Ik ben ook een persoonljike voorstander van een VZW, omdat het zowat de beste garantie is op een lang bestaan.
De voordelen wegen niet op tegen de nadelen ... in het verleden al genoeg mis?rie gezien met "feitelijke verenigingen".
"Regeltjes" zijn er altijd, voor de werking van een VZW is dat niet meer of minder, integendeel, de regeltjes zijn er om de club en de leden te beschermen, niet in het minst "de raad van beheer" zelf. Onnodig gegraai in de clubkas is bijvoorbeeld uitgesloten, en beslissingen zullen gestemd moeten worden door diezelfde raad.
Het argument 'verspreid over heel Belgi?' is m.i. niet relevant. Zou het zo'n probleem zijn, om ??n keer per jaar een ledenvergadering te houden, waar deelname door de leden zelfs niet verplicht is, het is gewoon dat die mogelijkheid moet geboden worden, zelfs al komt daar maar 4 man en een paardekop op af. Voor een motorclub, die ritten organiseert, in verschillende provincie's .... piece of cake.
Over organisatie ... ge kunt maar beter een VZW zijn, mocht er ooit iets ernstig gebeuren tijdens een organisatie van FJRijders, want bij een feitelijke vereniging komen ze het persoonlijk halen bij diegene die de meeste verantwoordelijkheid heeft. Vandaag was ik toevallig bij een organisatie die iets met motoren organiseerden, en vooraleer de eerste meter wordt afgelegd wordt er een "afstand van verhaal" gedaan, een blad waarin bij wijze van spreke 27 mogelijke dingen staan die kunnen gebeuren, waarin de verantwoordelijk van de organisators van de hand wordt gedaan. Ik denk, dat we als clubke FJRijders zoiets niet kunnen waarmaken, als we een keer gezellig s'zondags op pad willen.
Daarom ... het zou jammer zijn, dat een jarenlange vriendschap onder FJRijders op de helling zou komen te staan, omwille van een financi?el akkefietje waarin de verantwoordelijkheid betwist wordt. Ik durf er niet aan denken, mocht daar ooit iets van lichamelijk letsel onder vallen ... het weze ons gespaard.
Kosten oprichting VZW : Vorig jaar was ik actief betrokken bij de oprichting van het Comit? Verkeersveiligheid (
www.cvv.be ) van Marc Annemans. In den beginnen ziet ge door het bos de bomen niet meer, tot iemand de gouden tip aanreikt. Er bestaat een overkoepelende organisatie die toezicht houdt op de werking van VZW"'s, en die actief mee opvolgt, en vooral, mee helpt opstarten. Onze wensen op papier, met een paar man een halve dag naar Gent, zij zorgen voor werkelijk alles, van het opstellen van de statuten, wettelijke bepalingen, zelfs de publicatie in het Staatsblad , geen zorgen om het hoofd. De jaarlijkse goedkeuring van de financi?n idem ... voor werkelijk alles wordt gezorgd.
Kostprijs oprichting en begeleiding VZW : ongeveer 250 euro, all in ... ge kunt daar niet van wakker liggen.
Daarom, een warm pleidooi voor een standvastige VZW, in het verleden zijn er al genoeg feitelijke verenigingen aan gebrekkige organisatie ten onder gegaan. Het 'werkt' misschien niet zo gemakkellijk, maar ik 'werk' ook liever voor een standvastige baas met duidelijke afspraken waar ik van weet dat er elke maand betaald wordt, in plaats van me af te vragen of hij er volgende maand nog zal zijn.