17 jAAR YAMAHA

Weetjes over de FJR 1300 die je wil delen plaats ze hier.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Mirko

17 jAAR YAMAHA

Bericht door Mirko »

Hallo Yamaha rijders,

Ik ben totaal nieuw hier.
Hoe kom ik hier eigenlijk terecht?
Wel, ik heb 17 jaar Yamaha gereden. Modellen: Xj750, XT600, XS 650, FJ1200, Wild Star, GTS1000, Super T?n?r?.
Omdat mij het concept van zo een all road ontzettend beviel, ben ik sinds twee jaar eigenaar van een BMW GS.
Super machien. Dient vooral om te reizen. Waarom GS gekozen? Wel, omdat ie de enige all road is met een cardan. En omdat Yamaha niks in zijn gamma heeft dat hierop lijkt. De TDM ? Ongetwijfeld een geweldige machiene, maar is toch niet te vergelijken met de GS.
Komt Yamaha ooit met zoiets op de proppen? Wie zal het zeggen?
Nu, wat zoek ik hier dan?
Wel, mijn GS is afgeschreven van de belastingen bijna.
Dus tijd voor een andere, als ik iets vind dat beter is tenminste.
En zodoende kom ik bij de FJR terecht. Ik ben steeds tevreden geweest van de FJ en de GTS, de voorgangers van de FJR. Enige minpunt was de kettingaandrijving.
De FJR heeft cardan en daarom ben ik hier.
Wie kan mij overtuigen om een FJR te kopen?
Kwaliteiten van mijn GS:

verbruikt slechts 5 liter/100km
banden gaan 20.000 km mee
perfect in de bochten
betrouwbaar
hoge inruilwaarde
enig nadeeltje: regelmatig olie kontroleren (neemt af met de km's)


wat zijn de sterke en zwakke kanten van de FJR?
eerlijk antwoorden aub.
Gebruikersavatar
Flitser
1300 cc
1300 cc
Berichten: 249
Lid geworden op: 09 dec 2004, 09:58
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: 17 jAAR YAMAHA

Bericht door Flitser »

Hallo Mirko,

Ik denk als je wat rondleest op dit forum dat je dan voldoende antwoorden gaat krijgen op je vragen.
Mirko schreef: verbruikt slechts 5 liter/100km
banden gaan 20.000 km mee
perfect in de bochten
betrouwbaar
hoge inruilwaarde
enig nadeeltje: regelmatig olie kontroleren (neemt af met de km's)
Maar kort op volgende punten:
Verbruik zal iets hoger zijn, is natuurlijk ook een 4 cilinder.
Hoelang de banden mee gaan hangt af van het type + rijstijl.
Bochten zijn goed te nemen met de FJR maar hij zal wel iets zwaarder sturen dan de GS, zie gewicht.
Betrouwbaar is de FJR zeker.
De inruilwaarde is bij de FJR ook best wel hoog.

Groetjes Flitser
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Re: 17 jAAR YAMAHA

Bericht door Den Boete »

Mirko schreef:Hallo Yamaha rijders,........
..........
De FJR heeft cardan en daarom ben ik hier.
Wie kan mij overtuigen om een FJR te kopen?
Wat zijn de sterke en zwakke kanten van de FJR?
Eerlijk antwoorden aub.
Welkom Mirko,

Ik kom ook van een GS, en rij nu een dik jaar met de FJR.
Voor de aanschaf van de FJR heb ik uitgebreid proefgereden met RT1200, GS1200, Pan1300, en FJR.
Na afwegen van alle voor- en nadelen heb ik voor de FJR gekozen.
Een jaar later, met bijna dagelijks rijden door weer en wind, hier en daar een reisje, en dagtochten tot 830 km, ben ik nog steeds tevreden.
Voor mij is de FJR nog steeds DE MOTOR.
Verbruik : minder dan 6 liter, en als je rustig rijdt krijg je het verbruik naar 5 liter.
Banden : bij vlotte rijstijl met BT-020 : 20 000 km.
Olieverbruik : niet meetbaar.
Pluspunten zijn : prestaties, comfort, betrouwbaarheid, bagageruimte, wegligging, bescherming, gemakkelijk onderhoud, inruilwaarde, standaarduitrusting, FJRijders...
Minpunten : grote draaicirkel, gewicht bij stapvoetse manoeuvres, op snelweg heb je nog oordopjes nodig.

Doe een testrit en je bent verkocht !

Groeten
Frankie
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Paul
75 cc
75 cc
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 aug 2005, 04:38
Locatie: Nederland Budel

Bericht door Paul »

volgens mij spreekt dit:
bij vlotte rijstijl met BT-020
het volgende
20 000 km
tegen.

20000 km met de 020 is erg veel.

Gemiddelde levensduur op een fjr met 020 zal eerder rond de 8 a`9000 km liggen
webcommerce
125 cc
125 cc
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 jun 2005, 09:16
Locatie: Westerlo

FJR

Bericht door webcommerce »

Na 65000km op 2 jaar met mijn FJR denk ik wel te weten wat er goed en minder goed is aan de FJR, al blijft dit voor iedereen een persoonlijk gevoel.
Voor alle duidelijkheid ik heb een model 2005, een paar nadelen van dit model zijn weggewerkt in de nieuwste.

De FJR is zo betrouwbaar als maar zijn kan. Het verbruik ligt bij een gezond sportieve rijstijl, wel met DAM uitlaten, zo rond de 6,5 liter. De banden gaan ongeveer een 9 ? 10.000km mee (MZ6). Olie moet je niet naar kijken. Bagagemogelijkheden zijn perfect, reizen naar Corsica, Sardini? en Spaans Banskenland zijn gewoon perfect verlopen.

Wat zijn de mindere kanten, de warmte, de turbulentie, grondspeling en het zware gewicht.
Het warmte probleem is blijkbaar opgelost met de nieuwe modellen, de turbulentie niet heb ik vernomen, de grondspeling dat los je op voor 30? en het zware gewicht, tja daar moet je mee leren leven.

Zou ik terug een FJR kopen? Mocht mijn vrouwke niet zelf rijden, ze is sinds 1 jaar zelf aan het rijden (Honda CBF600abs), dan zou ik niet twijfelen en terug een FJR kopen. De kleine nadelen wegen echt niet op tegen de grote voordelen. Aangezien ik nu meestal solo rij denk ik niet dat ik terug een FJR zou kopen en dan vooral omdat ik het gevecht met die dik 300kg een beetje beu ben.

Conclusie: ben je op zoek naar een performante toermachine om met 2 de wereld te verkennen, GO FOR IT!! :)
Droom en realizeer je dromen, zonder dromen ben je hersendood. (Onestep Lifestyle)
Gebruikersavatar
Lucvh
Clublid
Clublid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 mar 2007, 16:04
Locatie: Wachtebeke

Bericht door Lucvh »

Mirko,

Ik kan enkel vergelijken met de Honda Deauville. Vier jaar mee gebold. Sinds zes maand de Fjr van 2004 37000km

Vermogen: teveel :P
Koppel: meer dan voldoende
Gewicht: voor mij geen probleem, deauville ook niet van de lichtste.
Verbruik: gem 6,4l
Banden: achteraan: nu 6000km en ik schat nu nog een 3000km te gaan aan de slijtage te zien.(BT20)
vooraan: ook 6000km maar aan vervanging toe (BT10)

Bagageruimte: minder dan de Deauville met brede koffers, dit door de vorm van de zijkoffers.
Turbulentie: niet te doen, komt zeker een andere ruit op.
Warmte: is aanvaardbaar als je niet noodgedwongen in file moet rijden op warme dagen.

Voor mij een goede probleemloze motor die mij al veel rijplezier heeft gegeven
Ik ben er allesinds zeer tevreden mee, nadeeltjes wegen niet op tegen de vele voordelen.
En ach de perfecte motor moet nog steeds uitgevonden worden.

Groetjes Luc
Je moet weten wat je zegt, maar niet altijd zeggen wat je weet.
Gebruikersavatar
janeman
125 cc
125 cc
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 jan 2007, 17:21
Locatie: Herk de stad

Bericht door janeman »

Ik rij al lang met de moto, maar 20.000km met 1 stel banden is me ook nog nooit gelukt bij geen enkele motor
Het zal wel aan mij liggen waarschijnlijk :?
Gebruikersavatar
edje
Clublid
Clublid
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2006, 23:41
Locatie: Hoevenen

Bericht door edje »

Hoi,
Ik heb net niewe sloffen laten aanmeten. Mijn achterste (slof :D ) heeft er een dikke 17000 km onder gestaan. Was een BT 020.
Verbruik ligt bij mij rond de 5,6 liter. Dit is stadsverkeer. Verbruik op reis (Oostenrijk, dus bergen) rond de 5 Liter.
Reserve begint gewoolijk te knipperen rond de 320Km.

Warmteafgifte heb ik geen last van. Alleen als ik stilsta in zomerse temperaturen en de Ventilator slaat aan. Rijdt in de zomer met een Kevlar jeans-broek.
Met mijn lederen broek, geen last.

Grtjs
:P :P :P
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

edje schreef:Hoi,
Ik heb net niewe sloffen laten aanmeten. Mijn achterste (slof :D ) heeft er een dikke 17000 km onder gestaan. Was een BT 020.
Grtjs
:P :P :P
17000 km met dezelfde banden? Jullie zetten die motor 's nachts op de rollen zeker mannen :D :D :D
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Bericht door Den Boete »

Julle schreef:
edje schreef:Hoi,
Ik heb net niewe sloffen laten aanmeten. Mijn achterste (slof :D ) heeft er een dikke 17000 km onder gestaan. Was een BT 020.
Grtjs
:P :P :P
17000 km met dezelfde banden? Jullie zetten die motor 's nachts op de rollen zeker mannen :D :D :D
Julle
Als je je motor op de remorque zet, en dan naar het zuiden rijdt, dan tellen die kilometers niet h? :!:
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
El Staff
Banned User
Berichten: 425
Lid geworden op: 29 jan 2006, 19:22
Locatie: Baasrode

Bericht door El Staff »

Bt 021 , net geen 8000 km.

El Staff
Afbeelding
Gebruikersavatar
dartagnan
1300 cc
1300 cc
Berichten: 377
Lid geworden op: 18 jul 2004, 18:13
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door dartagnan »

Nico,

geen fotoke van de versleten achterband :?: :?: :?: :?: :?: , zoals bij uwen tot "op de draad" versleten Metzler

Greetz,

Serge
één van de vier, dartagnan
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Hoi gasten,
Eigenlijk zijn we hier een beetje aan het afwijken van het topic maar allez dit is ook interessant. Ik verander morgen de Michelin Pilot Road 2CT voor terug een set BT021 (ook al deed ik daarmee maar 2500 km in de Alpen) De grip van de Michelin bevalt me niet echt en zoals alle Michelins zijn ze heel moeilijk warm te krijgen. De Michelins liggen er nu 6500 km op en geven niet echt een goed gevoel meer. Ik ga nu bij de nieuwe BT021 eens heel goed de bandenspanning opvolgen en zien hoever ik er mee geraak.( zonder hem op de remorque te zetten he Boete :lol: :lol: :lol: )

@ Mirko
Voor je de keuze maakt een nieuwe motor te kopen kan ik je alleen maar aanraden om een zo lang mogelijke proefrit te doen (eventueel dezelfde motor ergens huren) Van een GS overstappen naar een FJR is niet de gemakkelijkste stap ook al is de FJR dan bedrijfszekerder, de stuurcapaciteiten van een GS zijn superieur maar zoals ik al schreef moet je dat zelf ondervinden want wat geldt voor mij geldt wss niet voor u.
Succes gewenst met de keuze
Mvg
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
El Staff
Banned User
Berichten: 425
Lid geworden op: 29 jan 2006, 19:22
Locatie: Baasrode

Bericht door El Staff »

@Serge ,

nee geene foto :D , ik heb deze band achter gelaten in de bandencentrale en niet bij de ijzermarchan :shock: Zit nu ne BT020 op (geen M6 in stock)


El Staff .
Afbeelding
Gebruikersavatar
edje
Clublid
Clublid
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2006, 23:41
Locatie: Hoevenen

Bericht door edje »

Den Boete schreef:
Julle schreef:
edje schreef:Hoi,
Ik heb net niewe sloffen laten aanmeten. Mijn achterste (slof :D ) heeft er een dikke 17000 km onder gestaan. Was een BT 020.
Grtjs
:P :P :P
17000 km met dezelfde banden? Jullie zetten die motor 's nachts op de rollen zeker mannen :D :D :D
Julle
Als je je motor op de remorque zet, en dan naar het zuiden rijdt, dan tellen die kilometers niet h? :!:
Ich hem genne remorque :? :? :?

Grtjs
:P :P :P
Gebruikersavatar
den R1 zot
Clublid
Clublid
Berichten: 867
Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
Locatie: Antwerpen / Merksem

Bericht door den R1 zot »

Ne GS of nen FJR? Allee da kunde toch nie mene h?, da zijn twee totaal verschillende motoren met slechts ??n ding gemeen...... twee wielen.
Koopt u wat ge het mooiste en het leukste vind.

De FJR pakt wel wat olie.... allee de mijne toch. :?
Bandjes..... probeer de Conti-road attacks ne keer. Mij bevallen ze heel goed, ik heb nog niet moeten afhaken...
Afbeelding
Gebruikersavatar
alano
125 cc
125 cc
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 mar 2004, 21:21
Locatie: ST-Niklaas

Bericht door alano »

Ik heb nen FJR (64.000km)gehad en nen 1200GS (45.000km), zoals den R1 zot reeds zei,
2 verschillende motoren met allebei hun pro's en contra's MAAR als ik zeker moest weten
dat ik 100.000km zonder grote problemen kon rijden , kocht ik direct terug ne GS .
Rijd nu op de moment met een Varadero, bevalt prima maar moet in vele gevallen het onderspit
delven tov de GS behalve in bedrijfszekerheid.
Dat is natuurlijk mijn persoonlijke smaak en zoals je weet, smaken verschillen h?.
Testen, testen en nog eens testen maar vooral, koop U eigen goesting!!

Groeten, Alain
N 51° 10.076'
E 04° 09.686'
alexxjr

Bericht door alexxjr »

Den R1 zot schreef: Bandjes..... probeer de Conti-road attacks ne keer. Mij bevallen ze heel goed, ik heb nog niet moeten afhaken...[/quote]


Liggen er bij mij nu 12.000km op,en hebben mij ook nog niet in de steek gelaten. :wink: , en ze gaan eerst nog eens richting Pyreneen voor ik ze laat vervangen... :evil:
Ik heb al ondervonden dat ik zeker niet bij de snelste Fjrijders hoor, maar ze zijn toch mooi tot op de rand gereden, 8)
Gebruikersavatar
Pikke senior
75 cc
75 cc
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jul 2006, 21:02
Locatie: Landen

Bericht door Pikke senior »

Na 16500 km door weer en wind met de FJR model 2006 ben ik tot de volgende conclusie gekomen :

Vermogen en koppel zijn voldoende aanwezig maar verrassen doet hij je echter niet en dit is ongetwijfeld door zijn relatief groot gewicht.
Dat is dan ook meteen een nadeel ; hij zou een 60-tal kilo's lichter moeten zijn.
Dit be?nvloedt meteen ook de levensduur van je banden want als je regelmatig op je remmen moet, is je voorband geen lang leven beschoren.
Wat ook spijtig is, is het feit dat er geen fatsoenlijk windscherm op staat. Op dit forum vind je vragen en antwoorden genoeg over dit thema.
Maar voor de rest is de windbescherming en windgevoeligheid zeker goed. Ook de zithouding is bij alle snelheden zeer goed waardoor je makkelijk continu aan 180 naar het zuiden kan rijden.
Verbruik : ik rijd elke dag 29 km naar het werk. Er zijn stukken van 70, er zijn ook korte stukjes (over de taalgrens) aan 160, en af en toe race ik wel eens enkele kilometers met een collega, maar aan meer als 6,2 liter kom ik niet.
Voor mij blijft de FJR de ideale en bijna perfecte motorfiets :!:
Gesloten