Verslag montage meissner verhogingskit
Moderator: Abeloos
- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Verslag montage meissner verhogingskit
Hoi FJR drivers,
Na een paar goede reviews te hebben gelezen over het verhogen van de FJR hebben big Jomb en ik besloten om een setje te bestellen.
Ik bestelde verleden week maandag 2 sets via
http://www.herrenreiter.de/mm-he/catalo ... 51361bf383
Totale kostprijs (met verzendingskosten incl) voor 2 sets 64,50 euro. Donderdag werden deze al geleverd.
Ik moest nog aan lagervet zien te geraken omdat er blijkbaar geen grammetje vet aanwezig is in de lagers van het veringelement.
Vandaag dus even naar rosveld auto distribution gereden en een tube gehaald.
Terug thuis motor op middenbok, matje ernaast en sleutelen maar.
Werkwijze:
1. Schroef M14 verwijderen aan de brug en de as eruit trekken, haal ineens de bus eruit.
2. Schroef M14 aan veerpoot verwijderen en as eruit halen, ook hier de bus verwijderen.
3. Geheel naar voor kantelen om aan de schroef M14 te geraken aan het frame. Zelfde scenario en de as en bus verwijderen.
4. Neem alle onderdelen en het lagervet en vet de assen en de bussen goed in.
5. Samen met de nieuwe stukken (iets korter dan origineel) alles terugplaatsen in omgekeerde volgorde.
De motor staat nu tussen de 26 a 28 mm hoger dan standaard.
Natuurlijk moest ik het rijgedrag even testen, dus motor gestart en vertrokken voor een korte proefrit.
Ik was aangenaam verrast. De motor stuurt nu precies zoals een fiets, totaal geen onderstuur meer. Gaat heel licht de bocht in.
Dit wordt dus erg plezierig om mee te rijden.
Bijkomend voordeel: ik weeg redelijk en samen met duo kwamen mijn voeten regelmatig tegen de grond in het nemen van korte bochten.
Dit is dus ook verleden tijd.
Een aanrader voor iedereen die wat sportiever wil rijden of die een betere bodemspeling wil hebben.
Groeten,
Hans aka Shadowrider38
PS: Donderdag komt Big Jomb zijn kit plaatsen bij mij ten huize, als er nog gegadigden zijn die 2 linkse handen hebben (niet dat Big Jomb die heeft, haha) jullie mogen mij altijd contacteren voor montage.
Na een paar goede reviews te hebben gelezen over het verhogen van de FJR hebben big Jomb en ik besloten om een setje te bestellen.
Ik bestelde verleden week maandag 2 sets via
http://www.herrenreiter.de/mm-he/catalo ... 51361bf383
Totale kostprijs (met verzendingskosten incl) voor 2 sets 64,50 euro. Donderdag werden deze al geleverd.
Ik moest nog aan lagervet zien te geraken omdat er blijkbaar geen grammetje vet aanwezig is in de lagers van het veringelement.
Vandaag dus even naar rosveld auto distribution gereden en een tube gehaald.
Terug thuis motor op middenbok, matje ernaast en sleutelen maar.
Werkwijze:
1. Schroef M14 verwijderen aan de brug en de as eruit trekken, haal ineens de bus eruit.
2. Schroef M14 aan veerpoot verwijderen en as eruit halen, ook hier de bus verwijderen.
3. Geheel naar voor kantelen om aan de schroef M14 te geraken aan het frame. Zelfde scenario en de as en bus verwijderen.
4. Neem alle onderdelen en het lagervet en vet de assen en de bussen goed in.
5. Samen met de nieuwe stukken (iets korter dan origineel) alles terugplaatsen in omgekeerde volgorde.
De motor staat nu tussen de 26 a 28 mm hoger dan standaard.
Natuurlijk moest ik het rijgedrag even testen, dus motor gestart en vertrokken voor een korte proefrit.
Ik was aangenaam verrast. De motor stuurt nu precies zoals een fiets, totaal geen onderstuur meer. Gaat heel licht de bocht in.
Dit wordt dus erg plezierig om mee te rijden.
Bijkomend voordeel: ik weeg redelijk en samen met duo kwamen mijn voeten regelmatig tegen de grond in het nemen van korte bochten.
Dit is dus ook verleden tijd.
Een aanrader voor iedereen die wat sportiever wil rijden of die een betere bodemspeling wil hebben.
Groeten,
Hans aka Shadowrider38
PS: Donderdag komt Big Jomb zijn kit plaatsen bij mij ten huize, als er nog gegadigden zijn die 2 linkse handen hebben (niet dat Big Jomb die heeft, haha) jullie mogen mij altijd contacteren voor montage.
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
Re: Verslag montage meissner verhogingskit
@ Hansshadowrider38 schreef:Ik moest nog aan lagervet zien te geraken omdat er blijkbaar geen grammetje vet aanwezig is in de lagers van het veringelement.
Zat er vet rond het lager ?
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Re: Verslag montage meissner verhogingskit
Weinig tot niksDen Boete schreef:@ Hansshadowrider38 schreef:Ik moest nog aan lagervet zien te geraken omdat er blijkbaar geen grammetje vet aanwezig is in de lagers van het veringelement.
Zat er vet rond het lager ?
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
- Big Jomb
- 1300 cc
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 27 feb 2005, 22:05
- Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Re: Verslag montage meissner verhogingskit
H? Hans,shadowrider38 schreef:Ik moest nog aan lagervet zien te geraken omdat er blijkbaar geen grammetje vet aanwezig is in de lagers van het veringelement.
Ik breng donderdag alvast siliconenvet (d.i. geen spray




Goe gecorrigeerd, just op tijdshadowrider38 schreef:
PS: Donderdag komt Big Jomb zijn kit plaatsen bij mij ten huize, als er nog gegadigden zijn die 2 linkse handen hebben (niet dat Big Jomb die heeft, haha) jullie mogen mij altijd contacteren voor montage.



Slukes
I see you when I see you





Re: Verslag montage meissner verhogingskit
Vetvergelijkingen door iemand die het motorvak kent vind je hierBig Jomb schreef:H? Hans,shadowrider38 schreef:Ik moest nog aan lagervet zien te geraken omdat er blijkbaar geen grammetje vet aanwezig is in de lagers van het veringelement.
Ik breng donderdag alvast siliconenvet (d.i. geen spray) mee: dit gebruiken wij in ons vak nl. waterbehandeling, dit is een smerend en waterafstotend vet en uitstekend van kwaliteit, kunnen we eens vergelijken
![]()
![]()
![]()
Goe gecorrigeerd, just op tijdshadowrider38 schreef:
PS: Donderdag komt Big Jomb zijn kit plaatsen bij mij ten huize, als er nog gegadigden zijn die 2 linkse handen hebben (niet dat Big Jomb die heeft, haha) jullie mogen mij altijd contacteren voor montage.![]()
![]()
![]()
Slukes
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Donderdag, Vrijdagnamiddag, je ziet maar.den R1 zot schreef:Hoe laat moet ik in Peer zijn?
Ik heb mijn setje (van Max) nog steeds niet erop gezet.![]()
Als ze het zo schoon vragen om da te mogen doen.....hoe kan ik dan weigeren![]()
Mvg,
den R1 zot

"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Re: Verslag montage meissner verhogingskit
Het vet dat ik gebruikt heb is op basis van lithium. Het betere lagervet.Big Jomb schreef:H? Hans,shadowrider38 schreef:Ik moest nog aan lagervet zien te geraken omdat er blijkbaar geen grammetje vet aanwezig is in de lagers van het veringelement.
Ik breng donderdag alvast siliconenvet (d.i. geen spray) mee: dit gebruiken wij in ons vak nl. waterbehandeling, dit is een smerend en waterafstotend vet en uitstekend van kwaliteit, kunnen we eens vergelijken
![]()
![]()
![]()
Goe gecorrigeerd, just op tijdshadowrider38 schreef:
PS: Donderdag komt Big Jomb zijn kit plaatsen bij mij ten huize, als er nog gegadigden zijn die 2 linkse handen hebben (niet dat Big Jomb die heeft, haha) jullie mogen mij altijd contacteren voor montage.![]()
![]()
![]()
Slukes







"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Contacteer:
- Big Jomb
- 1300 cc
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 27 feb 2005, 22:05
- Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Ha de mannen,Julle schreef:Bij de montage van mijn eerste verhogingssetje bleek ook alles droog gemonteerd te zijn. Spijtig toch voor een motor van zoveel geld
Julle
Voila, mijne dag is al redelijk gevuld geweest.
Eerst naar Felix & Jos om de alomgekende TPS te laten vervangen en daarna doorgereden naar Shadowrider Hans om het verhogingssetje te plaatsen.
En inderdaad jammer dat er nergens ook maar een beetje vet te vinden is om alles goed in orde te houden






@ Hans, merciekes voor de hulp en het fruitsapke



Slukes
I see you when I see you





- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Mannen altijd welkom. Als der nog kandidaten zijn?Big Jomb schreef:Ha de mannen,Julle schreef:Bij de montage van mijn eerste verhogingssetje bleek ook alles droog gemonteerd te zijn. Spijtig toch voor een motor van zoveel geld
Julle
Voila, mijne dag is al redelijk gevuld geweest.
Eerst naar Felix & Jos om de alomgekende TPS te laten vervangen en daarna doorgereden naar Shadowrider Hans om het verhogingssetje te plaatsen.
En inderdaad jammer dat er nergens ook maar een beetje vet te vinden is om alles goed in orde te houden![]()
![]()
Dus wij hebben er en siliconenvet en lagervet aangesmeerd.
![]()
![]()
En inderdaad, al vanaf de 1ste bochtjes en de ronde punten merk je dat de motor veel lichter instuurt, jammer dat het begon te regenen, dus wat kalmer gereden, nu nog even wachten op wat drogere baantjes en dan een serieuze test.
@ Hans, merciekes voor de hulp en het fruitsapke![]()
![]()
![]()
Slukes

"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
Ik heb geen verhogingsset gemonteerd.
Toch heb ik de zaak eens gedemonteerd om te smeren.
De bussen waren in de fabriek heel lichtjes ingevet, goed voor 1 jaar dus.
Nu zijn ze royaal van smurrie voorzien, levenslang hopelijk.
Het werkje duurt maar een klein uurtje, dus zeker de moeite waard.
Ik heb eens op een Amerikaanse site gezien dat ook de cardan kurkdroog kan lopen.
Demontage daarvan is volgens mijn dealer niet nodig.
Wat ik nu echter tijdens het sleutelen gezien heb, is dat er onderaan in het cardanhuis een afwateringsgaatje zit.
Langs daar kunnen we misschien wat kettingvet op de cardan spuiten of zo.
Graag meningen of ervaringen hierover,
GRTZ,
Frankie
Toch heb ik de zaak eens gedemonteerd om te smeren.
De bussen waren in de fabriek heel lichtjes ingevet, goed voor 1 jaar dus.
Nu zijn ze royaal van smurrie voorzien, levenslang hopelijk.
Het werkje duurt maar een klein uurtje, dus zeker de moeite waard.
Ik heb eens op een Amerikaanse site gezien dat ook de cardan kurkdroog kan lopen.
Demontage daarvan is volgens mijn dealer niet nodig.
Wat ik nu echter tijdens het sleutelen gezien heb, is dat er onderaan in het cardanhuis een afwateringsgaatje zit.
Langs daar kunnen we misschien wat kettingvet op de cardan spuiten of zo.
Graag meningen of ervaringen hierover,
GRTZ,
Frankie
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Normaal zit het cardanhuis vol olie hoor.
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
shadowrider38 schreef:Normaal zit het cardanhuis vol olie hoor.
De koppeling wel ja, maar de as niet, ga er maar eens onder liggen, er zit een gaatje van zo'n 4 mm in.
Deze foto toont de ernst van de zaak :

En hier klikken voor de oplossing.
Interessante site trouwens voor sleutelaars !
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Ik vind het erg dat er voor zo een dure motor zo slecht werk geleverd wordt want de meeste mensen weten dat dus niet . Kan er niet op gereageerd worden naar Yamaha dat dit schandalige praktijken zijn en met welke bedoeling word dit gedaan, om de mensen om de paar jaar ne nieuwe te laten kopen , dan zouden ze wel eens bedrogen kunnen uitkomen denk ik.
Grtjs Luc
Grtjs Luc
- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Die site kende ik al. Zoals je ziet op de site is het niet zo dramatisch zoals de eerste foto laat zien. Dat is echt een extreem geval.
Indien je het zaakje niet vertrouwd vraag je gewoon aan je dealer bij de volgende bandenwissel om de boel even in te vetten. Je kan natuurlijk ook naar mijn amateur atelier komen en doen we even samen...
Ik zal al op de mijne beginnen oefenen h? Johan
Kan misschien nog een garage beginnen
Indien je het zaakje niet vertrouwd vraag je gewoon aan je dealer bij de volgende bandenwissel om de boel even in te vetten. Je kan natuurlijk ook naar mijn amateur atelier komen en doen we even samen...




Kan misschien nog een garage beginnen
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be