@ Paul, FJRmart en alle anderen die mijn reactie overdreven of gezwets vinden
Ik heb mijn eerste post speciaal simplistisch gehouden en in termen van vooroordelen en clich?s uitgedrukt om de discussie
aan te wakkeren. Hoera voor diegenen die erin getrapt zijn en zich eens laten gaan hebben !
Laat mij duidelijk zijn : ik ken redelijk wat Nederlanders en een groot deel van hen zijn fijne mensen.
Zoals bij elk volk zijn het diegenen die slechte karaktertrekken hebben die de reputatie van het ganse volk
om zeep helpen.
Uiteraard zijn het niet enkel Nederlanders die met hun caravan op Belgische wegen rijden, maar het zijn er toch heel wat.
Uiteraard zijn het niet enkel Nederlandse vrachtwagens die op onze wegen rijden, maar het zijn er toch heel wat.
Er moet volgens mij iets gedaan worden aan een aantal zaken :
1) Niets is gratis. Wie andermans eigendom wil gebruiken, moet daarvoor betalen. Daarmee wil ik zeggen dat het elk land vrij moet
staan om een tol te heffen als buitenlanders hun wegen gebruiken. Ik wil evengoed betalen om gebruik te maken van de Nederlandse wegen.
Wil ik naar Vlissingen of het Veerse meer, dan moet ik ook de tunnel betalen - met veel plezier ! Dat ding heeft geld gekost, en als ik dat wil
gebruiken, dan moet ik er maar bijnemen dat ik moet betalen.
Onder het motto "de gebruiker betaalt", stel ik voor dat ook de Nederlanders dan maar betalen voor de Belgische wegen ...
De strikte voorwaarde is dan uiteraard dat we goede wegen aanbieden aan de buitenlanders, en dat moet gefinancierd worden met de tolheffing.
2) De overdaad aan wagens op onze wegen. Iedereen gaat echter graag op reis - ook ik - doch we moeten die verkeersstroom in goede banen leiden.
Er zou een soort regeling ingevoerd moeten worden waarbij de tragere voertuigen bijvoorbeeld enkel van 's avonds 19h00 tot 's morgens 6 uur mogen rijden om de ochtend en avondspits te ontlasten. Ik denk maar aan auto's met caravan - vrachtwagens uit het buitenland - mobilhomes.
In Frankrijk is ook protest geweest tegen het rijverbod voor vrachtwagens in het weekend, maar ik vind dit een zeer goede regeling, zeker in de maanden juli en augustus als enorm veel vakantiegangers onderweg zijn.
3) Aanleg van extra autowegen. Ik rij dagelijks 180 km heen- en terug naar mijn werk. Telkens hoor en zie ik dezelfde miserie. De Brusselse en Antwerpse ring zitten tjokvol - mede dankzij de 70 km/h voor de kennedytunnel sta ik dagelijks in de file. Het is ongehoord dat er na Temse geen enkele brug meer over de Schelde is tot aan de monding. Iedereen die dus uit de Vlaanders naar antwerpen of verder moet, moet dus over 1 rijvak van de Temsebrug of door de Kennedytunnel ... Dit kan toch niet ...
Ik kan zo nog een tijdje doorgaan, maar het ontbreekt mij aan tijd.
Laat het debat maar lekker verder kabbelen ...