TomTom bedenking

Rubriek voor alle onderwerpen met betrekking tot navigatie, GPS en gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Dream
1300 cc
1300 cc

TomTom bedenking

Bericht door Dream »

Hoi allen,

Ik was al geen voorstander van TomTom zeker niet voor op de motor, nu zijn er op het werk 5 TomTomGo's 710 aangeschaft.
Wat blijkt nu, er zit daar geen CD of DVD bij met de detailkaarten, die zijn rechtstreeks voorgeinstalleerd op de SD kaart van 1 Gb,
west-europa, er zit wel een CD bij met de software TomTom Home, in de gebruiksaanwijzing staat duidelijk vermeld dat je uw TomTom moet
backuppen, dit kan met die Home software
Ik vind dit op zich al niet kunnen dat de cartografie niet op een bijgeleverde DVD staat
Ik heb dus die volledige inhouden van die TomTom's op onze baas zijn PC gedownload, ik vermoed zelfs dat die daar ook niet veilig op staan, der zitten daar ook nog andere op en regelmatig gebeurt daar wat op die PC, eigelijk zou ik deze gedownloade bestanden best op een DVD branden en dan zijn we terug van bij het begin, DVD'tje bijleveren, met 80 man bestaat de mogelijkheid dat zo'n SD kaartje wel eens vlug uit een TomTom zou kunnen verdwijnen, die heb je maar gewoon in te pluggen aan de buitenzijde van het toestel
Zelfs in de aldi deze week leveren ze een GPS voorgeinstalleerd met west-europa en staat gans europa op een bijgeleverde CD of DVD
Verder doet het toestel bij enkele korte tests wel zijn ding
Toch met het ontbreken van de DVD blijft bij mij dan althans garmin weeral eens een pluimpje voor :-)

Groetjes, Dream
mailb0xer
50 cc
50 cc

Bericht door mailb0xer »

Tja, wat kan je daarop zeggen.. Backups nemen is en zal altijd de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker blijven.
Zo'n SD kaartje kopieren duurt welgeteld een minuutje en CD/DVD ervan aanmaken een ganse minuut meer... En als je schrik hebt dat het SD kaartje gestolen zal worden, koop er dan zelf eentje voor je persoonlijk gebruik (regelmating in de makro voor een 15 euro/GB)

Je klaagt ook dat er geen programma is meegeleverd om routes te plannen. Dat is misschien wel zo, maar je kan altijd de freeware Google Earth gebruiken om je routes te plannen en dan te exporteren naar TT formaat (.itn).
Ikzelf geruik mappoint (betalende software) om alle soorten routes op te laden of zelf te plannen. Het gratis programmaatje ITNConv.exe laat je toe om bestanden van bv. Garmin, Autroute, Autoexpress,... in te laden in Mappoint waar je de route kan aanpassen naar lieve lust en dan weer omzetten naar TT formaat (of terug naar Garmin's .gdb)

Hebben we ook statistieken van Garmin gebruikers wiens GPSje al eens tegen de vlakte is gegaan? Of is dat iets wat word verzwegen om toch maar een beetje meer justificatie te hebben voor het betalen van de hoge prijs. Heben we informatie over de 2 gevallen TTR's? Waren die stuk of waren ze van zo'n goede kwaliteit dat ze toch nog verder werkten? Al degenen die beweren dat hun garmin hiertegen bestand is, nodig ik wel eens uit in 't clubhuis: we zullen ze daar dan eens tegen de straatstenen gooien om een real-life test te doen :twisted:

Ikzelf vind de TT Rider met zijn groter scherm , hoog gebruikersgemak en 'lage' prijs in ieder geval een veel beter keuze dan bv een Garmin Quest of 2610. Hopelijk passen ze hun prijzen voor dit toestelletje bij TT nog verder aan als Garmin met een lager geprijsd model op de proppen komt om zijn dalende verkoop goed te maken in dit marktsegment. Wetende dat ik evenveel betaal voor een PDA met GPRS, GPS, GSM en alle andere office-functies, is er volgens mij nog een grote marge die TomTom kan benutten om met zijn prijzen te spelen. (Momenteel worden de prijzen van TT Rider door TT zelf op 499 gehouden, door een kortingssysteem voor verdelers toe te passen - enkel als de verdeler kan bewijzen met een faktuur dat de TTR uit de deur is gegaan tegen 499 wordt de kortings van TT toegekend).

Enfin, de keuze blijft bij jezelf uiteindelijk. Beide toestellen hebben voor- en nadelen. 't Is aan jezelf om te beslissen waar je het meeste van je eigen loon aan hangt :wink:

Slukes,
Philip
Mailb0xer (Philip)
mailb0xer
50 cc
50 cc

Bericht door mailb0xer »

Voor degenen die het nog niet wisten:
Het route conversieprogramma ITNConv is er nu in versie 1.6.1
Deze laat toe om TomTom 6 routes te saven (.itn bestand).
Ook bevat deze versie een EIGEN route aanmaak programma (gebaseerd op Google Earth).

En dit is allemaal freeware!! [ http://benichougps.blogspot.com/ ]

Mailb0xer (Philip)
Mailb0xer (Philip)
TOMH
1300 cc
1300 cc

Bericht door TOMH »

:thumbleft: H?y thanxs mailbOxer :thumbleft:

dit freeware kan heel wat "routes uitwisselen-probleemen" oplossen denk ik

Tom :P
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Hallo allen,

Toch nog ff ter aanvulling op de 1ste posting " bedenking "
Huisnummers kloppen niet, bepaalde wegen neemt hij niet die nochtans veel korter is en de weg staat wel degelijk op de kaart, dat tot daar nog toe
Maar wat ik erger vind, dat 2 van de 5 toestellen elk al 3 X geblokkeerd zijn, de andere 3 zijn nog maar weinig gebruikt.
Ik zal maar open kaart spelen, de toestellen zijn bij ons aangekocht bij de brandweer, enige waar ik voorstander voor was dat hij mobiel was, maar ik zou zeker niet gegaan zijn voor TT
De voorstanders was iemand die een TT heeft, nu heb ik ook reeds vernomen dat bij hem het toestel al geblokkeerd heeft, hij heeft zo'n 2 jaar al een toestel, mijn garmin SP III heeft nog nooit geblokkeerd, tenzij in de beginne met de verkeerde niet ontstoorde bougies maar dat heeft er nu niks mee te maken, het zijn diesels, heb ondertussen al meerdere blokkeringen van TT gehoord, dat is nu echt jammer dat de meeste TT gebruikers daar niet voor uitkomen, anders kon ik die aankoop mss toch voorkomen hebben
Het gaat toch om de belangrijkste wagens waarin ze gemonteerd staan, 2 ziekenwagens, 1 ste hulpwagen, 1 ste uitruk en commandowagen, voor de reset heb je dan een clipje nodig om in dat fijne gaatje te frutselen, dicht tegen de contacten
Sorry, ik begrijp, iemand is voor of tegen iets, maar voor mij is het zeker niet, als iets blokkeerd is het altijd op een moment dat je het dan nodig hebt h?, zeker bij die ziekenwagens

Groetjes, Dream
TOMH
1300 cc
1300 cc

Bericht door TOMH »

Ik heb ook Tomtom-bedenking :tongue5:
-namelijk dat ik een (bijna) nieuw toestel + houder heb terug-gekregen in garantie :!:
(wetend dat het toestel was stukgegaan door mijn fout :violent1: )

Tom :wink:
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Gesloten