Gisteren een geslaagde opleiding gevolgd bij VROM.
Tijdens een verschoven slalom aan zeer lage snelheid bij waar ik veelvuldig en gedurende langere tijd de achterrem nogal fors gebruikte was het van het ene op het andere moment niets meer.
Ik kon bij wijze van spreken het pedaal tot op het asfalt duwen.
Remschijf was warm maar toch niet extreem heet.
Oorzaak volgens instructeur en een ervaren motorrijder: lucht en/of vocht in het remcircuit. Door het veelvuldig gebruik van de rem wordt remolie zeer warm met daarin de lucht en of het vocht.
Remolie is niet samendrukbaar maar de lucht en het vocht wel bij hoge temp waardoor je de remkracht kwijtspeelt. Hun uitleg was beter maar ik kan het niet zo goed omschrijven. Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Dit fenomeen zou na een tijdje verdwijnen. En ik moet ze gelijk geven, na een tiental minuten had ik bijna terug alle remkracht. In de namiddag en de terugrit naar huis geen enkel probleem meer ondervonden
Best remolie laten vervangen zeker zoals zij aanraden? Fjr is van 2004 en 37k op de teller.
Groetjes Luc
Remdruk achteraan weg.
Moderator: Abeloos
Remdruk achteraan weg.
Je moet weten wat je zegt, maar niet altijd zeggen wat je weet.
Luc,
Ik denk dat het een bekend fenomeen is hoor. Ik had net hetzelfde (met mijn 2006) bij een (te) snelle afdaling van een alpencol waarbij ik dikwijls de achterrem gebruikte om te corrigeren. Na een vijftal minuten koelt de olie wat af en komt de remdruk terug. Je kan de olie laten vervangen maar ik heb twijfels dat je daarmee het probleem helemaal oplost. Condensatie kan immers ook terug optreden met opnieuw vorming van water/lucht tot gevolg. Ik zou er me niet te veel zorgen over maken
Julle
Ik denk dat het een bekend fenomeen is hoor. Ik had net hetzelfde (met mijn 2006) bij een (te) snelle afdaling van een alpencol waarbij ik dikwijls de achterrem gebruikte om te corrigeren. Na een vijftal minuten koelt de olie wat af en komt de remdruk terug. Je kan de olie laten vervangen maar ik heb twijfels dat je daarmee het probleem helemaal oplost. Condensatie kan immers ook terug optreden met opnieuw vorming van water/lucht tot gevolg. Ik zou er me niet te veel zorgen over maken
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Byways are more attractive than highways
"Fading" noemt dat verschijnsel dacht ik
DOT 4 staat beschreven op de deksels van de reservoirs. (bij mijn FJR 2005 toch)
Tom
DOT 4 staat beschreven op de deksels van de reservoirs. (bij mijn FJR 2005 toch)
Tom

FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Wie gaat er mee?
- Abeloos
- Beheerder
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 23:31
- Locatie: aan't zeetje
- Contacteer:
Zoals reeds eerder medegedeeld in bovenstaande antwoorden is dit niet te vermijden.
Wel is het zo dat gelijk welke soort olie zijn viscositeit maar een bepaalde periode goed houd,
in functie van aant. km. de olie vervangen. Eens voorleggen aan je dealer, die zal in functie van het km. gebruik een antwoord kunnen geven.

Wel is het zo dat gelijk welke soort olie zijn viscositeit maar een bepaalde periode goed houd,
in functie van aant. km. de olie vervangen. Eens voorleggen aan je dealer, die zal in functie van het km. gebruik een antwoord kunnen geven.

Mvg, Abeloos 

Motorrijden is steeds een beetje reizen!


Motorrijden is steeds een beetje reizen!
Onlangs had ik dit fenomeen ook bij mijn fjr 2006 bij een afdaling indaling van een Alpencol,wat ik nooit meegemaakt heb met mijn Fjr 2002.
Wel moet ik erbij vertellen dat de remplakketten ver aan het einde van hun leven waren waardoor de hitte van de schijven gemakkelijker doorgegeven wordt aan de remcylinders. Heb de remplakkettten nu vervangen ( 16000 km) door VESRAH aan 35 ? per stel. Deze had ik ook op mijn 2002 en gingen in elk geval veel langer mee dan de originele en remden even goed.
Wel moet ik erbij vertellen dat de remplakketten ver aan het einde van hun leven waren waardoor de hitte van de schijven gemakkelijker doorgegeven wordt aan de remcylinders. Heb de remplakkettten nu vervangen ( 16000 km) door VESRAH aan 35 ? per stel. Deze had ik ook op mijn 2002 en gingen in elk geval veel langer mee dan de originele en remden even goed.
- Pikke senior
- 75 cc
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 25 jul 2006, 21:02
- Locatie: Landen