Handig ventiel.

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Handig ventiel.

Bericht door Den Boete »

Ik controleer wekelijks de bandenspanning van mijn FJR.
De ventielen zijn niet zo makkelijk te bereiken, en als de motor vuil is, kom je er niet met propere handen van af.
Na wat surfen zag ik de oplossing : een ventiel onder 90?.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Waar te koop ? Wat kost dat ?

Afbeelding
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
Big Jomb
1300 cc
1300 cc
Berichten: 499
Lid geworden op: 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)

Bericht door Big Jomb »

Ha de Frankie,

Ik heb deze destijds laten plaatsen toen ik nieuwe banden liet monteren bij bandencentrum Luc Willems bij ons hier in Nieuwerkerken, dus gewoon even aan de bandenboer vragen, prijs weet ik nie meer, ik geloof dat ze tussen de ? 5 - 10 kwamen, maar is inderdaad een heel stuk handiger.

Het ventiel van de voorband is nog juist te zien op de foto:

Afbeelding

Slukes
I see you when I see you :!: :!: :!:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Ik weet het niet Boete maar ik gebruik een hoekstukje dat ik eerst op het ventiel steek. (Hein Gericke bijna voor niks)

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Bericht door Den Boete »

Julle schreef:Ik weet het niet Boete maar ik gebruik een hoekstukje dat ik eerst op het ventiel steek. (Hein Gericke bijna voor niks)

Julle
(Bijna) voor niets ? Dat moet ik hebben !

bedankt Julle
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Boete,
Foto van het hulpstukje
Julle

Afbeelding
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
fjr.silver.nkt
500 cc
500 cc
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 dec 2005, 13:29
Locatie: schelle

Bericht door fjr.silver.nkt »


hoi alle
in verband met die ventielen
ik heb me indertijd laten wijsmaken dat dit niet een goed idee was
daar het wiel wel wat toertjes draait tegen wat ( hoge) snelheden
waardoor het ventiel zou beginnen swingen en er zo een beetje lucht langs deze zou ontsnappen
ook door het swingen er mss scheurtjes zouden kunnen voordoen
dus altijd nakijken
enfin das wat ze mij hebben verteld
daarom heb ik ook geopteerd zoals (julle )gewoon een hulpstukje bij Hein gericke dat je op zak steekt
groetjes
walter
Gebruikersavatar
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1343
Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

@ Walter,

Ik kan jou bovenstaand verhaal bevestigen :arrow: , enkele jaren geleden heb ik met zulk een haaks vast ventiel heel veel geluk gehad :oops:
Het haaks ventiel had ik toen nog maar enkele weken in gebruik als iemand mij waarschuwde voor het gevaar op een afgescheurt ventiel :!:
Bij een controle tijdens dit gesprek was het kwaad al geschied, het ventiel was gans doorgescheurd maar niet zichtbaar als je het niet opzij duwde en tijdens deze beweging plofte mijn band onmiddelijk lek :shock:
Dus zonder deze controle had ik hoogst waarschijnlijk op een hogere snelheid lek gereden en wat de gevolgen dan zouden zijn geweest, daar durf ik nog steeds niet bij stilstaan :?
Een goede raad voor degenen die zo een haaks vast ventiel gebruiken, laat het onmiddelijk verwijderen en plaats telkens een haaks hulpstuk om je banden op de juiste druk te brengen, het is een kleine moeite :!:

Hopelijk slaan jullie deze raad niet in de wind want een verwittigd man ......... :twisted:

Groetjes,

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Gebruikersavatar
Big Jomb
1300 cc
1300 cc
Berichten: 499
Lid geworden op: 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)

Bericht door Big Jomb »

FJR-Freak Max schreef:@ Walter,

Ik kan jou bovenstaand verhaal bevestigen :arrow: , enkele jaren geleden heb ik met zulk een haaks vast ventiel heel veel geluk gehad :oops:
Het haaks ventiel had ik toen nog maar enkele weken in gebruik als iemand mij waarschuwde voor het gevaar op een afgescheurt ventiel :!:
Bij een controle tijdens dit gesprek was het kwaad al geschied, het ventiel was gans doorgescheurd maar niet zichtbaar als je het niet opzij duwde en tijdens deze beweging plofte mijn band onmiddelijk lek :shock:
Dus zonder deze controle had ik hoogst waarschijnlijk op een hogere snelheid lek gereden en wat de gevolgen dan zouden zijn geweest, daar durf ik nog steeds niet bij stilstaan :?
Een goede raad voor degenen die zo een haaks vast ventiel gebruiken, laat het onmiddelijk verwijderen en plaats telkens een haaks hulpstuk om je banden op de juiste druk te brengen, het is een kleine moeite :!:

Hopelijk slaan jullie deze raad niet in de wind want een verwittigd man ......... :twisted:

Groetjes,

Max 8)
Zo zie je maar, de ene adviseert het wel, de andere niet.

Mijn haaks ventiel stond er al een jaartje op en nooit problemen gehad, een andere wel. Ik zou ook opteren voor het hulpstukje nadat ik dit lees, al kan ik mij niet inbeelden dat men een haaks ventiel zou plaatsen zonder zeker te zijn van de goede werking.

Slukes
I see you when I see you :!: :!: :!:
Afbeelding
inspire
50 cc
50 cc
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2007, 11:07
Locatie: Hoensbroek (Nederland)

Autoventiel in motor band

Bericht door inspire »

Ik heb eens mijn motorvelgen laten spuiten, toen ik ze terug kreeg zaten er langere autoventielen in. Ik dacht zal wel niets uitmaken. Maar op de autobaan met een snelheid van ong. 150 km/h brak het ventiel van mijn voorvelg af, en liep de band in een keer leeg, gelukkig had ik genoeg motor ervaring om hem rustig te laten uitrollen, had ik in de rem genepen dan was ik denkelijk minder zacht op het asvalt geland. Dus nooit zo maar iets aannemen dat je het zo maar kan wijzigen. Kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben.

Met vriendelijke groet Henk FJR1300 bj2001
dirkske
1300 cc
1300 cc
Berichten: 982
Lid geworden op: 04 mar 2004, 15:33
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Big Jomb schreef:Zo zie je maar, de ene adviseert het wel, de andere niet.
Er is advies, en er is advies waar ook nog over nagedacht is.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Mariniertje
50 cc
50 cc
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2007, 15:52
Locatie: Almere (NL)

Bericht door Mariniertje »

Bij mij zitten ze er alweer 2 maanden onder met mijn Pilot Road 2's en heb geen enkel probleem met deze ventielen. :D
Vraag me ook af of jullie het wel over dezelfde ventielen hebben.
Ik heb metalen haakse ventielen eronder zitten; deze ventielen zijn oorspronkelijk ontworpen voor de racerij.
Als ze daar erop kunnen vertrouwen en heel blijven, mag je er toch wel van uit gaan dat ze bij gebruik op onze mooie fietsen ook wel heel blijven...
Daarbij zie ik metalen ventielen niet zo snel scheuren of omknikken; rubbberen daarentegen wel...

Just a thought... :roll:


PS. zo'n hulpstukje is leuk, maar hou er dan wel rekening mee dat deze niet de precieze luchtdruk uit je band aangeven als je ze gaat oppompen.
Jeroen Goddijn
ikkezelluf
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:34
Locatie: Son (NL)

Bericht door ikkezelluf »

PS. zo'n hulpstukje is leuk, maar hou er dan wel rekening mee dat deze niet de precieze luchtdruk uit je band aangeven als je ze gaat oppompen.
Leg uit, ik wil wel eens weten waarom er dan een verschil in zou zitten.....
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

ikkezelluf schreef:
PS. zo'n hulpstukje is leuk, maar hou er dan wel rekening mee dat deze niet de precieze luchtdruk uit je band aangeven als je ze gaat oppompen.
Leg uit, ik wil wel eens weten waarom er dan een verschil in zou zitten.....
En mocht dat zo zijn welke niet-geijkte manometer werkt er juist???

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Mariniertje
50 cc
50 cc
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2007, 15:52
Locatie: Almere (NL)

Bericht door Mariniertje »

Weet ook niet meer precies hoe het zat, maar volgens mij werd het o.a. hier besproken: http://forum.fjr-club.nl/topic.asp?TOPI ... erms=lucht
Jeroen Goddijn
Gebruikersavatar
BUTCH
75 cc
75 cc
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 okt 2005, 03:58
Locatie: Oostende

Bericht door BUTCH »

mag ik eens je username en paswoord aub?
Suzuki RF 600, Suzuki 1300 GSX R , Suzuki 600 GSX R, Yamaha FJR 1300A, Yamaha FJR 1300A..... gaaaaaaaaaaaaaazzzzz!
ikkezelluf
50 cc
50 cc
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:34
Locatie: Son (NL)

Bericht door ikkezelluf »

Mariniertje schreef:Weet ook niet meer precies hoe het zat, maar volgens mij werd het o.a. hier besproken: http://forum.fjr-club.nl/topic.asp?TOPI ... erms=lucht
Nee hoor, dat gaat over de juistheid van bandenspanningsmeters. Dus.... leg nog eens uit..... :idea:
alexxjr

Bericht door alexxjr »

Haakse ventielhulpstukjes zoals Julle aangeeft zijn ook te vinden bij RAD. Eveneens bjjna voor nix... 8)
Gebruikersavatar
Dream
1300 cc
1300 cc
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 dec 2004, 22:08
Locatie: Wetteren

Bericht door Dream »

hoi allen,

Sorry, maar ik begrijp het niet dat sommige lichtzinnig omgaan met het veranderen aan ventielen van onze banden, enkel en alleen voor het gemak.
Je moet ook niet altijd alles geloven wat er gezegd wordt.
Kijk ik zie het zo, men doet zo moeite om onze banden uit te balanceren, soms komt het op enkele grammen op aan, zet je daar een haaks ventiel op dan is de band alweer uit balans, uiteraard ook door slijtage komt een band uit balans, bij de ene band van merk tot merk is dat al erger dan bij de andere.
Je kan natuurlijk denken, ik laat het wiel uitbalanceren met het haaks ventiel erop en dan is het OK, idd dat is mogelijk.
Doch bovenstaande verhalen maken ook duidelijk ivm afgescheurde ventielen tgv de krachten die erop komen
Dus mijn mening, enkel hulpstukjes die je er terug af haalt na het op druk zetten van de banden is toelaatbaar, wijzig niks aan het originele concept wat dit betreft.

Groetjes, Dream
Gebruikersavatar
Eagle
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 jul 2006, 02:13
Locatie: Izegem

Bericht door Eagle »

alexxjr schreef:Haakse ventielhulpstukjes zoals Julle aangeeft zijn ook te vinden bij RAD. Eveneens bjjna voor nix... 8)
Vandaag bij RAD gekocht voor 5,95 euro.
What goes up, must come down (Tom Petty)
buske1300
75 cc
75 cc
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2007, 12:10
Locatie: Leuven

Bericht door buske1300 »

De reden dat die scheuren is omdat deze zwaarder :? zijn dan gewone,standaard, ventielen en dit in combinatie met de middelpuntvliegende kracht veroorzaak dit het scheuren van het ventiel.Nu, als je niet "hard" rijd dan zullen die inderdaad niet scheuren omdat uw middelp.-kracht minder is dan bij hogere snelheden maar ik blijf toch ook bij de gewone types hoor :wink: Liever e vuil polleke dan de bruin streep in de broek :twisted: na een platte band bij hoge snelheid.
Dat rechts manivelleke bijt niet zenne,gaassss
Gesloten