de ron schreef:Hallo iedereen, ik kan van een vriend een FJR overkopen, van 2004 met slecht 8000 km. Ik ga hem volgende week eens halen voor een proefritje en dan moet ik nog va mijn RTke af geraken ... Het enige waar ik me wat zorgen over maak is de felle warmte afgifte van het blok, nu zal ik het niet meer zo goed voelen omdat de zomerperiode eigenlijk voorbij is. Is de warmte van de motor voor model 2004 nog steeds zo'n probleem of werden er voorzieningen tegen getroffen ?
Als ik soms lees dat er door de kledij door lichte brandwonden ontstaan heb ik toch een beetje mijn twijfels ! Wat ondervinden jullie ??
Ha de mannen,
@ Ron,
Wat dat warmlopen betreft, ik heb er alleen een beetje hinder van als er file of stapvoets verkeer is, in ons geval zelden dus.
Ikzelf heb nooit problemen ondervonden van lichte brandwonden, het zal misschien ook een beetje afhangen van de kwaliteit van de kledij.
Alleszins voor de herfst en winter geeft dit al geen probleem, lekker warm
En als je een proefrit gemaakt hebt, zal je snel van die logge RT af willen geraken
Ron,
Zoals Johan schrijft kan je al veel oplossen met een ietwat dikkere broek. Op de modellen vanaf eind 2003 is er al een aanpassing geweest wat de retour van de warme benzine betreft maar 100 % opgelost was het niet. Yamaha heeft nu op de 2006 modellen wel degelijk beter werk geleverd en de problemen zijn opgelost. Wat hoef je nu te vrezen? Alleen dat de binnenkant van de bovenbenen vrij warm gaan worden bij file- of stapvoets rijden. Op tijd koude benzine bijtanken heeft meestal een heel gunstige invloed. Eens je terug op snelheid komt verbetert het fenomeen vanzelf. Ik heb een 2003 gehad enhoewel het soms hinderlijk was heb ik toch nooit verbrande billen gehad.
Succes met je uiteindelijke keuze
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Ik heb een 2005 en zolang je hier in ons Belgenland vertoeft en er geen hittegolf is hoef je je geen zorgen te maken...
In juli zijn mijn vrouw en ik naar Sardini? geweest met de FJR. Ik rij altijd met een motorpak ook in de zomer, mijn broek is van Hein Gericke (geen mesh) en ik heb mijn scheenbeen effectief verbrand. Tijdens ??n van de ritten werd de warmteafgifte zo erg dat Ik met mijn hand (met handschoenen natuurlijk) mijn scheenbeen afgeschermd heb tot ik een plekje had gevonden waar ik veilig kon stoppen. E?nmaal aan de kant bleek dat ik een brandwonde had op mijn scheenbeen. Even mijn dealer gebeld voor wat suggesties. Die stelde voor om de extra beschermkappen (origineel Yamaha) te verwijderen. Dit heb ik dan ook gedaan en dit bleek goed te werken.
Die warmte afgifte is dus GEEN fabeltje. Naar het schijnt is het met model 2006 zo goed als opgelost.
Droom en realizeer je dromen, zonder dromen ben je hersendood. (Onestep Lifestyle)
Idem tegengekomen deze zomer
ook brandwonde gehad op linker scheenbeen door stapvoets door de steden te rijden.
Wel had ik de voetbeschermers nog op .
Dus volgend jaar in de zomerperiode vliegen deze er zeker af
Ok, mannen, bedankt voor jullie eerlijke respons, ik ga het nog afwegen, misschien nog een jaarke of 2 met de RT en nadien een FJR model 2006 aanschaffen ....
Ik denk dat de FJR een fijne machine is, doch de zomerperiode is de tijd waar je toch met meest met de motor op pad bent, dan die geweldige
warmteafgifte er nog bij terwijl je eigenlijk wat afkoeling kan gebruiken, vind ik wat jammer.
k' heb nog veel twijfels ! er zullen onder jullie wel geen sponsors zijn om wat bij te leggen voor een modelleke 2006 zeker ?
Met een 6.000 eurokes ben ik al content !
@de Ron
Ben deze zomer in juli op reis geweest. Heb rondgereden bij temperaturen van om en bij de 35?C.
Ik had een lederen motorbroek aan en heb enkel last gehad van overmatig zweten. Bij stilstand (bvb voor verkeerslichten) als de ventilator opsloeg voelde ik wel de hete luchtstroom maar zeker niet in die mate dat ik er brandwonden van heb overgehouden. Bij mij staan er geen voetbeschermers op. Deze werden afgeraden door mijn dealer net omdat de warmteafgifte dan meer gekanaliseerd wordt met de gevolgen die door de collegarijders reeds beschreven zijn.
Mijn lederen broek is wel een redelijk zware uitvoering. Voor woon-werk gebruik ik in de zomer een lichte motor-jeans broek, versterkt met Kevlar en lichte bescherming op knie?n en heupen. Ik heb daar ook nog geen last gehad van overmatige hitte.
Nog even vermelden: 't is een model 2003.
Hallo, al 2 ritjes met de FJR gedaan, mijn eerste indrukken zijn, fenomenale motor (acceleratie en koppel), betere versnellingsbak dan mijn RT, windbescherming ook zeker niet slechter dan de RT.
Enkele minpuntjes, ook voor een gedeelte persoonlijk, heb last van de polsen wegens de andere houding van het stuur (er staan reeds risers op), remmen veel minder krachtig.
Bij een ritje van om en bij de 20 km voel ik wel wat warmte aan het zadel en de benzinetank doch niet overdreven.
Ben nog steeds aan het twijfelen, ga er nog een 100 -tal km mee bollen en beslis dan wel ..
Hallo de ron;
Ik heb eerst en XVS 1100 gehad (schopper van yamaha) men tweede is en BMW RT850RT geweest daarmee reed ik niet zo graag mee windbescherimg heel goed versnelingsbak veel te strak en lawaai had hem wel gekocht zonder en proefrit mee te gaan doen.
Hij viel echt wel tegen wegens men klein gestalte.De FJR ben ik wel gaan test rijden en dat was dag en nacht verschil tegen de bmw.
Mijn beslissing was dan ook al na 5 km genomen de bmw buiten en een fjr model 2005 aangeschaft en moet zegen tot nu toe de beste die ik al gekocht heb.
De warmte afgifte in de zomer is iets van zijn - punten maar hoeveel hete zomers zijn hier? daarentegen als het iets kouder wordt is deze warmte wel aangenaam.
IK ben er toch heel te vreden over.
Groetjes,Rudy
mijn duo heeft het lekker warm zolang we op de moto zitten, stappen we af lassen we een koffiepauze in
Alles heeft z'n goeie en minder goede kanten. Sinds ik m'n FJR heb is het moeilijk om alleen nog eens een toerke te doen, maar dat neem ik er graag bij!
Rudi
Honda NTV650 01 Honda Deauville 02 FJR1300A 06
N51 13.320 E4 15.336 Zumo 550
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen (Thé Lau)