Verslag montage meissner verhogingskit

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Verslag montage meissner verhogingskit

Bericht door FJRrider38 »

Hoi FJR drivers,

Na een paar goede reviews te hebben gelezen over het verhogen van de FJR hebben big Jomb en ik besloten om een setje te bestellen.
Ik bestelde verleden week maandag 2 sets via
http://www.herrenreiter.de/mm-he/catalo ... 51361bf383
Totale kostprijs (met verzendingskosten incl) voor 2 sets 64,50 euro. Donderdag werden deze al geleverd.
Ik moest nog aan lagervet zien te geraken omdat er blijkbaar geen grammetje vet aanwezig is in de lagers van het veringelement.
Vandaag dus even naar rosveld auto distribution gereden en een tube gehaald.
Terug thuis motor op middenbok, matje ernaast en sleutelen maar.
Werkwijze:
1. Schroef M14 verwijderen aan de brug en de as eruit trekken, haal ineens de bus eruit.
2. Schroef M14 aan veerpoot verwijderen en as eruit halen, ook hier de bus verwijderen.
3. Geheel naar voor kantelen om aan de schroef M14 te geraken aan het frame. Zelfde scenario en de as en bus verwijderen.
4. Neem alle onderdelen en het lagervet en vet de assen en de bussen goed in.
5. Samen met de nieuwe stukken (iets korter dan origineel) alles terugplaatsen in omgekeerde volgorde.

De motor staat nu tussen de 26 a 28 mm hoger dan standaard.

Natuurlijk moest ik het rijgedrag even testen, dus motor gestart en vertrokken voor een korte proefrit.
Ik was aangenaam verrast. De motor stuurt nu precies zoals een fiets, totaal geen onderstuur meer. Gaat heel licht de bocht in.
Dit wordt dus erg plezierig om mee te rijden.
Bijkomend voordeel: ik weeg redelijk en samen met duo kwamen mijn voeten regelmatig tegen de grond in het nemen van korte bochten.
Dit is dus ook verleden tijd.
Een aanrader voor iedereen die wat sportiever wil rijden of die een betere bodemspeling wil hebben.

Groeten,

Hans aka Shadowrider38

PS: Donderdag komt Big Jomb zijn kit plaatsen bij mij ten huize, als er nog gegadigden zijn die 2 linkse handen hebben (niet dat Big Jomb die heeft, haha) jullie mogen mij altijd contacteren voor montage.
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
Den Boete
Clublid
Clublid

Re: Verslag montage meissner verhogingskit

Bericht door Den Boete »

shadowrider38 schreef:Ik moest nog aan lagervet zien te geraken omdat er blijkbaar geen grammetje vet aanwezig is in de lagers van het veringelement.
@ Hans

Zat er vet rond het lager ?
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Den Boete schreef:
shadowrider38 schreef:Ik moest nog aan lagervet zien te geraken omdat er blijkbaar geen grammetje vet aanwezig is in de lagers van het veringelement.
@ Hans

Zat er vet rond het lager ?
Weinig tot niks
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

@ Hans,

Dank u, nu weet ik wat doen als ik eens een verloren moment heb bij regenweer buiten.

Groetjes,
Frankie
Big Jomb
1300 cc
1300 cc

Bericht door Big Jomb »

H? Hans,

Ik breng donderdag alvast siliconenvet (d.i. geen spray :!: ) mee: dit gebruiken wij in ons vak nl. waterbehandeling, dit is een smerend en waterafstotend vet en uitstekend van kwaliteit, kunnen we eens vergelijken :idea: :idea: :idea:
shadowrider38 schreef:
PS: Donderdag komt Big Jomb zijn kit plaatsen bij mij ten huize, als er nog gegadigden zijn die 2 linkse handen hebben (niet dat Big Jomb die heeft, haha) jullie mogen mij altijd contacteren voor montage.
Goe gecorrigeerd, just op tijd :D :D :D

Slukes
I see you when I see you :!: :!: :!:
Afbeelding
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Big Jomb schreef:
H? Hans,

Ik breng donderdag alvast siliconenvet (d.i. geen spray :!: ) mee: dit gebruiken wij in ons vak nl. waterbehandeling, dit is een smerend en waterafstotend vet en uitstekend van kwaliteit, kunnen we eens vergelijken :idea: :idea: :idea:
shadowrider38 schreef:

Slukes
Vetvergelijkingen door iemand die het motorvak kent vind je hier
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Hoe laat moet ik in Peer zijn?

Ik heb mijn setje (van Max) nog steeds niet erop gezet. :oops:
Als ze het zo schoon vragen om da te mogen doen.....hoe kan ik dan weigeren :lol:

Mvg,

den R1 zot
Afbeelding
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

den R1 zot schreef:Hoe laat moet ik in Peer zijn?

Ik heb mijn setje (van Max) nog steeds niet erop gezet. :oops:
Als ze het zo schoon vragen om da te mogen doen.....hoe kan ik dan weigeren :lol:

Mvg,

den R1 zot
Donderdag, Vrijdagnamiddag, je ziet maar.
:-)
www.coppenshans.be
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Big Jomb schreef:
H? Hans,

shadowrider38 schreef:

Slukes
Het vet dat ik gebruikt heb is op basis van lithium. Het betere lagervet. :D :D :D :D :D :D :D
www.coppenshans.be
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Euh..... donderdag na een uur of 19:00 :?:
Ook al regent het :?:
En waar juist in Peer :?:
Of mag ik gewoon iemand in Peer aanspreken :D
Afbeelding
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Bij de montage van mijn eerste verhogingssetje bleek ook alles droog gemonteerd te zijn. Spijtig toch voor een motor van zoveel geld

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

@ Julle,

Hier was het ook van 't zelfde :dontknow: kurk droog maar alles eens goed in het vet gezet, het verhogingssetje erop en klaar om in de bochtjes gaan rond te sjeezen :hello1:

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Big Jomb
1300 cc
1300 cc

Bericht door Big Jomb »

Julle schreef:Bij de montage van mijn eerste verhogingssetje bleek ook alles droog gemonteerd te zijn. Spijtig toch voor een motor van zoveel geld

Julle
Ha de mannen,

Voila, mijne dag is al redelijk gevuld geweest.

Eerst naar Felix & Jos om de alomgekende TPS te laten vervangen en daarna doorgereden naar Shadowrider Hans om het verhogingssetje te plaatsen.

En inderdaad jammer dat er nergens ook maar een beetje vet te vinden is om alles goed in orde te houden :( :( :( Dus wij hebben er en siliconenvet en lagervet aangesmeerd.

:arrow: :arrow: :arrow: En inderdaad, al vanaf de 1ste bochtjes en de ronde punten merk je dat de motor veel lichter instuurt, jammer dat het begon te regenen, dus wat kalmer gereden, nu nog even wachten op wat drogere baantjes en dan een serieuze test.

@ Hans, merciekes voor de hulp en het fruitsapke :D :D :D

Slukes
I see you when I see you :!: :!: :!:
Afbeelding
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Big Jomb schreef:
Julle schreef:Bij de montage van mijn eerste verhogingssetje bleek ook alles droog gemonteerd te zijn. Spijtig toch voor een motor van zoveel geld

Julle
Ha de mannen,

Voila, mijne dag is al redelijk gevuld geweest.

Eerst naar Felix & Jos om de alomgekende TPS te laten vervangen en daarna doorgereden naar Shadowrider Hans om het verhogingssetje te plaatsen.

En inderdaad jammer dat er nergens ook maar een beetje vet te vinden is om alles goed in orde te houden :( :( :( Dus wij hebben er en siliconenvet en lagervet aangesmeerd.

:arrow: :arrow: :arrow: En inderdaad, al vanaf de 1ste bochtjes en de ronde punten merk je dat de motor veel lichter instuurt, jammer dat het begon te regenen, dus wat kalmer gereden, nu nog even wachten op wat drogere baantjes en dan een serieuze test.

@ Hans, merciekes voor de hulp en het fruitsapke :D :D :D

Slukes
Mannen altijd welkom. Als der nog kandidaten zijn? :lol:
www.coppenshans.be
LiThiLu
125 cc
125 cc

Bericht door LiThiLu »

Heb verleden jaar ook een verhogingsset gemonteerd en moet zeggen dat dit een heel aangenaam gevoel heeft in de bochten
Stuurt beter in en ik zit met mijn lange pekkels een 3 cm hoger
grtjs
Carel
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Ik heb geen verhogingsset gemonteerd.
Toch heb ik de zaak eens gedemonteerd om te smeren.
De bussen waren in de fabriek heel lichtjes ingevet, goed voor 1 jaar dus.
Nu zijn ze royaal van smurrie voorzien, levenslang hopelijk.
Het werkje duurt maar een klein uurtje, dus zeker de moeite waard.

Ik heb eens op een Amerikaanse site gezien dat ook de cardan kurkdroog kan lopen.
Demontage daarvan is volgens mijn dealer niet nodig.
Wat ik nu echter tijdens het sleutelen gezien heb, is dat er onderaan in het cardanhuis een afwateringsgaatje zit.
Langs daar kunnen we misschien wat kettingvet op de cardan spuiten of zo.

Graag meningen of ervaringen hierover,

GRTZ,

Frankie
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Normaal zit het cardanhuis vol olie hoor.
www.coppenshans.be
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

shadowrider38 schreef:Normaal zit het cardanhuis vol olie hoor.

De koppeling wel ja, maar de as niet, ga er maar eens onder liggen, er zit een gaatje van zo'n 4 mm in.
Deze foto toont de ernst van de zaak :
Afbeelding
En hier klikken voor de oplossing.
Interessante site trouwens voor sleutelaars !
witse
Moderator
Moderator

Bericht door witse »

Ik vind het erg dat er voor zo een dure motor zo slecht werk geleverd wordt want de meeste mensen weten dat dus niet . Kan er niet op gereageerd worden naar Yamaha dat dit schandalige praktijken zijn en met welke bedoeling word dit gedaan, om de mensen om de paar jaar ne nieuwe te laten kopen , dan zouden ze wel eens bedrogen kunnen uitkomen denk ik.

Grtjs Luc
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Die site kende ik al. Zoals je ziet op de site is het niet zo dramatisch zoals de eerste foto laat zien. Dat is echt een extreem geval.
Indien je het zaakje niet vertrouwd vraag je gewoon aan je dealer bij de volgende bandenwissel om de boel even in te vetten. Je kan natuurlijk ook naar mijn amateur atelier komen en doen we even samen... :D :D :D Ik zal al op de mijne beginnen oefenen h? Johan :lol:
Kan misschien nog een garage beginnen
www.coppenshans.be
Gesloten