bouten remschijf verwijderen
Moderator: Abeloos
-
- 50 cc
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:34
- Locatie: Roeselare
- Contacteer:
bouten remschijf verwijderen
Om de bevestigingsbouten van mijn schijfremmen grondig te poetsen (roest), zou ik die graag stuk voor stuk verwijderen. Dit blijkt echter een zeer moeilijk karwei. Na veel moeite kreeg ik ??ntje los, de andere blijven muurvast zitten. Kan het zijn dat die bouten op ??n of andere manier met lijm bewerkt zijn? Zo ja, waar kan ik zo'n produkt vinden?
Hoi,
Er zit waarschijnlijk Loctite tussen. Dit bestaat in verschillende uitvoeringen. Je kan het zien aan de kleur tussen de draad. Waarschijnlijk is het blauw maar het kan ook groen of rood zijn.
Blauw is nog goed los te krijgen. Wil je dat product aankopen, dat kan in een bedrijf zoals bvb in Antwerpen bij Central Auto op de Italielei. Voor andere verdelers zal je eens moeten Googelen. Let wel: elk type Loctite heeft zijn eigen toepassingsgebied.
Grtjs

Er zit waarschijnlijk Loctite tussen. Dit bestaat in verschillende uitvoeringen. Je kan het zien aan de kleur tussen de draad. Waarschijnlijk is het blauw maar het kan ook groen of rood zijn.
Blauw is nog goed los te krijgen. Wil je dat product aankopen, dat kan in een bedrijf zoals bvb in Antwerpen bij Central Auto op de Italielei. Voor andere verdelers zal je eens moeten Googelen. Let wel: elk type Loctite heeft zijn eigen toepassingsgebied.
Grtjs



- Abeloos
- Beheerder
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 23:31
- Locatie: aan't zeetje
- Contacteer:
Re: bouten remschijf verwijderen
Zoals edje reeds schreef zal daar Loctite of een variant ervan tussen steken.willygeert schreef:Zo ja, waar kan ik zo'n produkt vinden?
Ik heb even gaan zien op de site van Loctite en denk dat volgende van toepassing is voor herbevestiging: Loctite NR 262.
Meer info en technische specificaties kan je nalezen op http://www.loctite.com/int_henkel/locti ... 1&layout=3 kies 'Automotive' - 'Treadlocking'
Mvg, Arne
Mvg, Abeloos 

Motorrijden is steeds een beetje reizen!


Motorrijden is steeds een beetje reizen!
Ik vrees, gewoon brute kracht...
Er bestaat sanitaire ook. IPV Teflon en daar volstaat het om de koppeling even te verwarmen. Bij degene hier gebruikt zal dat echter niet aan te raden zijn.
Ik heb ooit een "farce" voorgehad met groene, dit is permanente(nummer ontschiet mij net), en alles was naar de kl...
Nie los te krijgen. Die wordt hier wel niet gebruikt denk ik.
Grtjs

Er bestaat sanitaire ook. IPV Teflon en daar volstaat het om de koppeling even te verwarmen. Bij degene hier gebruikt zal dat echter niet aan te raden zijn.
Ik heb ooit een "farce" voorgehad met groene, dit is permanente(nummer ontschiet mij net), en alles was naar de kl...
Nie los te krijgen. Die wordt hier wel niet gebruikt denk ik.
Grtjs



-
- 50 cc
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:34
- Locatie: Roeselare
- Contacteer:
- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Contacteer:
@ Willygeert,
Het best is dat je de gebruikte schroeven vervangd door nieuwe, deze schroeven zijn normaal maar voorzien om eenmalig te gebruiken omdat ze bij het verwijderen meestal beschadigd zullen zijn
De nieuwe schroeven die je aankoopt bij je dealer zijn al terug voorzien van de blauwe loctite en het belangrijkste is dat deze op de juiste trekkracht van 18nt-meter terug worden vast gezet
Dit is niet echt vast vast aangetrokken maar dat hoeft ook niet want anders zijn ze niet meer los te krijgen met de loctite, als ze te vast worden getrokken zal je ze overdraaien en moet je ze gaan zitten uitboren
wat zeker niet aan te raden is he
Groetjes,
Max
Het best is dat je de gebruikte schroeven vervangd door nieuwe, deze schroeven zijn normaal maar voorzien om eenmalig te gebruiken omdat ze bij het verwijderen meestal beschadigd zullen zijn

De nieuwe schroeven die je aankoopt bij je dealer zijn al terug voorzien van de blauwe loctite en het belangrijkste is dat deze op de juiste trekkracht van 18nt-meter terug worden vast gezet

Dit is niet echt vast vast aangetrokken maar dat hoeft ook niet want anders zijn ze niet meer los te krijgen met de loctite, als ze te vast worden getrokken zal je ze overdraaien en moet je ze gaan zitten uitboren


Groetjes,
Max

Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen


- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Contacteer:
Juist Julle, het opwarmen van bouten mag je nooit doen omdat ze dan uitzetten, ook verliezen ze dan hun sterkte waardoor ze nog sneller gaan afbrekenJulle schreef:Zou ik niet doen Arne, bout kan gaan uitzetten door de warmte en nog meer gaan spannen. Wat je kan proberen is dat ene probeert te draaien terwijl een ander korte lichte tikken geeft met een hamertje
Julle

Met een slagschroevendraaier (dikke ijzeren schroevendraaier waar je vooraan verschillende hulpstukjes kan in vervangen) heb ik de mijne allemaal op een rustige manier los gekregen, en dit zonder iets te beschadigen, je mag er met de hamer op kloppen maar niet als gek want dan klop je de schroef als ook de schijfrem en de binnendraad van de behuizing kapot

Niet aan te raden voor personen waarbij alles vlug vlug moet gebeuren want dan heb je waarschijnlijk meer kosten dan alleen de boutjes

Laat je zeker niet kennen om een paar boutjes te vernieuwen, je leven kan hier wel eens vanaf hangen en dat is voor geen enkele prijs te vervangen

Groetjes,
Max

Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen


Het klopt inderdaad dat de bouten met loctite moeilijk te verwijderen zijn. Warmte helpt om de loctite te "lossen" maar is niet altijd aan te raden bij remschijven. De enige volgende manier is inderdaad de slagschroevendraaier en geduld....Kijk niet op een euro en koop (of leen) een kwalitatieve goede slagschroevendraaier van bv. facom of zo want de goedkopere spullen die je overal kan kopen zijn waardeloos....
veel succes!
Michel
veel succes!
Michel