Startkabel

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Gebruikersavatar
Smidje
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 jan 2005, 20:39
Locatie: Uitkerke,Blankenberge

Startkabel

Bericht door Smidje »

Heb zelf een startkabel gemaakt , model Dirkske , dus met 2 sigarettenaanstekers.
Heb een gewone electrische kabel genomen van 2 maal 1mm dik en op de moto zit een 12v aansluiting gekocht bij RAD .
De vraag is nu of die kabel zwaar ( dik ) genoeg is en de 12v aansluiting ook om bij panne de motor te kunnen starten.

Groeten Smidje
DWARSLIGGERS ZIJN NODIG OM DE RAILS RECHT TE HOUDEN
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

1 mm?, dat vind ik maar dunnekes.
Ik heb wel geen ervaring met starten met dunne kabeltjes.

Je zou eens moeten uitzoeken hoeveel amp?re de startmotor van de FJR kan trekken,
dan kun je de dikte van je kabeltje + bedrading van de 12V-aansluiting naar de batterij (!) bepalen.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
Lucske
125 cc
125 cc
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 nov 2005, 06:48
Locatie: Scherpenheuvel

Bericht door Lucske »

Om je batterij te laden kan dit voldoende zijn.
Starten zou ik hier zeker niet mee doen:
simpele vergelijking hier kan je doen met je elektrische huisinstallatie:
Zekering voor verlichting: 10 amp?re = 1.5 mm
Zekering voor stopcontacten: 15 amp = 2.5 mm
Zekreing voor bvb zwaar 3fasige lastoestel: 25 amp = 4 mm
Bedenk hierbij dat het niet verholpen is door je startkabel dik genoeg te maken; de bedrading op je :fjr: van je 12V aansluiting naar de batterij is waarschijnlijk ook maar 1 mm.
In huisinstallaties geldt de wettelijke norm: als je in een bekabeling de dikte van een draad wijzigt; moet je op de plaats van wijziging beveiligen met een zekering die overeenkomt met de kleinste draad-diameter . M.a.w. dus moet je net voor de 12V aansluiting van je :fjr: een zekering plaatsen van 10 amp.
Een beter idee is om een soortgelijke stekkerkabel aan je batterij te monteren zoals bij een optimate geleverd wordt.
Grtz,
Lucske :wink:
ISRA# 23440
Doe gewoon, das al gek genoeg
My day will come
Afbeelding
N50° 58.485 E4° 57.834
dirkske
1300 cc
1300 cc
Berichten: 982
Lid geworden op: 04 mar 2004, 15:33
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Een FJR of een auto, vrachtwagen, bulldozer start je probleemloos met 1,5mm?.
De truc zit erin om niet direct te gaan starten nadat je de verbinding gemaakt hebt, maar rustig de batterij even tijd geven om wat bij te laden.
Na 15 minuten start je de FJR zonder de kabels over te verhitten of te beschadigen.

Ik heb hier een tiental sigaretten-aanstekers voor inbouw op de kop kunnen tikken, op een beurs.
Ze zijn perfect voor in te bouwen in het zijpaneel van de FJR, ze zijn afgesloten met een (spat)waterdicht kapje.
Onder een beetje vulcaniserende tape om het zaakje dicht te maken, en klaas is kees.
Handig voor 1001 toepassingen op de motor.

Kostprijs : 8 euro per stuk.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dirkske op 14 dec 2006, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gebruikersavatar
fjrMarcel
Clublid
Clublid
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 okt 2004, 11:42
Locatie: lokeren

Bericht door fjrMarcel »

Hallo Dirkske, voor mij mag u er eentje opzij leggen als u wilt.
AfbeeldingAfbeelding
Hou het veilig en tot voorbij den bocht!!
The Boss, kwam zag en overwon!!
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Dirkske,
ik heb hier ook interesse voor (??ntje).

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Berichten: 573
Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
Locatie: Peer
Contacteer:

Bericht door FJRrider38 »

Ik heb al eentje. Michel als ge het nie zelf kunt inbouwen, ge weet me wonen eh. :-)
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
Gebruikersavatar
Pakske
75 cc
75 cc
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 apr 2004, 22:07
Locatie: Olsene

Bericht door Pakske »

Ziet er degelijk uit, je mag er voor mij ook eentje aan de kant leggen voor bij de eerst volgende ontmoeting.
Alvast bedankt Dirkske !
Gebruikersavatar
Smidje
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 jan 2005, 20:39
Locatie: Uitkerke,Blankenberge

Bericht door Smidje »

Bedankt voor de respons , zal dus best een iets zwaardere draad nemen 1.5 mm? ipv 1mm?.

Groeten Smidje
DWARSLIGGERS ZIJN NODIG OM DE RAILS RECHT TE HOUDEN
Peet
500 cc
500 cc
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 mar 2005, 07:30
Locatie: Hamme

Bericht door Peet »

@Smidje,

Ik zou toch maar een zekering plaatsen v??r de sigarettenaansteker, en toch maar liever de kabel af koppelen v??r het starten.
Als de batterij nog niet voldoende geladen is vloeit er namelijk een grote stroom door v??l te lichte kabel. IK zou het in ieder geval niet riskeren.
Gebruikersavatar
Smidje
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 jan 2005, 20:39
Locatie: Uitkerke,Blankenberge

Bericht door Smidje »

Hoi Peet

Er zit een zekering tussen de batterij en de sigarettenaansteker.
Ik zal toch een zwaardere kabel nemen.
DWARSLIGGERS ZIJN NODIG OM DE RAILS RECHT TE HOUDEN
Gebruikersavatar
Smidje
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 jan 2005, 20:39
Locatie: Uitkerke,Blankenberge

Bericht door Smidje »

Heb gisteren een nieuwe kabel gemaakt 2x1.5mm?,ziet er inderdaad wat beter uit.
Nog een vraagje,als de moto nu aangekoppeld is aan een ander voertuig ( auto of moto ) , moet de motor van dat ander voertuig dan draaien tijdens het opladen?
Duurtijd van het opladen ongeveer 15 min ,daarna de kabel verwijderen van de voertuigen en pas daarna eigen motor starten.
Is deze volgorde van werken goed?

Groeten Smidje
DWARSLIGGERS ZIJN NODIG OM DE RAILS RECHT TE HOUDEN
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Motor laten draaien zal normaal bij een auto (capaciteit zat) niet nodig zijn,
met een andere motor zou ik deze wel laten draaien.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
dirkske
1300 cc
1300 cc
Berichten: 982
Lid geworden op: 04 mar 2004, 15:33
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Klopt als een bus.
Bij deze, alle sigarettendoosjes zijn de deur uit.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Peet
500 cc
500 cc
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 mar 2005, 07:30
Locatie: Hamme

Bericht door Peet »

En zo zijn we het met zijn allen eens !
Gebruikersavatar
Motorist
1300 cc
1300 cc
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 apr 2004, 10:58
Locatie: Westel

Bericht door Motorist »

Hey,
bij de modellen 06 en 07, zal je de motor niet kunnen starten met de aanwezige plug in het bergvakje.
De zekering van 3A zal hier onmiddelijk zijne geest geven bij starten.
Zelfs zone kleine compressor op 12V blaast hier de zekering onmiddelijk op.

Dus koop er maar wa zekeringen bij ook dan, en best een bikke zwaarder.
Gebruikersavatar
Dream
1300 cc
1300 cc
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 dec 2004, 22:08
Locatie: Wetteren

Bericht door Dream »

hallo allen,

ik heb deze topic met aandacht gelezen en het idee alleen al is OK als je maar lang genoeg wacht tot de batterij terug op adem is gekomen welke dient gestart te worden, wanneer je batterij echt slecht is en bvb 1 cel in kortsluiting ligt, heb ik alsnog mijn twijfels of het gaat lukken op deze manier, wanneer ze een beetje verouderd is en de motor een tijdje heeft stil gestaan of je parkeerlicht heeft te lang opgestaan, dan zal deze werkwijze wel lukken

net zoals peet zegt zou ik eveneens de kabeltjes afkoppelen alvorens te starten, je kan het risico niet nemen dat idd een veel te grote stroom door deze dunne draadjes gaat vloeien, wanneer alles beveiligd zou zijn volgens de regels van de kunst zou er nog niks aan de hand zijn, in het andere geval tja iedereen zal de gevolgen wel kennen zeker

Toch nog een opmerking die enkel als opbouwende kritiek bedoeld is natuurlijk, de titel startkabels vind ik heel slecht gekozen omdat je tegen elektrokabeltjes van 1,5 mm? onmogelijk startkabels kan zeggen, dit zijn dus veel eerder laadkabeltjes met een theoretische stroom van max 10 ampere

groetjes, Dream
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

En waar eigenlijk nog niets over gezegd is, is het feit dat we met een gelbatterij zitten bij onze FJR.
Dwz dat als je onder een bepaalde spanning bent gegaan, ergens rond de 8 V dacht ik,
je wel de de batterij tijdelijk kan opladen, maar de lading blijft niet zitten.
Je kan dus wel starten, maar de kans is groot dat je de volgende dag weer hetzelfde aan je broek hebt.
Dan moet je batterij opladen aan een hogere spanning, speciale batterijlader voor gelbatterijen, voor 24 uur.

Als tijdelijke oplossing kan dit tellen, maar je blijft met een probleem zitten.

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
Dream
1300 cc
1300 cc
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 dec 2004, 22:08
Locatie: Wetteren

Bericht door Dream »

" gel of geen gel, rij je wel " :-)
Gesloten