Schudden

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Gebruikersavatar
Crusader
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2006, 13:42
Locatie: Menen

Schudden

Bericht door Crusader »

Ik heb al een tijdje in de gaten dat mijn stuur nogal hevig "schudt" als ik ongeveer 70 km per uur rijdt. Bandendruk is normaal. Iemand idee waar oorzaak kan liggen ?
:idea:
Gebruikersavatar
Thunderace
125 cc
125 cc
Berichten: 95
Lid geworden op: 06 mei 2007, 05:10
Locatie: Brasschaat

Bericht door Thunderace »

Wielen is laten uitbalanceren....?
Gebruikersavatar
LiThiLu
125 cc
125 cc
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 aug 2004, 13:30
Locatie: Zwevegem

Bericht door LiThiLu »

juust of een slechte band
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Wss voorband versleten, zoniet laten uitbalanceren

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
dartagnan
1300 cc
1300 cc
Berichten: 377
Lid geworden op: 18 jul 2004, 18:13
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door dartagnan »

@pompierke,

met welk merk voorband rij je ?
Heel waarschijnlijk ligt het aan de slijtagevlakken op je voorband. Heb hetzelfde voorgehad met nen BT020.

Greetz,

Serge
één van de vier, dartagnan
Gebruikersavatar
Crusader
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2006, 13:42
Locatie: Menen

Bericht door Crusader »

Momenteel ligt er een Bridgestone BT020 op. Heeft circa 8000 km en is zeker nog niet versleten. Bandendruk is OK. Heb mij al laten vertellen dat een stuurdemper de oplossing zou zijn ?
Gebruikersavatar
dartagnan
1300 cc
1300 cc
Berichten: 377
Lid geworden op: 18 jul 2004, 18:13
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door dartagnan »

@pompierke,

nen stuurdemper op een FJR is niet nodig. Dat is weggegooid geld.

Vervangen die voorband door, als je Bridgestone blijft prefereren, nen BT021.
Profieltekening van de BT021 is volledig anders dan zijn voorganger, omdat ze bij de BT020 verschillende klachten hebben gekregen voor "ingekapte slijtage" of "cuppen", volgens een vertegenwoordiger van het merk

Hoe herken je dit :

strijk met je handpalm in beide richtingen over het loopvlak van de band. Als je dan hobbels voelt (zaagtandeffect) is de band "gecupt" en kan deze beter vervangen worden.

Mvg,

Serge
één van de vier, dartagnan
Gebruikersavatar
LiThiLu
125 cc
125 cc
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 aug 2004, 13:30
Locatie: Zwevegem

Bericht door LiThiLu »

zit momenteel ook met een gecupte voorband, de achterband is in zeer goede staat.
Zou je een BT021 voorband mogen combineren met een BT020 achterband?

grtjs
Carel
Gebruikersavatar
dartagnan
1300 cc
1300 cc
Berichten: 377
Lid geworden op: 18 jul 2004, 18:13
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door dartagnan »

Carel,

dit vormt geen enkel probleem.

De bandenboer of dealer kan natuurlijk het tegendeel beweren, maar die bekijken alles commercieel :wink:

Er zijn er zelfs die probleemloos vooraan BT021 steken en achteraan nen BT014, en dat niet alleen bij FJR-rijders, zelfs beemers doen het.


Greetz,

Serge
één van de vier, dartagnan
blackie
75 cc
75 cc
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 nov 2006, 18:47
Locatie: moorsele

Re: Schudden

Bericht door blackie »

pompierke schreef:Ik heb al een tijdje in de gaten dat mijn stuur nogal hevig "schudt" als ik ongeveer 70 km per uur rijdt. Bandendruk is normaal. Iemand idee waar oorzaak kan liggen ?
:idea:
Balhoofdlager los of versleten??

Ik heb het ook gehad en met het lager iets vaster te zetten loopt em terug zoals het hoort :wink:
Gebruikersavatar
Crusader
75 cc
75 cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2006, 13:42
Locatie: Menen

Bericht door Crusader »

@Blackie : balhoofdlager zou nog niet versleten mogen zijn, heb FJR nieuw gekocht in augustus 2006, los misschien wel. Best eens binnen gaan bij dealer denk ik....
jps
50 cc
50 cc
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2007, 23:15

Bericht door jps »

Het schudden rond de 70 km per uur is noemt men een low speed wobbel het kan geen kwaad maar is geen fijn gevoel het wordt erger naar mate de voorband slechter wordt.
Ik heb het ook gehad met een fazer met een bt 020 voorband, maar met een nieuwe bt 014 voorband was het op de fazer nog erger die band heb ik ook direct omgeruild voor een bt 020 toen was het weg maar na ar mate er meer km mee gereden waren kwam het langzaam weer terug.
Gebruikersavatar
FJRrider38
1300 cc
1300 cc
Berichten: 573
Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:44
Locatie: Peer
Contacteer:

Bericht door FJRrider38 »

Tweemaal met de BT020 dit fenomeen gehad, nu met een Z6 geen problemen meer. De BT020 voorband is gewoon een mislukking. :D
"Never argue with a stupid man, he will drag you down to his level and beat you because of his experience..."
www.coppenshans.be
Gebruikersavatar
In Extremo
1300 cc
1300 cc
Berichten: 550
Lid geworden op: 11 aug 2005, 13:21
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Inderdaad, met de Z6 heb ik het nog niet mogen meemaken, behalve als de voorband al redelijk op is en ik laat het stuur los, maar dat is niet meer als normaal.
Voorlopig heb ik de grenzen van de Z6 nog niet gevonden, wel van het loopvlak maar niet van de grip.
En niet omdat ik ze niet probeer te zoeken, maar gewoon omdat de band zoveel grip en vertrouwen geeft
zowel op het droge als in de regen.
We zijn via de Vogezen (colletjes) naar Oostrerijk (Austria 2007) geweest en dan terug via het Zwarte Woud (nog colletjes)
en ik heb op geen moment iets verkeerd gevoeld met deze banden ondanks het feit dat we ginder redelijk wat
metaal hebben laten liggen.
De voetjes zijn weer een stuk lichter. :twisted:

Groetjes,
Michel

* There are no strangers,
* Just friends who have never met !


* You might as well live before you die !
Gebruikersavatar
marcel
75 cc
75 cc
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 jul 2004, 22:21
Locatie: Essen

Bericht door marcel »

Als je voor altijd van de ' jimmy ' vanaf wilt zijn moet je het onderste balhoofdlager vervangen door een kegellager.( en nog beter het bovenste ook )
Ik heb dit eens gedaan bij mijn vorige motor. ( na het plaatsen van nieuwe set banden en 2 keer de uitbalansering gecontroleerd )
Weg was de trilling rond de 70 ? 80 km per uur.
Sommige dealers hebben ze op voorraad voor verschillende motoren en types.
alexxjr

Bericht door alexxjr »

Hetzelfde voorgehad met de BT020. 'Schubben' begon op 5000km, Trillen zo rond de 8000km. Bij groot onderhoud 10.000km continentals laten leggen, probleem opgelost. 8)
Gebruikersavatar
banan
50 cc
50 cc
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 nov 2004, 19:36
Locatie: Merksem

banden

Bericht door banan »

Andere band laten steken en alles opgelost BT021
Gebruikersavatar
TOMH
1300 cc
1300 cc
Berichten: 365
Lid geworden op: 14 jan 2006, 19:01
Locatie: Harelbeke

Bericht door TOMH »

Ik had het ook met mijn FJR, (160km/h)
m'n dealer(Vromoto, Beveren-leie) heeft dan het voorwiel uitgebalanceerd en de spelling op het balhoofdlager bijgeregeld en nu is het perfect.

mvg
Tom :P
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Gesloten