Remdruk achteraan weg.

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Gebruikersavatar
Lucvh
Clublid
Clublid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 mar 2007, 16:04
Locatie: Wachtebeke

Remdruk achteraan weg.

Bericht door Lucvh »

Gisteren een geslaagde opleiding gevolgd bij VROM.

Tijdens een verschoven slalom aan zeer lage snelheid bij waar ik veelvuldig en gedurende langere tijd de achterrem nogal fors gebruikte was het van het ene op het andere moment niets meer.
Ik kon bij wijze van spreken het pedaal tot op het asfalt duwen.
Remschijf was warm maar toch niet extreem heet.

Oorzaak volgens instructeur en een ervaren motorrijder: lucht en/of vocht in het remcircuit. Door het veelvuldig gebruik van de rem wordt remolie zeer warm met daarin de lucht en of het vocht.
Remolie is niet samendrukbaar maar de lucht en het vocht wel bij hoge temp waardoor je de remkracht kwijtspeelt. Hun uitleg was beter maar ik kan het niet zo goed omschrijven. Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Dit fenomeen zou na een tijdje verdwijnen. En ik moet ze gelijk geven, na een tiental minuten had ik bijna terug alle remkracht. In de namiddag en de terugrit naar huis geen enkel probleem meer ondervonden
Best remolie laten vervangen zeker zoals zij aanraden? Fjr is van 2004 en 37k op de teller.

Groetjes Luc
Je moet weten wat je zegt, maar niet altijd zeggen wat je weet.
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Luc,
Ik denk dat het een bekend fenomeen is hoor. Ik had net hetzelfde (met mijn 2006) bij een (te) snelle afdaling van een alpencol waarbij ik dikwijls de achterrem gebruikte om te corrigeren. Na een vijftal minuten koelt de olie wat af en komt de remdruk terug. Je kan de olie laten vervangen maar ik heb twijfels dat je daarmee het probleem helemaal oplost. Condensatie kan immers ook terug optreden met opnieuw vorming van water/lucht tot gevolg. Ik zou er me niet te veel zorgen over maken

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
pnobels
Clublid
Clublid
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:47
Locatie: Berchem/Antwerpen

Bericht door pnobels »

Dit verhaalt klopt. Stal je de motor op een vochtige plaats? Remolie is hygroscopisch, dat wil zeggen het neemt water op. Als die olie nog nooit vervangen is, zou ik dat toch maar eens doen...
Gebruikersavatar
Kujaku
125 cc
125 cc
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 aug 2005, 22:12
Locatie: Zottegem

Bericht door Kujaku »

Wat gebruik je best op een FJR: DOT 4 of DOT 5 ???
Liever een slippertje dan een schuiver.
Gebruikersavatar
TOMH
1300 cc
1300 cc
Berichten: 365
Lid geworden op: 14 jan 2006, 19:01
Locatie: Harelbeke

Bericht door TOMH »

"Fading" noemt dat verschijnsel dacht ik

DOT 4 staat beschreven op de deksels van de reservoirs. (bij mijn FJR 2005 toch)


Tom :P
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
Gebruikersavatar
Abeloos
Beheerder
Beheerder
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 feb 2007, 23:31
Locatie: aan't zeetje
Contacteer:

Bericht door Abeloos »

Kujaku schreef:Wat gebruik je best op een FJR: DOT 4 of DOT 5 ???
De aanbeveling van Yamaha voor FJR is DOT4, lees ten minste DOT4.
DOT5 kan zeker geen kwaat, maar wordt eerder gebruikt bij motoren op circuits en straatrace.
:salute:
Mvg, Abeloos :walk:
Afbeelding
Motorrijden is steeds een beetje reizen!
Gebruikersavatar
Abeloos
Beheerder
Beheerder
Berichten: 214
Lid geworden op: 17 feb 2007, 23:31
Locatie: aan't zeetje
Contacteer:

Bericht door Abeloos »

Zoals reeds eerder medegedeeld in bovenstaande antwoorden is dit niet te vermijden.
Wel is het zo dat gelijk welke soort olie zijn viscositeit maar een bepaalde periode goed houd,
in functie van aant. km. de olie vervangen. Eens voorleggen aan je dealer, die zal in functie van het km. gebruik een antwoord kunnen geven.
:salute:
Mvg, Abeloos :walk:
Afbeelding
Motorrijden is steeds een beetje reizen!
Peet
500 cc
500 cc
Berichten: 126
Lid geworden op: 06 mar 2005, 07:30
Locatie: Hamme

Bericht door Peet »

Onlangs had ik dit fenomeen ook bij mijn fjr 2006 bij een afdaling indaling van een Alpencol,wat ik nooit meegemaakt heb met mijn Fjr 2002.
Wel moet ik erbij vertellen dat de remplakketten ver aan het einde van hun leven waren waardoor de hitte van de schijven gemakkelijker doorgegeven wordt aan de remcylinders. Heb de remplakkettten nu vervangen ( 16000 km) door VESRAH aan 35 ? per stel. Deze had ik ook op mijn 2002 en gingen in elk geval veel langer mee dan de originele en remden even goed.
Gebruikersavatar
Pikke senior
75 cc
75 cc
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jul 2006, 21:02
Locatie: Landen

Bericht door Pikke senior »

Peet schreef: Heb de remplakkettten nu vervangen ( 16000 km) door VESRAH aan 35 ? per stel.
Dat is al een heel andere prijs voor die blokken als die 250 Euro voor de originele bij de dealers :lol:
Gesloten