17 jAAR YAMAHA
Moderator: Abeloos
17 jAAR YAMAHA
Hallo Yamaha rijders,
Ik ben totaal nieuw hier.
Hoe kom ik hier eigenlijk terecht?
Wel, ik heb 17 jaar Yamaha gereden. Modellen: Xj750, XT600, XS 650, FJ1200, Wild Star, GTS1000, Super T?n?r?.
Omdat mij het concept van zo een all road ontzettend beviel, ben ik sinds twee jaar eigenaar van een BMW GS.
Super machien. Dient vooral om te reizen. Waarom GS gekozen? Wel, omdat ie de enige all road is met een cardan. En omdat Yamaha niks in zijn gamma heeft dat hierop lijkt. De TDM ? Ongetwijfeld een geweldige machiene, maar is toch niet te vergelijken met de GS.
Komt Yamaha ooit met zoiets op de proppen? Wie zal het zeggen?
Nu, wat zoek ik hier dan?
Wel, mijn GS is afgeschreven van de belastingen bijna.
Dus tijd voor een andere, als ik iets vind dat beter is tenminste.
En zodoende kom ik bij de FJR terecht. Ik ben steeds tevreden geweest van de FJ en de GTS, de voorgangers van de FJR. Enige minpunt was de kettingaandrijving.
De FJR heeft cardan en daarom ben ik hier.
Wie kan mij overtuigen om een FJR te kopen?
Kwaliteiten van mijn GS:
verbruikt slechts 5 liter/100km
banden gaan 20.000 km mee
perfect in de bochten
betrouwbaar
hoge inruilwaarde
enig nadeeltje: regelmatig olie kontroleren (neemt af met de km's)
wat zijn de sterke en zwakke kanten van de FJR?
eerlijk antwoorden aub.
Ik ben totaal nieuw hier.
Hoe kom ik hier eigenlijk terecht?
Wel, ik heb 17 jaar Yamaha gereden. Modellen: Xj750, XT600, XS 650, FJ1200, Wild Star, GTS1000, Super T?n?r?.
Omdat mij het concept van zo een all road ontzettend beviel, ben ik sinds twee jaar eigenaar van een BMW GS.
Super machien. Dient vooral om te reizen. Waarom GS gekozen? Wel, omdat ie de enige all road is met een cardan. En omdat Yamaha niks in zijn gamma heeft dat hierop lijkt. De TDM ? Ongetwijfeld een geweldige machiene, maar is toch niet te vergelijken met de GS.
Komt Yamaha ooit met zoiets op de proppen? Wie zal het zeggen?
Nu, wat zoek ik hier dan?
Wel, mijn GS is afgeschreven van de belastingen bijna.
Dus tijd voor een andere, als ik iets vind dat beter is tenminste.
En zodoende kom ik bij de FJR terecht. Ik ben steeds tevreden geweest van de FJ en de GTS, de voorgangers van de FJR. Enige minpunt was de kettingaandrijving.
Kwaliteiten van mijn GS:
verbruikt slechts 5 liter/100km
perfect in de bochten
betrouwbaar
hoge inruilwaarde
wat zijn de sterke en zwakke kanten van de FJR?
eerlijk antwoorden aub.
Re: 17 jAAR YAMAHA
Hallo Mirko,
Ik denk als je wat rondleest op dit forum dat je dan voldoende antwoorden gaat krijgen op je vragen.
Verbruik zal iets hoger zijn, is natuurlijk ook een 4 cilinder.
Hoelang de banden mee gaan hangt af van het type + rijstijl.
Bochten zijn goed te nemen met de FJR maar hij zal wel iets zwaarder sturen dan de GS, zie gewicht.
Betrouwbaar is de FJR zeker.
De inruilwaarde is bij de FJR ook best wel hoog.
Groetjes Flitser
Ik denk als je wat rondleest op dit forum dat je dan voldoende antwoorden gaat krijgen op je vragen.
Maar kort op volgende punten:Mirko schreef: verbruikt slechts 5 liter/100km
perfect in de bochten
betrouwbaar
hoge inruilwaarde
Verbruik zal iets hoger zijn, is natuurlijk ook een 4 cilinder.
Hoelang de banden mee gaan hangt af van het type + rijstijl.
Bochten zijn goed te nemen met de FJR maar hij zal wel iets zwaarder sturen dan de GS, zie gewicht.
Betrouwbaar is de FJR zeker.
De inruilwaarde is bij de FJR ook best wel hoog.
Groetjes Flitser
Re: 17 jAAR YAMAHA
Welkom Mirko,Mirko schreef:Hallo Yamaha rijders,........
..........
Wat zijn de sterke en zwakke kanten van de FJR?
Eerlijk antwoorden aub.
Ik kom ook van een GS, en rij nu een dik jaar met de FJR.
Voor de aanschaf van de FJR heb ik uitgebreid proefgereden met RT1200, GS1200, Pan1300, en FJR.
Na afwegen van alle voor- en nadelen heb ik voor de FJR gekozen.
Een jaar later, met bijna dagelijks rijden door weer en wind, hier en daar een reisje, en dagtochten tot 830 km, ben ik nog steeds tevreden.
Voor mij is de FJR nog steeds DE MOTOR.
Verbruik : minder dan 6 liter, en als je rustig rijdt krijg je het verbruik naar 5 liter.
Banden : bij vlotte rijstijl met BT-020 : 20 000 km.
Olieverbruik : niet meetbaar.
Pluspunten zijn : prestaties, comfort, betrouwbaarheid, bagageruimte, wegligging, bescherming, gemakkelijk onderhoud, inruilwaarde, standaarduitrusting, FJRijders...
Minpunten : grote draaicirkel, gewicht bij stapvoetse manoeuvres, op snelweg heb je nog oordopjes nodig.
Doe een testrit en je bent verkocht !
Groeten
Frankie
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
-
- 125 cc
FJR
Na 65000km op 2 jaar met mijn FJR denk ik wel te weten wat er goed en minder goed is aan de FJR, al blijft dit voor iedereen een persoonlijk gevoel.
Voor alle duidelijkheid ik heb een model 2005, een paar nadelen van dit model zijn weggewerkt in de nieuwste.
De FJR is zo betrouwbaar als maar zijn kan. Het verbruik ligt bij een gezond sportieve rijstijl, wel met DAM uitlaten, zo rond de 6,5 liter. De banden gaan ongeveer een 9 ? 10.000km mee (MZ6). Olie moet je niet naar kijken. Bagagemogelijkheden zijn perfect, reizen naar Corsica, Sardini? en Spaans Banskenland zijn gewoon perfect verlopen.
Wat zijn de mindere kanten, de warmte, de turbulentie, grondspeling en het zware gewicht.
Het warmte probleem is blijkbaar opgelost met de nieuwe modellen, de turbulentie niet heb ik vernomen, de grondspeling dat los je op voor 30? en het zware gewicht, tja daar moet je mee leren leven.
Zou ik terug een FJR kopen? Mocht mijn vrouwke niet zelf rijden, ze is sinds 1 jaar zelf aan het rijden (Honda CBF600abs), dan zou ik niet twijfelen en terug een FJR kopen. De kleine nadelen wegen echt niet op tegen de grote voordelen. Aangezien ik nu meestal solo rij denk ik niet dat ik terug een FJR zou kopen en dan vooral omdat ik het gevecht met die dik 300kg een beetje beu ben.
Conclusie: ben je op zoek naar een performante toermachine om met 2 de wereld te verkennen, GO FOR IT!!
Voor alle duidelijkheid ik heb een model 2005, een paar nadelen van dit model zijn weggewerkt in de nieuwste.
De FJR is zo betrouwbaar als maar zijn kan. Het verbruik ligt bij een gezond sportieve rijstijl, wel met DAM uitlaten, zo rond de 6,5 liter. De banden gaan ongeveer een 9 ? 10.000km mee (MZ6). Olie moet je niet naar kijken. Bagagemogelijkheden zijn perfect, reizen naar Corsica, Sardini? en Spaans Banskenland zijn gewoon perfect verlopen.
Wat zijn de mindere kanten, de warmte, de turbulentie, grondspeling en het zware gewicht.
Het warmte probleem is blijkbaar opgelost met de nieuwe modellen, de turbulentie niet heb ik vernomen, de grondspeling dat los je op voor 30? en het zware gewicht, tja daar moet je mee leren leven.
Zou ik terug een FJR kopen? Mocht mijn vrouwke niet zelf rijden, ze is sinds 1 jaar zelf aan het rijden (Honda CBF600abs), dan zou ik niet twijfelen en terug een FJR kopen. De kleine nadelen wegen echt niet op tegen de grote voordelen. Aangezien ik nu meestal solo rij denk ik niet dat ik terug een FJR zou kopen en dan vooral omdat ik het gevecht met die dik 300kg een beetje beu ben.
Conclusie: ben je op zoek naar een performante toermachine om met 2 de wereld te verkennen, GO FOR IT!!

Droom en realizeer je dromen, zonder dromen ben je hersendood. (Onestep Lifestyle)
Mirko,
Ik kan enkel vergelijken met de Honda Deauville. Vier jaar mee gebold. Sinds zes maand de Fjr van 2004 37000km
Vermogen: teveel
Koppel: meer dan voldoende
Gewicht: voor mij geen probleem, deauville ook niet van de lichtste.
Verbruik: gem 6,4l
Banden: achteraan: nu 6000km en ik schat nu nog een 3000km te gaan aan de slijtage te zien.(BT20)
vooraan: ook 6000km maar aan vervanging toe (BT10)
Bagageruimte: minder dan de Deauville met brede koffers, dit door de vorm van de zijkoffers.
Turbulentie: niet te doen, komt zeker een andere ruit op.
Warmte: is aanvaardbaar als je niet noodgedwongen in file moet rijden op warme dagen.
Voor mij een goede probleemloze motor die mij al veel rijplezier heeft gegeven
Ik ben er allesinds zeer tevreden mee, nadeeltjes wegen niet op tegen de vele voordelen.
En ach de perfecte motor moet nog steeds uitgevonden worden.
Groetjes Luc
Ik kan enkel vergelijken met de Honda Deauville. Vier jaar mee gebold. Sinds zes maand de Fjr van 2004 37000km
Vermogen: teveel

Koppel: meer dan voldoende
Gewicht: voor mij geen probleem, deauville ook niet van de lichtste.
Verbruik: gem 6,4l
Banden: achteraan: nu 6000km en ik schat nu nog een 3000km te gaan aan de slijtage te zien.(BT20)
vooraan: ook 6000km maar aan vervanging toe (BT10)
Bagageruimte: minder dan de Deauville met brede koffers, dit door de vorm van de zijkoffers.
Turbulentie: niet te doen, komt zeker een andere ruit op.
Warmte: is aanvaardbaar als je niet noodgedwongen in file moet rijden op warme dagen.
Voor mij een goede probleemloze motor die mij al veel rijplezier heeft gegeven
Ik ben er allesinds zeer tevreden mee, nadeeltjes wegen niet op tegen de vele voordelen.
En ach de perfecte motor moet nog steeds uitgevonden worden.
Groetjes Luc
Je moet weten wat je zegt, maar niet altijd zeggen wat je weet.
Hoi,
Ik heb net niewe sloffen laten aanmeten. Mijn achterste (slof
) heeft er een dikke 17000 km onder gestaan. Was een BT 020.
Verbruik ligt bij mij rond de 5,6 liter. Dit is stadsverkeer. Verbruik op reis (Oostenrijk, dus bergen) rond de 5 Liter.
Reserve begint gewoolijk te knipperen rond de 320Km.
Warmteafgifte heb ik geen last van. Alleen als ik stilsta in zomerse temperaturen en de Ventilator slaat aan. Rijdt in de zomer met een Kevlar jeans-broek.
Met mijn lederen broek, geen last.
Grtjs

Ik heb net niewe sloffen laten aanmeten. Mijn achterste (slof

Verbruik ligt bij mij rond de 5,6 liter. Dit is stadsverkeer. Verbruik op reis (Oostenrijk, dus bergen) rond de 5 Liter.
Reserve begint gewoolijk te knipperen rond de 320Km.
Warmteafgifte heb ik geen last van. Alleen als ik stilsta in zomerse temperaturen en de Ventilator slaat aan. Rijdt in de zomer met een Kevlar jeans-broek.
Met mijn lederen broek, geen last.
Grtjs

17000 km met dezelfde banden? Jullie zetten die motor 's nachts op de rollen zeker mannenedje schreef:Hoi,
Ik heb net niewe sloffen laten aanmeten. Mijn achterste (slof) heeft er een dikke 17000 km onder gestaan. Was een BT 020.
Grtjs
![]()
![]()

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Als je je motor op de remorque zet, en dan naar het zuiden rijdt, dan tellen die kilometers niet h?Julle schreef:17000 km met dezelfde banden? Jullie zetten die motor 's nachts op de rollen zeker mannenedje schreef:Hoi,
Ik heb net niewe sloffen laten aanmeten. Mijn achterste (slof) heeft er een dikke 17000 km onder gestaan. Was een BT 020.
Grtjs
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Julle

Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Hoi gasten,
Eigenlijk zijn we hier een beetje aan het afwijken van het topic maar allez dit is ook interessant. Ik verander morgen de Michelin Pilot Road 2CT voor terug een set BT021 (ook al deed ik daarmee maar 2500 km in de Alpen) De grip van de Michelin bevalt me niet echt en zoals alle Michelins zijn ze heel moeilijk warm te krijgen. De Michelins liggen er nu 6500 km op en geven niet echt een goed gevoel meer. Ik ga nu bij de nieuwe BT021 eens heel goed de bandenspanning opvolgen en zien hoever ik er mee geraak.( zonder hem op de remorque te zetten he Boete
)
@ Mirko
Voor je de keuze maakt een nieuwe motor te kopen kan ik je alleen maar aanraden om een zo lang mogelijke proefrit te doen (eventueel dezelfde motor ergens huren) Van een GS overstappen naar een FJR is niet de gemakkelijkste stap ook al is de FJR dan bedrijfszekerder, de stuurcapaciteiten van een GS zijn superieur maar zoals ik al schreef moet je dat zelf ondervinden want wat geldt voor mij geldt wss niet voor u.
Succes gewenst met de keuze
Mvg
Julle
Eigenlijk zijn we hier een beetje aan het afwijken van het topic maar allez dit is ook interessant. Ik verander morgen de Michelin Pilot Road 2CT voor terug een set BT021 (ook al deed ik daarmee maar 2500 km in de Alpen) De grip van de Michelin bevalt me niet echt en zoals alle Michelins zijn ze heel moeilijk warm te krijgen. De Michelins liggen er nu 6500 km op en geven niet echt een goed gevoel meer. Ik ga nu bij de nieuwe BT021 eens heel goed de bandenspanning opvolgen en zien hoever ik er mee geraak.( zonder hem op de remorque te zetten he Boete

@ Mirko
Voor je de keuze maakt een nieuwe motor te kopen kan ik je alleen maar aanraden om een zo lang mogelijke proefrit te doen (eventueel dezelfde motor ergens huren) Van een GS overstappen naar een FJR is niet de gemakkelijkste stap ook al is de FJR dan bedrijfszekerder, de stuurcapaciteiten van een GS zijn superieur maar zoals ik al schreef moet je dat zelf ondervinden want wat geldt voor mij geldt wss niet voor u.
Succes gewenst met de keuze
Mvg
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Ich hem genne remorqueDen Boete schreef:Als je je motor op de remorque zet, en dan naar het zuiden rijdt, dan tellen die kilometers niet h?Julle schreef:17000 km met dezelfde banden? Jullie zetten die motor 's nachts op de rollen zeker mannenedje schreef:Hoi,
Grtjs
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Julle![]()

Grtjs

- den R1 zot
- Clublid
Ne GS of nen FJR? Allee da kunde toch nie mene h?, da zijn twee totaal verschillende motoren met slechts ??n ding gemeen...... twee wielen.
Koopt u wat ge het mooiste en het leukste vind.
De FJR pakt wel wat olie.... allee de mijne toch.
Bandjes..... probeer de Conti-road attacks ne keer. Mij bevallen ze heel goed, ik heb nog niet moeten afhaken...
Koopt u wat ge het mooiste en het leukste vind.
De FJR pakt wel wat olie.... allee de mijne toch.

Bandjes..... probeer de Conti-road attacks ne keer. Mij bevallen ze heel goed, ik heb nog niet moeten afhaken...

Ik heb nen FJR (64.000km)gehad en nen 1200GS (45.000km), zoals den R1 zot reeds zei,
2 verschillende motoren met allebei hun pro's en contra's MAAR als ik zeker moest weten
dat ik 100.000km zonder grote problemen kon rijden , kocht ik direct terug ne GS .
Rijd nu op de moment met een Varadero, bevalt prima maar moet in vele gevallen het onderspit
delven tov de GS behalve in bedrijfszekerheid.
Dat is natuurlijk mijn persoonlijke smaak en zoals je weet, smaken verschillen h?.
Testen, testen en nog eens testen maar vooral, koop U eigen goesting!!
Groeten, Alain
2 verschillende motoren met allebei hun pro's en contra's MAAR als ik zeker moest weten
dat ik 100.000km zonder grote problemen kon rijden , kocht ik direct terug ne GS .
Rijd nu op de moment met een Varadero, bevalt prima maar moet in vele gevallen het onderspit
delven tov de GS behalve in bedrijfszekerheid.
Dat is natuurlijk mijn persoonlijke smaak en zoals je weet, smaken verschillen h?.
Testen, testen en nog eens testen maar vooral, koop U eigen goesting!!
Groeten, Alain
N 51° 10.076'
E 04° 09.686'
E 04° 09.686'
Den R1 zot schreef: Bandjes..... probeer de Conti-road attacks ne keer. Mij bevallen ze heel goed, ik heb nog niet moeten afhaken...[/quote]
Liggen er bij mij nu 12.000km op,en hebben mij ook nog niet in de steek gelaten.
, en ze gaan eerst nog eens richting Pyreneen voor ik ze laat vervangen...
Ik heb al ondervonden dat ik zeker niet bij de snelste Fjrijders hoor, maar ze zijn toch mooi tot op de rand gereden,
Liggen er bij mij nu 12.000km op,en hebben mij ook nog niet in de steek gelaten.

Ik heb al ondervonden dat ik zeker niet bij de snelste Fjrijders hoor, maar ze zijn toch mooi tot op de rand gereden,

- Pikke senior
- 75 cc
Na 16500 km door weer en wind met de FJR model 2006 ben ik tot de volgende conclusie gekomen :
Vermogen en koppel zijn voldoende aanwezig maar verrassen doet hij je echter niet en dit is ongetwijfeld door zijn relatief groot gewicht.
Dat is dan ook meteen een nadeel ; hij zou een 60-tal kilo's lichter moeten zijn.
Dit be?nvloedt meteen ook de levensduur van je banden want als je regelmatig op je remmen moet, is je voorband geen lang leven beschoren.
Wat ook spijtig is, is het feit dat er geen fatsoenlijk windscherm op staat. Op dit forum vind je vragen en antwoorden genoeg over dit thema.
Maar voor de rest is de windbescherming en windgevoeligheid zeker goed. Ook de zithouding is bij alle snelheden zeer goed waardoor je makkelijk continu aan 180 naar het zuiden kan rijden.
Verbruik : ik rijd elke dag 29 km naar het werk. Er zijn stukken van 70, er zijn ook korte stukjes (over de taalgrens) aan 160, en af en toe race ik wel eens enkele kilometers met een collega, maar aan meer als 6,2 liter kom ik niet.
Voor mij blijft de FJR de ideale en bijna perfecte motorfiets
Vermogen en koppel zijn voldoende aanwezig maar verrassen doet hij je echter niet en dit is ongetwijfeld door zijn relatief groot gewicht.
Dat is dan ook meteen een nadeel ; hij zou een 60-tal kilo's lichter moeten zijn.
Dit be?nvloedt meteen ook de levensduur van je banden want als je regelmatig op je remmen moet, is je voorband geen lang leven beschoren.
Wat ook spijtig is, is het feit dat er geen fatsoenlijk windscherm op staat. Op dit forum vind je vragen en antwoorden genoeg over dit thema.
Maar voor de rest is de windbescherming en windgevoeligheid zeker goed. Ook de zithouding is bij alle snelheden zeer goed waardoor je makkelijk continu aan 180 naar het zuiden kan rijden.
Verbruik : ik rijd elke dag 29 km naar het werk. Er zijn stukken van 70, er zijn ook korte stukjes (over de taalgrens) aan 160, en af en toe race ik wel eens enkele kilometers met een collega, maar aan meer als 6,2 liter kom ik niet.
Voor mij blijft de FJR de ideale en bijna perfecte motorfiets