Vragen IVM Raad Van Beheer

Allerlei onderwerpen die niet specifiek onder een andere rubriek kunnen ondergebracht worden

Moderator: Abeloos

FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Vragen IVM Raad Van Beheer

Bericht door FJR-Freak Max »

Hallo vrienden,

Hier zullen wij al uw vragen over "De Raad Van Beheer" beantwoorden.

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
edje
Clublid
Clublid

Bericht door edje »

Lovend en democratisch initiatief
Grtjs
Edje :P
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

yo Max,

Prima iniatiatief! Je spreekt over "Raad van Beheer"...
Vraagje: ga jer een vzw van maken (met de noodzakelijke reglementeringen en die zijn niet niks), of blijft het een "feitelijke vereniging"...
Groot verschil hoor, spreek uit ervaring...

Groetjes,
Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
FJRadmin
125 cc
125 cc

Bericht door FJRadmin »

danneke schreef:yo Max,

Prima iniatiatief! Je spreekt over "Raad van Beheer"...
Vraagje: ga jer een vzw van maken (met de noodzakelijke reglementeringen en die zijn niet niks), of blijft het een "feitelijke vereniging"...
Groot verschil hoor, spreek uit ervaring...

Groetjes,
Danneke.
Het blijft normaal gewoon een vereniging.
Voor een VZW zijn er te veel kosten en regels.
FJRijders is een club die zich spreid over heel belgie.
Moesten we dan een VZW worden zou het al een groot probleem worden om alle leden op een bepaalde plek te laten samen komen.

FJRadmin
Voor info: info @ Softidesign.com
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik ben ook een persoonljike voorstander van een VZW, omdat het zowat de beste garantie is op een lang bestaan.
De voordelen wegen niet op tegen de nadelen ... in het verleden al genoeg mis?rie gezien met "feitelijke verenigingen".

"Regeltjes" zijn er altijd, voor de werking van een VZW is dat niet meer of minder, integendeel, de regeltjes zijn er om de club en de leden te beschermen, niet in het minst "de raad van beheer" zelf. Onnodig gegraai in de clubkas is bijvoorbeeld uitgesloten, en beslissingen zullen gestemd moeten worden door diezelfde raad.

Het argument 'verspreid over heel Belgi?' is m.i. niet relevant. Zou het zo'n probleem zijn, om ??n keer per jaar een ledenvergadering te houden, waar deelname door de leden zelfs niet verplicht is, het is gewoon dat die mogelijkheid moet geboden worden, zelfs al komt daar maar 4 man en een paardekop op af. Voor een motorclub, die ritten organiseert, in verschillende provincie's .... piece of cake.

Over organisatie ... ge kunt maar beter een VZW zijn, mocht er ooit iets ernstig gebeuren tijdens een organisatie van FJRijders, want bij een feitelijke vereniging komen ze het persoonlijk halen bij diegene die de meeste verantwoordelijkheid heeft. Vandaag was ik toevallig bij een organisatie die iets met motoren organiseerden, en vooraleer de eerste meter wordt afgelegd wordt er een "afstand van verhaal" gedaan, een blad waarin bij wijze van spreke 27 mogelijke dingen staan die kunnen gebeuren, waarin de verantwoordelijk van de organisators van de hand wordt gedaan. Ik denk, dat we als clubke FJRijders zoiets niet kunnen waarmaken, als we een keer gezellig s'zondags op pad willen.
Daarom ... het zou jammer zijn, dat een jarenlange vriendschap onder FJRijders op de helling zou komen te staan, omwille van een financi?el akkefietje waarin de verantwoordelijkheid betwist wordt. Ik durf er niet aan denken, mocht daar ooit iets van lichamelijk letsel onder vallen ... het weze ons gespaard.

Kosten oprichting VZW : Vorig jaar was ik actief betrokken bij de oprichting van het Comit? Verkeersveiligheid ( www.cvv.be ) van Marc Annemans. In den beginnen ziet ge door het bos de bomen niet meer, tot iemand de gouden tip aanreikt. Er bestaat een overkoepelende organisatie die toezicht houdt op de werking van VZW"'s, en die actief mee opvolgt, en vooral, mee helpt opstarten. Onze wensen op papier, met een paar man een halve dag naar Gent, zij zorgen voor werkelijk alles, van het opstellen van de statuten, wettelijke bepalingen, zelfs de publicatie in het Staatsblad , geen zorgen om het hoofd. De jaarlijkse goedkeuring van de financi?n idem ... voor werkelijk alles wordt gezorgd.
Kostprijs oprichting en begeleiding VZW : ongeveer 250 euro, all in ... ge kunt daar niet van wakker liggen.

Daarom, een warm pleidooi voor een standvastige VZW, in het verleden zijn er al genoeg feitelijke verenigingen aan gebrekkige organisatie ten onder gegaan. Het 'werkt' misschien niet zo gemakkellijk, maar ik 'werk' ook liever voor een standvastige baas met duidelijke afspraken waar ik van weet dat er elke maand betaald wordt, in plaats van me af te vragen of hij er volgende maand nog zal zijn.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
FJRadmin
125 cc
125 cc

Bericht door FJRadmin »

Ik ben er niet zeker van of in dit geval er meer voordelen dan nadelen zijn.
Voor een vzw komt er toch meer bij kijken dan een paar ritten en een leuke tijd.
Ik dacht dat het de bedoeling was om gewoon een plaats te voorzien voor FJR rijders en een paar ritten.
Waarom is er daarvoor een VZW nodig.
Voor het geld waarom moet er geld zijn in kas is dit voor iets nodig?
Welja dat is mijn mening maar ik ben er zeker van dat dit onderwerp zal worden besproken eens er een raad van beheer is.

FJRadmin
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

FJRadmin schreef:Waarom is er daarvoor een VZW nodig.
Heeft niets met geld, clubkas of grote of kleine evenementen te doen, maar met
zekerheden, garanties, verantwoordelijkheden ... zowel naar de leden als naar de organisatoren toe.

Vergelijking met een huishouden zonder/met "Famiale Polis" is misschien een goede vergelijking.
Als 'brave huisvader' kunt ge misschien jarenlang zorgeloos genieten, totdat het kindje van de buren tijdens een middagje spelen
ten val komt van de trap, waarvan de buurman beweert dat de leuning niet tegoei vast heeft gezeten.
t'Is misschien best dat het dan een zaak van verzekeringen is, ipv de eigen portemonnaie.
Het klinkt raar, maar ik zou mijn dochter ook veel liever zien spelen bij vrienden/kennissen, waarvan ik weet dat het begrip "verzekering" en "aansprakelijkheid" geen loze woorden zijn, dan dat ze met een even braaf en lief kindje speelt waarvan de ouders eerder 'nonchalant' en 'van de ?ne dag op de andere leven'.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
FJbaRt
1300 cc
1300 cc

Bericht door FJbaRt »

Ik moet @Dirkske toch wel gelijk geven. We kunnen naar mijn gevoel beter toch wat zekerheid inbouwen. Het zal moeilijkheden in de toekomst vermijden. En we zullen toch wel wat geld nodig hebben, al is het maar voor het in stand houden van de site en het forum. Ik ken er niks van, maar ik vermoed dat dit ook niet gratis zal zijn.

Groetjes,

Bart
MIJN THUIS IS WAAR MIJN FJR STAAT.
MANNEN WETEN WAAROM.
El Staff
Banned User

Bericht door El Staff »

FJbaRt schreef:Ik moet @Dirkske toch wel gelijk geven. We kunnen naar mijn gevoel beter toch wat zekerheid inbouwen. Het zal moeilijkheden in de toekomst vermijden. En we zullen toch wel wat geld nodig hebben, al is het maar voor het in stand houden van de site en het forum. Ik ken er niks van, maar ik vermoed dat dit ook niet gratis zal zijn.

Groetjes,

Bart
Ik kan beiden heren (Dirk & Bart) alleen maar gelijk geven.
Er moet maar iets gebeuren onderweg , en dan zal voorzitter Max ( 1 van de redders van het forum) de dupe zijn.
Een vzw geeft zekerheid !
Niet alleen voor de leden maar ook naar eventuele sponsors .
Ik zelf zou er 'dan' ook geen probleem mee hebben met een jaarlijks lidgeld.
vb : hoeveel van de fjrijders zijn er lid van M.A.G :idea:

P.S geen slecht woord over de mag (ben zelf lid) , ik wil maar zeggen : veel leden , goede structuur ,etc.....

:wink: Max ,Bart & Fjradmin materie om over na te denken .

Groeten El Staff.
Afbeelding
FJRadmin
125 cc
125 cc

Bericht door FJRadmin »

Ik ben ook een persoonljike voorstander van een VZW, omdat het zowat de beste garantie is op een lang bestaan.
Dit vormt zeker geen zekerheid want VZW kunnen ook gestopt worden door de leidende personen.

De voordelen wegen niet op tegen de nadelen ... in het verleden al genoeg mis?rie gezien met "feitelijke verenigingen".
Dat valt te zien en besproken te worden.
Al de mis?rie in het verleden heeft altijd te maken gehad met geld.

"Regeltjes" zijn er altijd, voor de werking van een VZW is dat niet meer of minder, integendeel, de regeltjes zijn er om de club en de leden te beschermen, niet in het minst "de raad van beheer" zelf. Onnodig gegraai in de clubkas is bijvoorbeeld uitgesloten, en beslissingen zullen gestemd moeten worden door diezelfde raad.
Al er geen te veel geld in zit kan er ook niets uitgenomen worden.

Het argument 'verspreid over heel Belgi?' is m.i. niet relevant. Zou het zo'n probleem zijn, om ??n keer per jaar een ledenvergadering te houden, waar deelname door de leden zelfs niet verplicht is, het is gewoon dat die mogelijkheid moet geboden worden, zelfs al komt daar maar 4 man en een paardekop op af. Voor een motorclub, die ritten organiseert, in verschillende provincie's .... piece of cake.
Als er maar 4 man kan komen dan komt er zeker protest van.

Over organisatie ... ge kunt maar beter een VZW zijn, mocht er ooit iets ernstig gebeuren tijdens een organisatie van FJRijders, want bij een feitelijke vereniging komen ze het persoonlijk halen bij diegene die de meeste verantwoordelijkheid heeft.
Voor iedere rit een papier laten invullen waarbij de motorrijder verklaard dat hij zelf aanspraakellijk is voor ongevallen en niet de club moet ons veilig stellen.

Kosten oprichting VZW : Vorig jaar was ik actief betrokken bij de oprichting van het Comit? Verkeersveiligheid ( www.cvv.be ) van Marc Annemans. In den beginnen ziet ge door het bos de bomen niet meer, tot iemand de gouden tip aanreikt. Er bestaat een overkoepelende organisatie die toezicht houdt op de werking van VZW"'s, en die actief mee opvolgt, en vooral, mee helpt opstarten. Onze wensen op papier, met een paar man een halve dag naar Gent, zij zorgen voor werkelijk alles, van het opstellen van de statuten, wettelijke bepalingen, zelfs de publicatie in het Staatsblad , geen zorgen om het hoofd. De jaarlijkse goedkeuring van de financi?n idem ... voor werkelijk alles wordt gezorgd.
Kostprijs oprichting en begeleiding VZW : ongeveer 250 euro, all in ... ge kunt daar niet van wakker liggen.

Kosten is net wat we proberen te vermijden.
Toen we starten met FJRijders was het de bedoeling om mensen een plaats te geven om te kunnen afspreken en informatie te delen.
Enkele ritten zijn daarbij een extratje.
Als we lidgeld vragen wat gaan we er dan mee doen, feestjes geven?
Zullen er dan delen van het forum enkel voor lidgeld betalers zijn?
In dat geval is het niet gratis meer.
Zo niet wat krijgen de mensen die lidgeld betalen dan meer?

Daarom, een warm pleidooi voor een standvastige VZW, in het verleden zijn er al genoeg feitelijke verenigingen aan gebrekkige organisatie ten onder gegaan. Het 'werkt' misschien niet zo gemakkellijk, maar ik 'werk' ook liever voor een standvastige baas met duidelijke afspraken waar ik van weet dat er elke maand betaald wordt, in plaats van me af te vragen of hij er volgende maand nog zal zijn.
1 Ding kun je nog zekerder van zijn dan je werk en das dat fjrijders.net niet zal sluiten? tenzij er natuurlijk in 12 maanden geen kat meer is geweest.

Mijn vraagjes zijn:
En alles bij alles blijft het dan nog een vrijetijds bezigheid of een werk.
Lidgeld voor de ritten te mogen meedoen, mensen die dan niet meekunnen krijgen zij dan hun geld terug.
Lidgeld voor het forum te kunnen lezen, dan mogen de mensen die niet betalen niet meer op bepaalde delen van het forum.
VZW hoe veel clubs die met lidgeld werken hebben geen problemen.

Ik post hier niet om voor een VZW of tegen een VZW ik bekijk gewoon eens alles van de andere kant.
Als de raad van beheer verkiest om er een VZW van te maken sluit ik me perfect aan.
Wat de FJRijders maar gelukkig maakt.

FJRadmin

Ps: de kosten voor het forum zijn geen argument om te gebruiken dit forum kan best blijven bestaan zonder enige hulp
Laatst gewijzigd door FJRadmin op 23 jul 2006, 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Dirk geeft uitgebreid antwoord op mijn voorzichtge "vraag" (zie boven)...Zit zelf als bestuurslid in een vzw.
De namen van de bestuursleden (voorzitter, penningmeester, secretetaris,...) komen verplicht in het staatsblad en d?t kost zelfs geld!

Als deze club van start gaat als een vzw gaat dat dat dus geld kosten aan ?lle leden (waar ik achter sta).
Bovendien moet je rekening houden met het feit dat de vzw's de jongste jaren geviseerd worden ?n doorgelicht! De boekhoudingen kunnen gecontroleerd worden, en niet enkel die van het laatste jaar...

Bedenk dus heel erg goed bij voorbaat wat je als raad van beheer wil en wat de doestellingen zijn! Je gaat je achteraf veel miserie besparen...

Voorbeeldje: de penningmeester van een feitelijke vereniging gaat morgen met de kas (als die er is) lopen...er zal geen haan naar kunnen kraaien...

De penningmeester van een vzw doet hetzelfde...morgen wordt hij strafrechtelijk vervolgd...

Het plezante is en blijft dat wij allemaal met een FJR rijden, dat is plezeant en dat moet zo blijven, de rest beslissen jullie zelf...

Groetjes,
Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
doumen patrick

Bericht door doumen patrick »

ik ben voorzitter van een zaalvoetbalploeg en dat is een feitelijke vereniging en daar kan ook niet ??n persoon met de kas gaan lopen en andere regels zijn er ook genoeg en dit zonder in het begin tegen een berg papieren op te zien .alle verschillende afspraken zet je gewoon op papier en voor de bankrekening worden er 2 verschillende mensen verantwoordelijk iedre keer als er geld moet gehaald worden moet er door twee voorafbepaalde personen getekend worden ,voor bedragen voor de normale gang van zaken is een persoon genoeg dat maximum bedrag door ??n verantwoordelijke af te halen word gewoon bij de bank vermeld . voor mij is er nadien geen verschil tussen een vzw of een feitelijke verniging . bij mijn weten blijft fjrijders een vriendenclub zonder dat er iemand zich ervan wil verrijken
groetjes
patrick
co-admin
75 cc
75 cc
Contacteer:

Bericht door co-admin »

Misschien toch iets verduidelijken: De club heeft helemaal niet zoveel geld nodig. De site en domeinnaam kost niet zoveel, met de huidige sponsors is er al geld over. Voor dit jaar is alles betaald, met de vernieuwing van de sponsors volgend jaar kan de site ook volgend jaar draaien.
Vroeger was er veel geld in de kas, met alle gevolgen vandien. Dit is wat we nu proberen te vermijden. Ik heb er geen probleem mee om, zoals door iemand aangehaald in een ander topic, op het einde van het jaar een souper te geven voor de leden op kosten van de club met het geld dat over is. Ik heb dan wel de bedenking dat, als er veel geld over is, dat wil zeggen dat we te veel geld hebben gevraagd aan de leden.
We zouden graag de club gratis houden voor de leden, de grote evenementen (fjr meets fjr, verrassingsreis) moeten goedkoper.

Het aspect vzw kwam op de vestuursvergadering reeds ter discussie, maar het punt veiligheid werd niet besproken. Kortom, dit is voer voor de volgende vergadering. Degenen die meedingen voor de raad van beheer weten dus waar ze research over mogen doen, degenen die niet meedingen: waar wacht je op?
witse
Moderator
Moderator

Bericht door witse »

Hey dirkske, is het niet zo dat als er iets gebeurd in de VZW dat de voorzitter,sekretaris en penningmeester aansprakelijk blijven indien er iets gebeurd.Vroeger in een VZW gezeten en dat stond bij in de statuten die waren opgemaakt . Ik weet niet meer wie deze heeft gemaakt maar dacht dat het dezelfde mensen waren die hier vernoemd werden die alles in orde brengen .Het is al een aantal jaar geleden dus het kan veranderd zijn maar toch beter goed opletten wat er geschreven staat .Indien FJR echter een VZW of gewoon een club blijft ,ik zal altijd lid blijven .

Grtjs Luc
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waar het verband "geld" + "vzw" gehaald wordt ... heeft niets met elkaar te maken.
Ben ik verkeerd, door te verwijzen naar verantwoordelijkheid ? In een feitelijke vereniging is de hoogste in rang verantwoordelijk, voor als de soep over kookt. In een VZW is niemand schuldig, tenzij door 'nalatigheid'.

Nog een reden om de vorm VZW aan te nemen :
Als men als club serieus genomen wil worden, en zeker als men in het verleden al wat miserie tentoongesteld heeft,
is het misschien beter als VZW naar voor te komen, zowel naar uw leden, als naar de sponsors toe.

De situatie op dit moment is als volgt : ik ben d'er niet zo trots meer op, om FJRijder te zijn, zowat heel internet-lezend motorrijdend Vlaanderen weet wat er gebeurd is, de reacties zijn er niet mals om. Ik meen begrepen te hebben dat het forum een tijdje voortkan, hetgeen ik in het achterhoogd heb is dat ge als FJRijders club best stevig op de grond staat als er voor volgend jaar nieuwe sponsors moeten gezocht worden.

Mag ik daar wat voorzichtig mee zijn, met deze stelling ? In een feitelijke vereniging heb je ook regeltjes , daar niet van , maar die regeltjes hadden we ook netjes allemaal op 12 maart 2004 , het resultaat van die regeltjes kennen we.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
FJR02
125 cc
125 cc

Bericht door FJR02 »

Ik ben ook voorstander van een vzw.
Als vzw ben je een RECHTSPERSOON (de beheerders blijven wel in hoofde aansprakelijk maar je moet de statuten goed opstellen).
Ik was in het verleden (zo'n goede 12jr geleden) zeer actief in vzw's, je kan evt. een 'slapende vzw' kopen.
Mijn ervaring is dat een gewone feitelijke vereniging zelden lang bestaat, zeker als je met een serieus ledenaantal zit.
Maar dat is natuurlijk aan de 'trekkers' van fjrijders om daarover te oordelen.
* If it works, don't fix it *
co-admin
75 cc
75 cc
Contacteer:

Bericht door co-admin »

dirkske schreef:Kostprijs oprichting en begeleiding VZW : ongeveer 250 euro, all in ... ge kunt daar niet van wakker liggen.
dirkske schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waar het verband "geld" + "vzw" gehaald wordt ... heeft niets met elkaar te maken.
Het antwoord heb je voordien reeds aangegeven. Op dit ogenblik is er geen 250 euro meer in kas dus zal dat moeilijk gaan. Nogmaals: dit zal zeker besproken worden op de eerstvolgende vergadering. Indien we een vzw oprichten zullen we het geld wel vinden.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Prima, dat is een duidelijk to the point antwoord.
Wel of niet VZW, daar gaat men niet licht over, er is m??r nodig dan een nachtje ijs, dus alle tijd en ruimte om alles op een rijtje te zetten.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

Beste Vrienden en Vriendinnen van de FJRijders :wink:

Een VZW oprichten is niet iets waar je van vandaag op morgen zomaar kan over beslissen :?
Iedereen zal zijn eigen mening hebben over een VZW vormen of niet, op de twee gebieden heb je voor- en nadelen en die kunnen zomaar niet besproken worden op een open forum zoals we nu bezig zijn :?
Daarom vraag ik ook heel beleeft om deze discutie hier te stoppen over het wel of niet een VZW worden, eerst en vooral moeten we zorgen dat we een raad van beheer samengesteld krijgen en zo te zien loopt dat ook al niet van een leien dakje want veel staan er niet te springen om deze taak op zich te nemen, er waren nogthans verschillende mensen die erachter stonden en pleiten om een ander bestuur samen te stellen :shock:
Vanachter het toetsenbord is het allemaal makkelijk uit te leggen maar eens je bij in de realiteit word betrokken lijkt het allemaal al niet zo vanzelfsprekend meer te gaan, aan de personen die dit niet geloven geef ik hen de raad om hun kandidatuur in te dienen en samen met ons het beheer op te nemen van de FJRijders :headbang:
Door de "Raad van beheer" kan er dan uiteindelijk een beslissing genomen worden wat FJRijders Belgi? naar de toekomst zal worden, VZW :scratch: of een Feitelijke vereniging blijven :dontknow:

Wat de toekomst betreft van FJRijders kan ik voor het ogenblik enkel mijn mening zeggen en dat is dat ik zal blijven strijden voor een gratise club en een forum dat voor iedereen toegankelijk zal zijn indien ze het inschrijvingsformulier hebben ingevult en doorgezonden waardoor ze een waardig lid worden van onze club der FJRijders :notworthy:

Als laatste zou ik ook nog willen vragen dat er geen verdere discuties meer gestart worden omtrend de voorvallen die de laatste weken onze FJRijders club zijn overkomen, laat alles eerst even bekoelen en hou al jullie vragen tot op onze open vergadering die we gaan houden, we zijn bezig met een datum te bespreken die jullie zovlug mogelijk word vrijgegeven :idea:
Indien je niet kan aanwezig zijn en je hebt toch vragen waar je een antwoord op wil, schrijf deze dan op en stuur ze ons door of geef ze mee aan een collega FJRijder zodat deze je vragen dan kan stellen op de vergadering waar wij dan zo goed als kan een antwoord zullen op geven :downtown:

Wij hopen natuurlijk op een grote opkomst om deze vergadering bij te wonen en vergeet ook jullie vragen niet mee te brengen want wij staan open om deze met alle eerlijkheid te beantwoorden :notworthy:

Bedankt voor jullie aandacht en begrip dat ik hiervoor vraag :notworthy:

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
fjrMarcel
Clublid
Clublid

Bericht door fjrMarcel »

Hallo Max,

Zou u er rekening mee kunnen houden dat er in september de reis naar Avignon staat gepland. En bijgevolg vele fjrijders er dan niet zullen kunnen bijzijn. Het is het weekend van 24 september.
AfbeeldingAfbeelding
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
Gesloten