
Zadelpijn
Moderator: Abeloos
Zadelpijn
zeg mannen ik rij nu ongeveer een half jaar met mijn moto en ik heb een prakties probleem ik schuif steeds naar voor op mijn zadel dan begint er hier en daar wat te spannen en dat is pijnlijk ik rij met een stoffe motorbroek (goretex) ik heb daaronder al een wielrennersbroek geprobeerd maar dat is niet echt een oplossing iemand goede raad ????? groetjes Den Luc 

- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Sorry, maar dat moet ik even tegenspreken.den R1 zot schreef:Naar voor schuiven?
Normaal gezien zit je het beste helemaal tegen de tank om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en ook een beter controle van uw motor!
Elke instructeur zal u dat zeggen.
Groetjes,
Ik heb op de bochtencursus van Arthur te horen gekregen dat er minstens een hand tussen uw "edele delen" en de tank moet passen om de motor beter te kunnen behandelen tijdens de bochten.
Grtjs
Eddy

Ik heb het gevonden, maar het schijnt enkel voor de duo.edje schreef:Dag Luc,
Er bestaan speciale onderleggers om uw probleem( en dat van een eventuele bijrijder) op te lossen
Ik zoek het even op
Grtjes
Eddy
Het heet triboseat en ik vond het via volgende link
http://home.tiscali.be/mc.toervrienden/ ... tm#anderen
en verder klikken op buddy belt
Grtjs
Eddy

- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Re: Zadelpijn
Probeer eens met een lederen motorbroekje (een extra regenbroek neemt echt niet veel plaats in).den luc schreef:zeg mannen ik rij nu ongeveer een half jaar met mijn moto en ik heb een prakties probleem ik schuif steeds naar voor op mijn zadel dan begint er hier en daar wat te spannen en dat is pijnlijk ik rij met een stoffe motorbroek (goretex) ik heb daaronder al een wielrennersbroek geprobeerd maar dat is niet echt een oplossing iemand goede raad ????? groetjes Den Luc
Weet uit ervaring dat de zadelpijn dan veel langer wegblijft, leder is een natuurlijke stof, ademt en je zit vast op je zadel.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
Heb gisteren met fietsbroek onder mijn motorbroek 5-landenrit gereden...bijna 700km bij thuiskomst. Geen zadelpijn gehad, alleen stijf gezeten maar dat is normaal...
Uiteraard draag je onder die fietsbroek GEEN ondergoed want dan helpt het geen reet...
Groetjes,
Danneke/
Uiteraard draag je onder die fietsbroek GEEN ondergoed want dan helpt het geen reet...

Groetjes,
Danneke/
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
- Herkules
- 250 cc
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 30 mei 2005, 21:15
- Locatie: B-2900 SCHOTEN
- Contacteer:
Hi mannen & vrouwen,
Net terug van tripje van 3.600 km in 6 dagen (Vogezen, Alpen, Itali?, retour via Brenner,.....enfin te lang om uit te leggen)
My FJR was fantastic ! Maar.......
Alleen......PIJN in mijn achterste !
En dat heb ik op al mijn moto's gehad, al 24 jaar. Het zijn vooral die 2 beentjes in mijn achterwerk die pijn gaan doen....niet na 2 - 300 km , maar verder. De dag erna, opnieuw rijden, en dan voel je dat de pijn van vorige dag nog niet genezen is.
Had een dik (6 cm) stuk stevige mouse mee, dat was eerst even weer een opluchting, maar na lange tijd ging het ook weer pijn doen + polsen en nek, vanwege andere, verhoogde zithouding.....
In mijn (tegenwoordig) streven naar meer rijcomfort, vroeg ik mij af of er nu echt niets is om dit op te lossen
Is een CORBIN zadel nu inderdaad het ulitieme wondermiddel
Stap je daar na een rit van 9 -10 uur rijden inderdaad VOLLEDIG pijnloos af
Wie heeft hier veel ervaring mee, vooral dan op lange afstanden bv. 9 uur bergpassen rijden of 1000 km autosnelweg of zo...
Alvast bedankt voor jullie input

Net terug van tripje van 3.600 km in 6 dagen (Vogezen, Alpen, Itali?, retour via Brenner,.....enfin te lang om uit te leggen)
My FJR was fantastic ! Maar.......
Alleen......PIJN in mijn achterste !

Had een dik (6 cm) stuk stevige mouse mee, dat was eerst even weer een opluchting, maar na lange tijd ging het ook weer pijn doen + polsen en nek, vanwege andere, verhoogde zithouding.....
In mijn (tegenwoordig) streven naar meer rijcomfort, vroeg ik mij af of er nu echt niets is om dit op te lossen

Is een CORBIN zadel nu inderdaad het ulitieme wondermiddel


Wie heeft hier veel ervaring mee, vooral dan op lange afstanden bv. 9 uur bergpassen rijden of 1000 km autosnelweg of zo...

Alvast bedankt voor jullie input


Herkules.
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
Een zadel is tamelijk persoonlijk...
Op mijne Pan (ST1100) had ik een corbinzadel en dat was een hele verbetering tov het originele omdat dat gewoon veel te zacht was. Waar ik toen rond de 300 km pijn kreeg was het met de corbin misschien na 500 km, maar pijn kreeg ik zeker.
Bij mij is het ook altijd thv die 2 beentjes en ik vrees dat we gedoemd zijn om ermee te leren leven
Omdat ik voordien zo content was van de corbin had ik er voor m'n Varadero ook ??n gekocht. Is ondertussen al weer verkocht omdat hier het verschil met het originele zadel eigenlijk miniem tot nihil was.
Op de RT van het werk heb ik ook na een paar uur kontpijn...ik hoopt al dat het met de fjr's die we volgende week krijgen beter zou zijn, maar als ik dit lees moet ik precies niet te veel verwachten
Aanpassingen van Yves Moillo, Topsaddlery of Artisitek heb ik ook al goede dingen van gehoord, maar niet ondervonden.
Op mijne Pan (ST1100) had ik een corbinzadel en dat was een hele verbetering tov het originele omdat dat gewoon veel te zacht was. Waar ik toen rond de 300 km pijn kreeg was het met de corbin misschien na 500 km, maar pijn kreeg ik zeker.
Bij mij is het ook altijd thv die 2 beentjes en ik vrees dat we gedoemd zijn om ermee te leren leven

Omdat ik voordien zo content was van de corbin had ik er voor m'n Varadero ook ??n gekocht. Is ondertussen al weer verkocht omdat hier het verschil met het originele zadel eigenlijk miniem tot nihil was.
Op de RT van het werk heb ik ook na een paar uur kontpijn...ik hoopt al dat het met de fjr's die we volgende week krijgen beter zou zijn, maar als ik dit lees moet ik precies niet te veel verwachten

Aanpassingen van Yves Moillo, Topsaddlery of Artisitek heb ik ook al goede dingen van gehoord, maar niet ondervonden.
Hercules,
Ik denk hoe zachter het zadel hoe meer of hoe vlugger pijn. Ik rij veel en heb eigenlijk maar ??n remedie. Tussenstops voorzien voor je poep pijn doet. Om het uur even stoppen, de tijd voor een sigaretje of gewoon even rond te lopen en de bloedcirculatie komt terug op gang en je zal veel langer gespaard blijven van zadelpijn. Boxershorts dragen helpt ook wat maar is voor mij ook niet echt de mirakeloplossing
Succes ermee
Julle
Ik denk hoe zachter het zadel hoe meer of hoe vlugger pijn. Ik rij veel en heb eigenlijk maar ??n remedie. Tussenstops voorzien voor je poep pijn doet. Om het uur even stoppen, de tijd voor een sigaretje of gewoon even rond te lopen en de bloedcirculatie komt terug op gang en je zal veel langer gespaard blijven van zadelpijn. Boxershorts dragen helpt ook wat maar is voor mij ook niet echt de mirakeloplossing
Succes ermee
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
[Ik denk dat Julle gelijk heeft .als wij een reis plannen dan zullen we er altijd mee rekening houden dat we max 150km of 1.30u
max rijden zelfs al voelen we niets en hebben we zin in om verder te rijden .Ten eerste is het altijd een test hoe geconsentreerd ik nog ben en ten tweede mijd ik de voorziene stops dan moet ik dit later bekopen met zadel pijn of concentratie kwijt.we hebben op deze manier 6500km in drie weken gereden en wel last van stijve spieren gehad en zadelpijn maar draagelijk en we hebben van in het begin tot het einde genoten.groeten aan iedereen en sorry dat ik niet veel mee kan doen ik zit volop in de verbouwings werken.groeten aan iedereen.Jacky
max rijden zelfs al voelen we niets en hebben we zin in om verder te rijden .Ten eerste is het altijd een test hoe geconsentreerd ik nog ben en ten tweede mijd ik de voorziene stops dan moet ik dit later bekopen met zadel pijn of concentratie kwijt.we hebben op deze manier 6500km in drie weken gereden en wel last van stijve spieren gehad en zadelpijn maar draagelijk en we hebben van in het begin tot het einde genoten.groeten aan iedereen en sorry dat ik niet veel mee kan doen ik zit volop in de verbouwings werken.groeten aan iedereen.Jacky
- Herkules
- 250 cc
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 30 mei 2005, 21:15
- Locatie: B-2900 SCHOTEN
- Contacteer:
Bedankt mannen,
@Jacky en Julle : was verplaatsing voor mijn werk en het was meestal rijden tegen de tijd, zo weinig mogelijk stoppen. Misschien was het dat.
Maar, neemt niet weg dat mijn smal en mager achterste snel pijn gaat doen op de beentjes + rood vel dat tussen beentjes en zadel geplet zit....
Maar kan niemand mij zijn ervaringen met een Corbin uitleggen, op een FJR1300 dan ? Vergelijking standaard zadel versus Corbin ? Velen in onze club rijden toch met zo'n zadel ? Is het de investering waard ?
@ Varadero : ge heb gelijk, scheelt van model tot model
@Jacky en Julle : was verplaatsing voor mijn werk en het was meestal rijden tegen de tijd, zo weinig mogelijk stoppen. Misschien was het dat.
Maar, neemt niet weg dat mijn smal en mager achterste snel pijn gaat doen op de beentjes + rood vel dat tussen beentjes en zadel geplet zit....

Maar kan niemand mij zijn ervaringen met een Corbin uitleggen, op een FJR1300 dan ? Vergelijking standaard zadel versus Corbin ? Velen in onze club rijden toch met zo'n zadel ? Is het de investering waard ?
@ Varadero : ge heb gelijk, scheelt van model tot model
Herkules.
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Contacteer:
@ Herkules
Mijn ervaring met de corbin zadel is dat ik er enorm tevreden over was
Het zadel heeft mij heel veel gespaart van zadel en rugpijn omdat je zithouding en je bekkenstand steeds dezelfde blijft omdat je niet meer onderuit zal zakken in het harde corbin zadel
In het begin is het wel even wennen omdat je achterwerk niet gewoon is van op zo'n hard zitvlak te zetelen
maar na een 50 tal km was ik dat al gewoon
Met het rug en spierprobleem dat ik heb kon ik met het gewone zadel een max. van ongeveer 200km rijden, nadien met het corbin zadel was dat vermeerderd naar 5 ? 600 km dus een duidelijke verbetering voor mij he
Ook de zit positie heeft ongelofelijk veel invloed en verbetering gebracht in de doorstroming van het bloed naar de benen, armen en handen waardoor het slaperig gevoel in de vingers en voeten fel verbeterde, om niet te zeggen dat het zelfs bijna verdwenen was
Natuurlijk zal het ook en beetje afhangen hoe goed je achterwerk bedekt is met een spek laagje
bij magere mensen zal het wel iets lastiger zijn dan bij iets gevulderde mensen zoals ik zelf om op een hard zitvlak te moeten blijven zitten maar ik ben ervan overtuigd dat het dan nog een serieuze verbetering zal zijn om het aantal km's dat je doet te vermeerderen zonder dat je last zal krijgen.
Wel is het ook zo dat de kledij die je draagt zal bijdragen aan de pijn die snel of niet zal optreden op langere afstanden, een koersbroek of boxershort met daarbij een degelijke motobroek zullen je v??l last besparen

Hopend je hiermee een duidelijk beeld van mijn tevredenheid over het Corbin zadel te hebben gegeven
Max
Mijn ervaring met de corbin zadel is dat ik er enorm tevreden over was

Het zadel heeft mij heel veel gespaart van zadel en rugpijn omdat je zithouding en je bekkenstand steeds dezelfde blijft omdat je niet meer onderuit zal zakken in het harde corbin zadel

In het begin is het wel even wennen omdat je achterwerk niet gewoon is van op zo'n hard zitvlak te zetelen


Met het rug en spierprobleem dat ik heb kon ik met het gewone zadel een max. van ongeveer 200km rijden, nadien met het corbin zadel was dat vermeerderd naar 5 ? 600 km dus een duidelijke verbetering voor mij he

Ook de zit positie heeft ongelofelijk veel invloed en verbetering gebracht in de doorstroming van het bloed naar de benen, armen en handen waardoor het slaperig gevoel in de vingers en voeten fel verbeterde, om niet te zeggen dat het zelfs bijna verdwenen was

Natuurlijk zal het ook en beetje afhangen hoe goed je achterwerk bedekt is met een spek laagje

Wel is het ook zo dat de kledij die je draagt zal bijdragen aan de pijn die snel of niet zal optreden op langere afstanden, een koersbroek of boxershort met daarbij een degelijke motobroek zullen je v??l last besparen


Hopend je hiermee een duidelijk beeld van mijn tevredenheid over het Corbin zadel te hebben gegeven

Max

Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen


Het zadel van een 2006 is toch al zo hard als beton ? Nog harder gaan ?
Ik vind die Corbin toestanden ferm overroepen. Keihard, keiduur en geen mogelijkheid meer om te gaan verzitten door de voorvorming. Als er nu net iets is dat ik graag doe tijdens een langere rit dan is't nekeer verzitten...
Ik vind die Corbin toestanden ferm overroepen. Keihard, keiduur en geen mogelijkheid meer om te gaan verzitten door de voorvorming. Als er nu net iets is dat ik graag doe tijdens een langere rit dan is't nekeer verzitten...
Nil volentibus arduum
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Ik denk dat mijn gat na +300 km autosnelweg op nen Corbin ook wel pijn doet.
Ik heb dat trouwens al op elke motor.
Da's toch normaal.... je zit uren aan een stuk op hetzelfde plekje.
Regelmatig gaan verzitten en spelen in de bochtjes...
Ik mag er niet aan denken dat ik niet meer kan gaan verzitten.
Als ik 1000 km heb gereden op 1 dag dan heb ik de volgende dagen tijdens het rijden ook last.
Ikke centjes voor andere dingen gebruiken.
Groetjes,
den R1 zot ook wel een beetje gierig
Ik heb dat trouwens al op elke motor.
Da's toch normaal.... je zit uren aan een stuk op hetzelfde plekje.
Regelmatig gaan verzitten en spelen in de bochtjes...

Ik mag er niet aan denken dat ik niet meer kan gaan verzitten.

Als ik 1000 km heb gereden op 1 dag dan heb ik de volgende dagen tijdens het rijden ook last.
Ikke centjes voor andere dingen gebruiken.

Groetjes,
den R1 zot ook wel een beetje gierig


Eigenlijk is dit niet meer of minder dan de natuurlijke zwaartekracht verdeeld over een bepaald oppervlakte en uitgedrukt in kg/cm?
Je eigen gewicht dus en het oppervlakte van je zadel
Hoe ik het omschrijf en ervaar
1 - Fietszadel klein oppervlak na een tijd zadelpijn, tamelijk vlug, niet getraind
2 - Motorzadel middelmatig oppervlak na een tijd zadelpijn, maar afhankelijk van veel bijkomende factoren, kledij, aard van de route, autostrade vlugger, bij bochtige routen bijna nihil
3 - Autostoel groot oppervlak, nog nooit zadel of stoelpijn gekend, al vaak 4 uur aan ??n stuk gereden op doorreis, np
de oppervlakte per cm?, dus de druk is vele malen kleiner en beter verdeeld dan bij hoger vermelde zadels, enkel wat stijfheid treed op, wat ook niet meer dan normaal is na 4 uur auto rijden
Enfin, voor het probleem zadelpijn op de motor zullen wel hulpmiddeltjes zijn zoals, kledij, corbin of ander zadel, hard of zacht, rijstijl en aard van de route, frequentie stops, enz ......
Allen nemen ze deel uit van het motorrijden, je kan niet heen om de natuurlijke krachten en druk per cm?, mede als de zithouding op de motor en vroeg of laat treed zadelpijn op, wie durft te beweren dat hij of zij de ultieme oplossing gevonden heeft om zadelpijn weg te nemen, mag zijn ding hier typen ............
Uiteraard niet afkomen met een motor op 3 wielen en een kuip van een zetel zoals bij een wagen, die het totale zitvlak ondersteund, zo kan ik het ook en dan zijn we terug bij het begin h?
PS : doch alle hulpmiddelen die bijdragen tot een beter comfort op onze FJR zijn altijd welkom en wat goed is voor de ??n, zal mss minder werkzaam zijn bij de ander, proberen en testen is de enige methode om te weten of iets goed of slecht is
Groetjes, hopelijk heb ik jou met deze bijdrage ook een beetje geholpen
Je eigen gewicht dus en het oppervlakte van je zadel
Hoe ik het omschrijf en ervaar
1 - Fietszadel klein oppervlak na een tijd zadelpijn, tamelijk vlug, niet getraind
2 - Motorzadel middelmatig oppervlak na een tijd zadelpijn, maar afhankelijk van veel bijkomende factoren, kledij, aard van de route, autostrade vlugger, bij bochtige routen bijna nihil
3 - Autostoel groot oppervlak, nog nooit zadel of stoelpijn gekend, al vaak 4 uur aan ??n stuk gereden op doorreis, np
de oppervlakte per cm?, dus de druk is vele malen kleiner en beter verdeeld dan bij hoger vermelde zadels, enkel wat stijfheid treed op, wat ook niet meer dan normaal is na 4 uur auto rijden
Enfin, voor het probleem zadelpijn op de motor zullen wel hulpmiddeltjes zijn zoals, kledij, corbin of ander zadel, hard of zacht, rijstijl en aard van de route, frequentie stops, enz ......
Allen nemen ze deel uit van het motorrijden, je kan niet heen om de natuurlijke krachten en druk per cm?, mede als de zithouding op de motor en vroeg of laat treed zadelpijn op, wie durft te beweren dat hij of zij de ultieme oplossing gevonden heeft om zadelpijn weg te nemen, mag zijn ding hier typen ............
Uiteraard niet afkomen met een motor op 3 wielen en een kuip van een zetel zoals bij een wagen, die het totale zitvlak ondersteund, zo kan ik het ook en dan zijn we terug bij het begin h?

PS : doch alle hulpmiddelen die bijdragen tot een beter comfort op onze FJR zijn altijd welkom en wat goed is voor de ??n, zal mss minder werkzaam zijn bij de ander, proberen en testen is de enige methode om te weten of iets goed of slecht is
Groetjes, hopelijk heb ik jou met deze bijdrage ook een beetje geholpen

- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Een Corbin-zadel ondersteund het zitvlak beter, heeft een bredere zit.Dream schreef: Uiteraard niet afkomen met een motor op 3 wielen en een kuip van een zetel zoals bij een wagen, die het totale zitvlak ondersteund, zo kan ik het ook en dan zijn we terug bij het begin h?
PS : doch alle hulpmiddelen die bijdragen tot een beter comfort op onze FJR zijn altijd welkom en wat goed is voor de ??n, zal mss minder werkzaam zijn bij de ander, proberen en testen is de enige methode om te weten of iets goed of slecht is
Groetjes, hopelijk heb ik jou met deze bijdrage ook een beetje geholpen
Het vertraagt de zadelpijn aanzienlijk, maar na genoeg kilometers zal je er toch opnieuw last van krijgen.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !