In welke stand plaatsen jullie je scherm?
Moderator: Abeloos
Ik heb onlangs een MRA varioscreen geplaatst, het scherm in hoogste stand vast.
Als ik het dan op de snelweg iets hoger dan middelste stand zet zit ik perfect uit de wind.
Ik kan niet tegen het vermoeinde gebulder rond mijn helm.
Ook is dan de intercom nog perfect te gebruiken zelfs tegen 130 km p/u
Ben 1.88m
Grtjs
Als ik het dan op de snelweg iets hoger dan middelste stand zet zit ik perfect uit de wind.
Ik kan niet tegen het vermoeinde gebulder rond mijn helm.
Ook is dan de intercom nog perfect te gebruiken zelfs tegen 130 km p/u
Ben 1.88m
Grtjs
Ik rij al geruime tijd (eigenlijk al sinds een paar weken na aankoop motor) met het verhoogde GIVI scherm. En in tegenstelling tot Bart vind ik het een serieuze verbetering. Maar zoals iemand hier al zei, ligt dat voor iedereen anders. Ik rij bovendien bijna constant met open vizier, dat lukt nu prima, maar met het originele scherm was dat echt een ramp wegens nog meer gebulder en heelder collecties insecten in je ogen. Gezien het grote aantal GIVI schermen lijkt het me geen onoverkomelijk probleem om er eens eentje in bruikleen te krijgen voor een test.FJbaRt schreef:Sinds vandaag heb ik ook het verhoogde windscherm van GIVI. Dit levert ook een beetje winst op, maar niet echt veel.
Bart
Groeten, Kurt
-
- 50 cc
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:19
- Locatie: Wuustwezel
Goeie morgen,
Ik plaats mijn (origineel) scherm enkel naar boven in de regen, ongeveer 2/3 zodat mijn vizier juist in de luchtstroom zit, zo blijf je de baan goed zien. Rij nu al ongeveer anderhalve maand elke dag 300 km en ik zoek intensief naar een oplossing om toch geen drie uur per dag afgezonderd te zijn van de buitenwereld. Ik had graag de scala-rider in mijn helm gestoken om te kunnen bellen, iemand ervaring mee? Rij elke dag twee uur aan 130 km/u op een autostrade, hoor je er dan nog iets van? Kan het in combinatie met oordopjes?
De groeten
Frodo
Ik plaats mijn (origineel) scherm enkel naar boven in de regen, ongeveer 2/3 zodat mijn vizier juist in de luchtstroom zit, zo blijf je de baan goed zien. Rij nu al ongeveer anderhalve maand elke dag 300 km en ik zoek intensief naar een oplossing om toch geen drie uur per dag afgezonderd te zijn van de buitenwereld. Ik had graag de scala-rider in mijn helm gestoken om te kunnen bellen, iemand ervaring mee? Rij elke dag twee uur aan 130 km/u op een autostrade, hoor je er dan nog iets van? Kan het in combinatie met oordopjes?
De groeten
Frodo
2006 voldoet ook niet (voor mij)...Laminarlip (=zo'n ding bovenop je ruit) zou beter moeten zijn.Harris Hawk schreef:Bedankt voor de reactie. De oordopjes doen alvast weer dienst. De dealer raadt mij een 2006 ruit aan die inderdaad 2.5cm hoger zou zijn dan mijn 2003. Als dat niet helpt zou een deflector' zo'n ding boven op de ruit, veel soelaas kunnen brengen. Iemand ervaringen mee?
Groetjes,
Danneke.

De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
Hoi Frodo,Frodo schreef:Goeie morgen,
Ik plaats mijn (origineel) scherm enkel naar boven in de regen, ongeveer 2/3 zodat mijn vizier juist in de luchtstroom zit, zo blijf je de baan goed zien. Rij nu al ongeveer anderhalve maand elke dag 300 km en ik zoek intensief naar een oplossing om toch geen drie uur per dag afgezonderd te zijn van de buitenwereld. Ik had graag de scala-rider in mijn helm gestoken om te kunnen bellen, iemand ervaring mee? Rij elke dag twee uur aan 130 km/u op een autostrade, hoor je er dan nog iets van? Kan het in combinatie met oordopjes?
De groeten
Frodo
Ik ben ook zo'n autostrade afschuimer. Ook voor het werk. Ook ongeveer 300 km per dag, met 5 keer file per dag.
Als ik zelf moet bellen, dan stop ik liever, maar als ze mij opbellen, ben ik bereikbaar : gewoon via de autocom.
'Den Truk met de ruitenwisser' (scherm 2/3) gebruik ik ook. En om uit de wind te zitten heb ik een laminar lip op mijn ruit geplakt.
Niet elegant, maar heel effectief. Ik heb echt geen oordopjes nodig.
Leo.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Bedankt voor de tip Gobelijn. Misschien zal ik toch eens die laminar-lip moeten overwegen, heb echt wel veel turbulentie-lawaai...
vandaag voor het eerst gereden met de Scale-rider FM. Leuk om een muziekje te hebben maar aan 140 km/h hoor je niet echt alles meer. Bellen met voice dialing is gemakkelijk, ik zal wel nog wat moeten oefenen, de radio "on"-knop is dezelfde als "redial"(enkel de duratie van het duwen is anders), met als resultaat dat ik ipv de radio aanzetten de hele tijd mijn vrouw terug opbelde (die nog lekker lag te slapen terwijl ik in alle vroegte naar mijn werk moest
ik wakker, zij ook)
Have fun guys
Frodo
vandaag voor het eerst gereden met de Scale-rider FM. Leuk om een muziekje te hebben maar aan 140 km/h hoor je niet echt alles meer. Bellen met voice dialing is gemakkelijk, ik zal wel nog wat moeten oefenen, de radio "on"-knop is dezelfde als "redial"(enkel de duratie van het duwen is anders), met als resultaat dat ik ipv de radio aanzetten de hele tijd mijn vrouw terug opbelde (die nog lekker lag te slapen terwijl ik in alle vroegte naar mijn werk moest

Have fun guys
Frodo
2 weken geleden van Athus (provincie Luxemburg) naar Obdam (Noord Holland) gereden. Alleen, in 1 stuk door en geen oordopjes........ WAT WAS IK BLIJ DAT IK ER WAS!!
2 dagen geen woord kunnen verstaan. Wat een herrie door die wind! Dat met de ruit op de hoogste stand. En dan heb ik nog wel een "stille" helm. Het nadeel was ook dat ik door de verveling en het geluid alleen maar harder ben gaan rijden om maar zo snel mogelijk aan te komen. Gellukig ken ik (bijna) alle flitpalen in nederland, want anders....
Tover.
2 dagen geen woord kunnen verstaan. Wat een herrie door die wind! Dat met de ruit op de hoogste stand. En dan heb ik nog wel een "stille" helm. Het nadeel was ook dat ik door de verveling en het geluid alleen maar harder ben gaan rijden om maar zo snel mogelijk aan te komen. Gellukig ken ik (bijna) alle flitpalen in nederland, want anders....
Tover.
- Thunderace
- 125 cc
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 06 mei 2007, 05:10
- Locatie: Brasschaat
-
- 50 cc
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:19
- Locatie: Wuustwezel
Eindelijk! De oplossing voor dat gebonk en geroffel achter die ruit is gevonden! Ik heb eerst zo een deflector-lip van Suzuki geplaatst. Resultaat : 0. In hevige regen in Wales gaf noch het originele windscherm, noch de deflector enig soelaas. De enige stand die vol te houden was is de laagste en dan nog is er dat gebulder en van enige regenbeschutting op het vizier kan je ook niet spreken.
Het uitproberen van allerlei posities, verhoogd en verlaagd,op de FJR liet mij besluiten dat de laagste stand van het originele 2003 scherm nog te hoog was om mijn problemen op te lossen.
Op het net vond ik de verschillende opties die CeeBaylees aanbiedt. Vermits de prijs meeviel heb ik een Sportshield Convexe besteld en laten leveren op een Amerikaans adres waar het scherm door een maat werd opgehaald. Prijs: 60?!
Zelfs als het niet zou bevallen toch nog te verteren.
Scherm gemonteerd en even moeten wennen aan het uitzicht van de FJR. Maar op de baan? Het summum. Geen gebonk en gekletter meer, mijn hoofd wordt niet meer her en der gesmeten, op de hoogste stand wordt ik niet naar het stuur gezogen,etc. Het hoofd met de Schubert C2 zit in de wind en de helm kan zijn werk doen : a?rodinamisch en stil! Het scherm kan opengezet worden en zelfs bij +120 km blijft het open. Met het origenele windscherm was dit onmogelijk en sloeg het vizier bij 80km/u met een enorme klap dicht.
Kortom, ik ben een zeer gelukkige FJR piloot nu. De machine oogt sportiever en ik zit in alle rust te genieten . Een aanrader!
Het uitproberen van allerlei posities, verhoogd en verlaagd,op de FJR liet mij besluiten dat de laagste stand van het originele 2003 scherm nog te hoog was om mijn problemen op te lossen.
Op het net vond ik de verschillende opties die CeeBaylees aanbiedt. Vermits de prijs meeviel heb ik een Sportshield Convexe besteld en laten leveren op een Amerikaans adres waar het scherm door een maat werd opgehaald. Prijs: 60?!
Zelfs als het niet zou bevallen toch nog te verteren.
Scherm gemonteerd en even moeten wennen aan het uitzicht van de FJR. Maar op de baan? Het summum. Geen gebonk en gekletter meer, mijn hoofd wordt niet meer her en der gesmeten, op de hoogste stand wordt ik niet naar het stuur gezogen,etc. Het hoofd met de Schubert C2 zit in de wind en de helm kan zijn werk doen : a?rodinamisch en stil! Het scherm kan opengezet worden en zelfs bij +120 km blijft het open. Met het origenele windscherm was dit onmogelijk en sloeg het vizier bij 80km/u met een enorme klap dicht.
Kortom, ik ben een zeer gelukkige FJR piloot nu. De machine oogt sportiever en ik zit in alle rust te genieten . Een aanrader!
- In Extremo
- 1300 cc
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
-
- 50 cc
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:19
- Locatie: Wuustwezel
Sorry In Extremo, een missing. Ik heb het andere sportscherm : Concave. Dat is redelijk vlak bovenaan en heeft twee stulpen op de hoeken die de schouders uit de wind zetten. Het is nog lager dan de Convexe.
Het geheim van de wind Frodo is redelijk simpel. Ik reed vroeger op een naked en dat was stiller dan de FJR!
Achter een scherm botst de wind en dat geeft allerlei nare effecten. De helm krijgt krachten te verwerken waarvoor hij niet is gebouwd, namelijk zijwaartse, opwaartse en neerdalende snelle wind. Een helm wordt getest in een windtunnel, in volle wind dus. Door een kleiner scherm zet je je hoofd IN de wind en dan doet die helm zijn job en is het dus stiller. De impact van de wind is constanter en dus beter verteerbaar voor de oren van de rijder.
Dat lagere scherm moet heerlijk zijn in de zomer en is het zeker op secundaire wegen. Op autostrade zet ik het nieuwe scherm halfhoog en zet daarmee de schouders uit de wind. Rainex op het helmvizier en daar ga ik! Het voelt een beetje aan als de sportmotor van mijn zoon. Liggend achter het scherm tref je geen wind. Rechtop treft de wind enkel je helm en dat is confortabeler dan al dat gebonk en geknal achter een hoger scherm. Uiteraard is dit een zeer persoonlijke belevenis en kan ik mij inbeelden dat elke motorrijder zijn eigen prioriteiten wenst te verwezenlijken op zijn machine.
Het geheim van de wind Frodo is redelijk simpel. Ik reed vroeger op een naked en dat was stiller dan de FJR!
Achter een scherm botst de wind en dat geeft allerlei nare effecten. De helm krijgt krachten te verwerken waarvoor hij niet is gebouwd, namelijk zijwaartse, opwaartse en neerdalende snelle wind. Een helm wordt getest in een windtunnel, in volle wind dus. Door een kleiner scherm zet je je hoofd IN de wind en dan doet die helm zijn job en is het dus stiller. De impact van de wind is constanter en dus beter verteerbaar voor de oren van de rijder.
Dat lagere scherm moet heerlijk zijn in de zomer en is het zeker op secundaire wegen. Op autostrade zet ik het nieuwe scherm halfhoog en zet daarmee de schouders uit de wind. Rainex op het helmvizier en daar ga ik! Het voelt een beetje aan als de sportmotor van mijn zoon. Liggend achter het scherm tref je geen wind. Rechtop treft de wind enkel je helm en dat is confortabeler dan al dat gebonk en geknal achter een hoger scherm. Uiteraard is dit een zeer persoonlijke belevenis en kan ik mij inbeelden dat elke motorrijder zijn eigen prioriteiten wenst te verwezenlijken op zijn machine.
- Thunderace
- 125 cc
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 06 mei 2007, 05:10
- Locatie: Brasschaat
Ik rij meestal gematigd 10 tot 15 per uur sneller dan de max toegelaten snelheid met open helm in de zomer en met
een kier in de winter. Mijn scherm origineel verlengd yamaha model 2006 staat bijna altijd op hoogste stand ,behalve met warme of sportieve dagen, ben 1,82m maar redelijk korte benen .In de winter is de lucht anders en heb ik met mijn zadel op de laagste stand juist voldoende hoogte om tot 135km/u zonder enige turbulentie te rijden .Ik kan mijn stuur nog helemaal naar voren zetten maar boet dan comfort voor mijne rug in . Alleen met redelijke zijwind veranderd de max snelheid. Met scherm op laagste of halve stand is het niet mogelijk met open helm te rijden.Meestal geniet ik van de mooie zichten en rij som ,heel soms van bocht naar bocht en meestal niet lang .Risico te hoog en heb al wel genoeg snel gereden en spannende momenten beleefd in het verleden. Dat is mijn ervaring .Groetjes Jacky
een kier in de winter. Mijn scherm origineel verlengd yamaha model 2006 staat bijna altijd op hoogste stand ,behalve met warme of sportieve dagen, ben 1,82m maar redelijk korte benen .In de winter is de lucht anders en heb ik met mijn zadel op de laagste stand juist voldoende hoogte om tot 135km/u zonder enige turbulentie te rijden .Ik kan mijn stuur nog helemaal naar voren zetten maar boet dan comfort voor mijne rug in . Alleen met redelijke zijwind veranderd de max snelheid. Met scherm op laagste of halve stand is het niet mogelijk met open helm te rijden.Meestal geniet ik van de mooie zichten en rij som ,heel soms van bocht naar bocht en meestal niet lang .Risico te hoog en heb al wel genoeg snel gereden en spannende momenten beleefd in het verleden. Dat is mijn ervaring .Groetjes Jacky