondanks nog perfect uitbalanceren.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
mailb0xer
50 cc
50 cc
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 mar 2004, 10:17
Locatie: Hamme

Bericht door mailb0xer »

Een vriend van mij had iets soortgelijks (wel met een Pan).
Bij bepaalde snelheden was de moto heel onstabiel en ging het stuur heen en weer wiebelen.
Hij had bijna die moto weggedaan, toen een nieuwe voorband het probleem volledig oploste.

Bij de aankoop lag er nochthans ook een nieuwe band op (ander merk/type evenwel). Misschien heb je hetzelfde voor?

Philip
Gebruikersavatar
Dream
1300 cc
1300 cc
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 dec 2004, 22:08
Locatie: Wetteren

Bericht door Dream »

Naar mijn mening eveneens een typisch euvel van een wiel dat uit balans is, normaal heb je bij ongeveer 90 Km/h het meeste last van trilling.
Dus ik gok op
ofwel slecht uitgebalanceerd
ofwel was de band goed uitgebalanceerd maar is het loodje eraf gevlogen
ofwel slechte band

groetjes
marine

Bericht door marine »

Hallo

Ik steek mijn machien vrijdag binnen ter controle . Dealer gaat wiel uitballanceren, nadien testen, lager aanspannen , testen, als niets helpt, band vervangen

Band vooraan BT014, achter BT020RN, zou toch het probleem niet mogen zijn ?

Aanspannen balhoeklager : in de handleiding staat hier niets over beschreven. Weet iemand op hoeveel Kg (Nm) deze mag aangespannen worden ?

Greetz

Marine
Gebruikersavatar
fjrMarcel
Clublid
Clublid
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 okt 2004, 11:42
Locatie: lokeren

Bericht door fjrMarcel »

Ik heb dat probleem ook gehad na nieuwe banden te laten plaatsen, na nogmaals uit te balanceren vroeg mijn bandenman om efkens af te wachten daar het dikwijls door het profiel van de band kan zijn. Na enige tijd is het inderdaad verdwenen.
AfbeeldingAfbeelding
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

marine schreef:
Band vooraan BT014, achter BT020RN, zou toch het probleem niet mogen zijn ??
Dat zou geen probleem mogen zijn,
zelf reed ik jaren met mijn GTR rond, vooraan Pirrelli GTS en achteraan Demon Sport GT,
lag als een huis op de baan en zeker in de bochten, niets van trillingen.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
marine

Bericht door marine »

Hallo mannen (en vrouwen )

Baljoeklager werd aangespannen, probleem was er nog.
Opnieuw uitgeballanceerd, probleem was er nog
Ander type band gestoken BT020 vooraan i.pl.v. BT014 = probleem opgelost

Dus voortaan steek ik enkel nog hetzelfde merk en type van band voor en achter

Greetz

Marine
Gebruikersavatar
PC800
1300 cc
1300 cc
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2004, 19:32
Locatie: Regio Rotterdam (NL)

Bericht door PC800 »

marine schreef:...................................................

Dus voortaan steek ik enkel nog hetzelfde merk en type van band voor en achter

......................................
Is niet een garantie dat het verschijnsel zich dan niet voor kan doen.

"Trilling" aan stuur rond de 80 a 90 km/h is een niet onbekend verschijnsel. Een goede bandenleverancier zal band vervangen en "claimen" bij zijn/haar leverancier. Er is altijd wel een band niet 100% en die toch door de kwaliteitscontrole komt.

Als er met de vorige band geen bijzonderheden waren, en geen ongevallen, dan kan balhoofdlager nooit oorzaak zijn.
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Gebruikersavatar
Walrus
500 cc
500 cc
Berichten: 125
Lid geworden op: 06 mar 2004, 11:52

Bericht door Walrus »

Dit verschijnsel wordt "speedwobble" genoemd, niet te verwarren met "speed weave".
In principe vertoont elke motorfiets bij een bepaalde snelheid dit verschijnsel.
Meestal bij een snelheid tussen 70 en 90 km/h.
Het is onschuldig en stopt zodra je het stuur weer beetpakt.
Een speed weave daarentegen is gevaarlijk en treedt bij hoge snelheden op (> 140 km/h).
Er is weinig tegen te doen, behalve plat op je tank gaan liggen (zwaartepunt verlagen) en langzaam gas terugnemen.
Meestal is de slingering onbeheersbaar en wordt je van de motor geworpen.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/High_speed_weave
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

marine schreef: Ander type band gestoken BT020 vooraan i.pl.v. BT014 = probleem opgelost

Dus voortaan steek ik enkel nog hetzelfde merk en type van band voor en achter
Volgens jouw uitleg, vermoed ik toch een slechte band.
Ze hadden beter dezelfde type nieuwe band opgelegd, dan was je tenmiste zeker waar het aan lag.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
FJRM

TRILLEND STUUR

Bericht door FJRM »

HOI,
hEB EVENEENS HETZELFDE VOOR
NIEUWE BT020 VOORAAN EN ACHTERAAN
OPNIEUW UITGEBALANCEERD NADA
BALHOOFD IETJES AANGETROKKEN NADA
HET IS DEN TOPKOFFER? NADA IS OOK ZO ZONDER TOPKOFFER EN ZONDER VROUW EN ZONDER ZIJKOFFERS DUS NADA
SPELING OP ACHTERBRUG? NADA
EN TOCH KAN HIJ MIJ GEEN NIEUWE BAND GUNNEN DIE SPECIALIST!
EN NU?
ER STAAN MAAR 1100KM OP DIE BANDEN

IK ZAL ZE VERSLIJTEN ZONDER MIJN STUUR LOS TE LATEN
EN DAN EEN ANDER MERK PLAATSEN

GROETEN
Gebruikersavatar
PC800
1300 cc
1300 cc
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2004, 19:32
Locatie: Regio Rotterdam (NL)

Re: TRILLEND STUUR

Bericht door PC800 »

FJRM schreef:HOI,
...................................................EN TOCH KAN HIJ MIJ GEEN NIEUWE BAND GUNNEN DIE SPECIALIST!
EN NU?
....................................

IK ZAL ZE VERSLIJTEN ZONDER MIJN STUUR LOS TE LATEN
EN DAN EEN ANDER MERK PLAATSEN

GROETEN
ander merk ok, maar wordt het ook een andere bandenspecialist :?:
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Gebruikersavatar
Firechief
1300 cc
1300 cc
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
Locatie: Ninove

Bericht door Firechief »

Stuurtje altijd met beide handen vast houden, daarom zijn er 2 handvatten op geplaatst door de fabricant 8)

Wat je misschien eens kan proberen is je banden te laten uitbalanceren op een andere plaats bij een andere bandenboer. Balanceertoestel is een heel nauwkeurige machine die regelmatig onderhoud en ijking vereist. Alsook een juiste plaatsing van het wiel op het toestel, correcte plaatsing van het balanceerlood en nog dergelijke factoren spelen een grote rol in deze procedure. Ik kan het weten want ik heb 4 jaar het onderhoud, herstellingen en ijkingen gedaan op allerlei Garage-Equipement. Zag dan ook veel dat de meeste garagehouders er nogal nonchalant mee omspongen. Dus ga even langs bij een andere bandenboer met de vraag om de wielen nog eens uit te balanceren en indien hat dan nog steeds zo is, zou ik toch eens gaan pleiten voor een andere band. Het zou de eerste keer niet zijn dat dit het geval is.

Firechief

PS: Zet die "CAPS LOCK" eens af. Alle leden kunnen nog steeds gewonen letters lezen :wink:
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
PC800
1300 cc
1300 cc
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 sep 2004, 19:32
Locatie: Regio Rotterdam (NL)

Bericht door PC800 »

schreef:....................................met de vraag om de wielen nog eens uit te balanceren en indien hat dan nog steeds zo is, zou ik toch eens gaan pleiten voor een andere band. Het zou de eerste keer niet zijn dat dit het geval is.

....................:
Standaard wordt er statisch gebalanceerd.
In uiterste geval zal een goeie bandenboer voorstellen om dynamisch te balanceren. Soms geeft dat verbetering, en soms juist verslechtering.
Ander (voor)bandje is dan een logisch vervolg.

CU Ruud
Groeten Ruud
WEES JEZELF, ER ZIJN AL ZOVEEL ANDEREN.
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Berichten: 132
Lid geworden op: 03 aug 2006, 17:52
Locatie: Kluisbergen
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Uwen band zit er op niet omgekeert op :?: op elke band staat steeds een pijl met de rijrichting, toch eens controleren :wink:
Honda four f550 -Suzuki GS-750 -Kawazaki ZX-10 -BMW R1100GS Desierto
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
Gebruikersavatar
Herkules
250 cc
250 cc
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 mei 2005, 21:15
Locatie: B-2900 SCHOTEN
Contacteer:

Bericht door Herkules »

Hoi mannen,

Net terug van lange reis (alleen). Slechte ME z4 vooraan, 2 zijkoffers + grote GIVI koffer : handen los = wobble, ongeacht de snelheid.
Inderdaad, ??n vingertje aan het stuur is genoeg om dit tegen te gaan (of stuurdemper)
Vroeger zonder koffers en bagage nooit probleem mee gehad
Is vandaag binnen voor nieuwe BT020 vooraan, zal het nog eens testen.

Echter VEEL VERVELENDER was de High Speed Waves die ik kreeg op de Duitse autosnelwegen :evil: Nu was ik daar eens en kon eens het zaakje vrijuit laten gaan, begint mijn machine bij meer dan 140 km/h heen en weer te slingeren....amaaii :!: :evil: En hoe harder dat je gaat hoe erger het wordt.... dus bij 160 -170 km/U moest ik stoppen of er zouden ongeukken gebeuren :( Zodoende kon ik dus geen snelle autootjes "pakken". :evil:
Ik vermoedde direct dat het aan de grote GIVI topcase lag (of misschien aan nieuwe hoge ruit).
Terug in Belgi? test zonder topcase gereden : WEG :!:
Aerodynamica is dus zeer belangrijk (voor hoge snelheden)

Jou probleem is hetzelfde als dan van mij : kwaliteit voorband :!:
Herkules.
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
Gebruikersavatar
Raketman
75 cc
75 cc
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jun 2006, 19:25
Locatie: Wichelen

Bericht door Raketman »

Herkules schreef:Hoi mannen,

Net terug van lange reis (alleen). Slechte ME z4 vooraan,
...

Terug in Belgi? test zonder topcase gereden : WEG :!:
Aerodynamica is dus zeer belangrijk (voor hoge snelheden)

Jou probleem is hetzelfde als dan van mij : kwaliteit voorband :!:
Beetje verwarring hier :?

Wat was het nu, de volgeladen topkoffer of de slechte band ?
En is't dan "slechte" band of "versleten" band ?

Heb al veel motoren geweten die vooraan spastisch beginnen doen als er een topkoffer opstaat hoor. Zelfs aan 70-80 km/h...
Nil volentibus arduum
Gesloten