Startkabel
Moderator: Abeloos
Startkabel
Heb zelf een startkabel gemaakt , model Dirkske , dus met 2 sigarettenaanstekers.
Heb een gewone electrische kabel genomen van 2 maal 1mm dik en op de moto zit een 12v aansluiting gekocht bij RAD .
De vraag is nu of die kabel zwaar ( dik ) genoeg is en de 12v aansluiting ook om bij panne de motor te kunnen starten.
Groeten Smidje
Heb een gewone electrische kabel genomen van 2 maal 1mm dik en op de moto zit een 12v aansluiting gekocht bij RAD .
De vraag is nu of die kabel zwaar ( dik ) genoeg is en de 12v aansluiting ook om bij panne de motor te kunnen starten.
Groeten Smidje
DWARSLIGGERS ZIJN NODIG OM DE RAILS RECHT TE HOUDEN
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
1 mm?, dat vind ik maar dunnekes.
Ik heb wel geen ervaring met starten met dunne kabeltjes.
Je zou eens moeten uitzoeken hoeveel amp?re de startmotor van de FJR kan trekken,
dan kun je de dikte van je kabeltje + bedrading van de 12V-aansluiting naar de batterij (!) bepalen.
Groetjes,
Michel
Ik heb wel geen ervaring met starten met dunne kabeltjes.
Je zou eens moeten uitzoeken hoeveel amp?re de startmotor van de FJR kan trekken,
dan kun je de dikte van je kabeltje + bedrading van de 12V-aansluiting naar de batterij (!) bepalen.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !
Om je batterij te laden kan dit voldoende zijn.
Starten zou ik hier zeker niet mee doen:
simpele vergelijking hier kan je doen met je elektrische huisinstallatie:
Zekering voor verlichting: 10 amp?re = 1.5 mm
Zekering voor stopcontacten: 15 amp = 2.5 mm
Zekreing voor bvb zwaar 3fasige lastoestel: 25 amp = 4 mm
Bedenk hierbij dat het niet verholpen is door je startkabel dik genoeg te maken; de bedrading op je
van je 12V aansluiting naar de batterij is waarschijnlijk ook maar 1 mm.
In huisinstallaties geldt de wettelijke norm: als je in een bekabeling de dikte van een draad wijzigt; moet je op de plaats van wijziging beveiligen met een zekering die overeenkomt met de kleinste draad-diameter . M.a.w. dus moet je net voor de 12V aansluiting van je
een zekering plaatsen van 10 amp.
Een beter idee is om een soortgelijke stekkerkabel aan je batterij te monteren zoals bij een optimate geleverd wordt.
Grtz,
Lucske
Starten zou ik hier zeker niet mee doen:
simpele vergelijking hier kan je doen met je elektrische huisinstallatie:
Zekering voor verlichting: 10 amp?re = 1.5 mm
Zekering voor stopcontacten: 15 amp = 2.5 mm
Zekreing voor bvb zwaar 3fasige lastoestel: 25 amp = 4 mm
Bedenk hierbij dat het niet verholpen is door je startkabel dik genoeg te maken; de bedrading op je

In huisinstallaties geldt de wettelijke norm: als je in een bekabeling de dikte van een draad wijzigt; moet je op de plaats van wijziging beveiligen met een zekering die overeenkomt met de kleinste draad-diameter . M.a.w. dus moet je net voor de 12V aansluiting van je

Een beter idee is om een soortgelijke stekkerkabel aan je batterij te monteren zoals bij een optimate geleverd wordt.
Grtz,
Lucske

ISRA# 23440
Doe gewoon, das al gek genoeg
My day will come

N50° 58.485 E4° 57.834
Doe gewoon, das al gek genoeg
My day will come

N50° 58.485 E4° 57.834
Een FJR of een auto, vrachtwagen, bulldozer start je probleemloos met 1,5mm?.
De truc zit erin om niet direct te gaan starten nadat je de verbinding gemaakt hebt, maar rustig de batterij even tijd geven om wat bij te laden.
Na 15 minuten start je de FJR zonder de kabels over te verhitten of te beschadigen.
Ik heb hier een tiental sigaretten-aanstekers voor inbouw op de kop kunnen tikken, op een beurs.
Ze zijn perfect voor in te bouwen in het zijpaneel van de FJR, ze zijn afgesloten met een (spat)waterdicht kapje.
Onder een beetje vulcaniserende tape om het zaakje dicht te maken, en klaas is kees.
Handig voor 1001 toepassingen op de motor.
Kostprijs : 8 euro per stuk.

De truc zit erin om niet direct te gaan starten nadat je de verbinding gemaakt hebt, maar rustig de batterij even tijd geven om wat bij te laden.
Na 15 minuten start je de FJR zonder de kabels over te verhitten of te beschadigen.
Ik heb hier een tiental sigaretten-aanstekers voor inbouw op de kop kunnen tikken, op een beurs.
Ze zijn perfect voor in te bouwen in het zijpaneel van de FJR, ze zijn afgesloten met een (spat)waterdicht kapje.
Onder een beetje vulcaniserende tape om het zaakje dicht te maken, en klaas is kees.
Handig voor 1001 toepassingen op de motor.
Kostprijs : 8 euro per stuk.

Laatst gewijzigd door dirkske op 14 dec 2006, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Motorrijders doen het op kanaal 3 !
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
- FJRrider38
- 1300 cc
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
- Locatie: Peer
- Contacteer:
Ik heb al eentje. Michel als ge het nie zelf kunt inbouwen, ge weet me wonen eh. 

"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
www.coppenshans.be
Heb gisteren een nieuwe kabel gemaakt 2x1.5mm?,ziet er inderdaad wat beter uit.
Nog een vraagje,als de moto nu aangekoppeld is aan een ander voertuig ( auto of moto ) , moet de motor van dat ander voertuig dan draaien tijdens het opladen?
Duurtijd van het opladen ongeveer 15 min ,daarna de kabel verwijderen van de voertuigen en pas daarna eigen motor starten.
Is deze volgorde van werken goed?
Groeten Smidje
Nog een vraagje,als de moto nu aangekoppeld is aan een ander voertuig ( auto of moto ) , moet de motor van dat ander voertuig dan draaien tijdens het opladen?
Duurtijd van het opladen ongeveer 15 min ,daarna de kabel verwijderen van de voertuigen en pas daarna eigen motor starten.
Is deze volgorde van werken goed?
Groeten Smidje
DWARSLIGGERS ZIJN NODIG OM DE RAILS RECHT TE HOUDEN
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Hey,
bij de modellen 06 en 07, zal je de motor niet kunnen starten met de aanwezige plug in het bergvakje.
De zekering van 3A zal hier onmiddelijk zijne geest geven bij starten.
Zelfs zone kleine compressor op 12V blaast hier de zekering onmiddelijk op.
Dus koop er maar wa zekeringen bij ook dan, en best een bikke zwaarder.
bij de modellen 06 en 07, zal je de motor niet kunnen starten met de aanwezige plug in het bergvakje.
De zekering van 3A zal hier onmiddelijk zijne geest geven bij starten.
Zelfs zone kleine compressor op 12V blaast hier de zekering onmiddelijk op.
Dus koop er maar wa zekeringen bij ook dan, en best een bikke zwaarder.
hallo allen,
ik heb deze topic met aandacht gelezen en het idee alleen al is OK als je maar lang genoeg wacht tot de batterij terug op adem is gekomen welke dient gestart te worden, wanneer je batterij echt slecht is en bvb 1 cel in kortsluiting ligt, heb ik alsnog mijn twijfels of het gaat lukken op deze manier, wanneer ze een beetje verouderd is en de motor een tijdje heeft stil gestaan of je parkeerlicht heeft te lang opgestaan, dan zal deze werkwijze wel lukken
net zoals peet zegt zou ik eveneens de kabeltjes afkoppelen alvorens te starten, je kan het risico niet nemen dat idd een veel te grote stroom door deze dunne draadjes gaat vloeien, wanneer alles beveiligd zou zijn volgens de regels van de kunst zou er nog niks aan de hand zijn, in het andere geval tja iedereen zal de gevolgen wel kennen zeker
Toch nog een opmerking die enkel als opbouwende kritiek bedoeld is natuurlijk, de titel startkabels vind ik heel slecht gekozen omdat je tegen elektrokabeltjes van 1,5 mm? onmogelijk startkabels kan zeggen, dit zijn dus veel eerder laadkabeltjes met een theoretische stroom van max 10 ampere
groetjes, Dream
ik heb deze topic met aandacht gelezen en het idee alleen al is OK als je maar lang genoeg wacht tot de batterij terug op adem is gekomen welke dient gestart te worden, wanneer je batterij echt slecht is en bvb 1 cel in kortsluiting ligt, heb ik alsnog mijn twijfels of het gaat lukken op deze manier, wanneer ze een beetje verouderd is en de motor een tijdje heeft stil gestaan of je parkeerlicht heeft te lang opgestaan, dan zal deze werkwijze wel lukken
net zoals peet zegt zou ik eveneens de kabeltjes afkoppelen alvorens te starten, je kan het risico niet nemen dat idd een veel te grote stroom door deze dunne draadjes gaat vloeien, wanneer alles beveiligd zou zijn volgens de regels van de kunst zou er nog niks aan de hand zijn, in het andere geval tja iedereen zal de gevolgen wel kennen zeker
Toch nog een opmerking die enkel als opbouwende kritiek bedoeld is natuurlijk, de titel startkabels vind ik heel slecht gekozen omdat je tegen elektrokabeltjes van 1,5 mm? onmogelijk startkabels kan zeggen, dit zijn dus veel eerder laadkabeltjes met een theoretische stroom van max 10 ampere
groetjes, Dream
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
En waar eigenlijk nog niets over gezegd is, is het feit dat we met een gelbatterij zitten bij onze FJR.
Dwz dat als je onder een bepaalde spanning bent gegaan, ergens rond de 8 V dacht ik,
je wel de de batterij tijdelijk kan opladen, maar de lading blijft niet zitten.
Je kan dus wel starten, maar de kans is groot dat je de volgende dag weer hetzelfde aan je broek hebt.
Dan moet je batterij opladen aan een hogere spanning, speciale batterijlader voor gelbatterijen, voor 24 uur.
Als tijdelijke oplossing kan dit tellen, maar je blijft met een probleem zitten.
Groetjes,
Michel
Dwz dat als je onder een bepaalde spanning bent gegaan, ergens rond de 8 V dacht ik,
je wel de de batterij tijdelijk kan opladen, maar de lading blijft niet zitten.
Je kan dus wel starten, maar de kans is groot dat je de volgende dag weer hetzelfde aan je broek hebt.
Dan moet je batterij opladen aan een hogere spanning, speciale batterijlader voor gelbatterijen, voor 24 uur.
Als tijdelijke oplossing kan dit tellen, maar je blijft met een probleem zitten.
Groetjes,
Michel
* There are no strangers,
* Just friends who have never met !
* You might as well live before you die !