bouten remschijf verwijderen

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
willygeert
50 cc
50 cc
Contacteer:

bouten remschijf verwijderen

Bericht door willygeert »

Om de bevestigingsbouten van mijn schijfremmen grondig te poetsen (roest), zou ik die graag stuk voor stuk verwijderen. Dit blijkt echter een zeer moeilijk karwei. Na veel moeite kreeg ik ??ntje los, de andere blijven muurvast zitten. Kan het zijn dat die bouten op ??n of andere manier met lijm bewerkt zijn? Zo ja, waar kan ik zo'n produkt vinden?
edje
Clublid
Clublid

Bericht door edje »

Hoi,

Er zit waarschijnlijk Loctite tussen. Dit bestaat in verschillende uitvoeringen. Je kan het zien aan de kleur tussen de draad. Waarschijnlijk is het blauw maar het kan ook groen of rood zijn.
Blauw is nog goed los te krijgen. Wil je dat product aankopen, dat kan in een bedrijf zoals bvb in Antwerpen bij Central Auto op de Italielei. Voor andere verdelers zal je eens moeten Googelen. Let wel: elk type Loctite heeft zijn eigen toepassingsgebied.

Grtjs
:santa: :santa: :santa:
Abeloos
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: bouten remschijf verwijderen

Bericht door Abeloos »

willygeert schreef:Zo ja, waar kan ik zo'n produkt vinden?
Zoals edje reeds schreef zal daar Loctite of een variant ervan tussen steken.
Ik heb even gaan zien op de site van Loctite en denk dat volgende van toepassing is voor herbevestiging: Loctite NR 262.
Meer info en technische specificaties kan je nalezen op http://www.loctite.com/int_henkel/locti ... 1&layout=3 kies 'Automotive' - 'Treadlocking'

Mvg, Arne
Mvg, Abeloos :walk:
Afbeelding
Motorrijden is steeds een beetje reizen!
pnobels
Clublid
Clublid

Bericht door pnobels »

Misschien even interessant... bestaat er iets om dat te helpen los te krijgen?
edje
Clublid
Clublid

Bericht door edje »

Ik vrees, gewoon brute kracht...

Er bestaat sanitaire ook. IPV Teflon en daar volstaat het om de koppeling even te verwarmen. Bij degene hier gebruikt zal dat echter niet aan te raden zijn.
Ik heb ooit een "farce" voorgehad met groene, dit is permanente(nummer ontschiet mij net), en alles was naar de kl...
Nie los te krijgen. Die wordt hier wel niet gebruikt denk ik.

Grtjs
:santa: :santa: :santa:
willygeert
50 cc
50 cc
Contacteer:

Bericht door willygeert »

Bedankt voor de informatie ! Ik ben alweer een sstuk wijzer geworden ! :)
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

@ Willygeert,

Het best is dat je de gebruikte schroeven vervangd door nieuwe, deze schroeven zijn normaal maar voorzien om eenmalig te gebruiken omdat ze bij het verwijderen meestal beschadigd zullen zijn :oops:

De nieuwe schroeven die je aankoopt bij je dealer zijn al terug voorzien van de blauwe loctite en het belangrijkste is dat deze op de juiste trekkracht van 18nt-meter terug worden vast gezet :idea:

Dit is niet echt vast vast aangetrokken maar dat hoeft ook niet want anders zijn ze niet meer los te krijgen met de loctite, als ze te vast worden getrokken zal je ze overdraaien en moet je ze gaan zitten uitboren :shock: wat zeker niet aan te raden is he :oops:

Groetjes,

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Abeloos
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Abeloos »

Bovenstaande reacties zijn inderdaad allemaal van toepassing :!: :!: :!:

@ Pnobels

Het enige die enigszins kan helpen om die bouten die behandeld zijn met Loctite (medium) is die te verwarmen :!:

Arne
Mvg, Abeloos :walk:
Afbeelding
Motorrijden is steeds een beetje reizen!
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Zou ik niet doen Arne, bout kan gaan uitzetten door de warmte en nog meer gaan spannen. Wat je kan proberen is dat ene probeert te draaien terwijl een ander korte lichte tikken geeft met een hamertje

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

Julle schreef:Zou ik niet doen Arne, bout kan gaan uitzetten door de warmte en nog meer gaan spannen. Wat je kan proberen is dat ene probeert te draaien terwijl een ander korte lichte tikken geeft met een hamertje

Julle
Juist Julle, het opwarmen van bouten mag je nooit doen omdat ze dan uitzetten, ook verliezen ze dan hun sterkte waardoor ze nog sneller gaan afbreken :?

Met een slagschroevendraaier (dikke ijzeren schroevendraaier waar je vooraan verschillende hulpstukjes kan in vervangen) heb ik de mijne allemaal op een rustige manier los gekregen, en dit zonder iets te beschadigen, je mag er met de hamer op kloppen maar niet als gek want dan klop je de schroef als ook de schijfrem en de binnendraad van de behuizing kapot :shock:

Niet aan te raden voor personen waarbij alles vlug vlug moet gebeuren want dan heb je waarschijnlijk meer kosten dan alleen de boutjes :evil:

Laat je zeker niet kennen om een paar boutjes te vernieuwen, je leven kan hier wel eens vanaf hangen en dat is voor geen enkele prijs te vervangen :?

Groetjes,

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Julle
Clublid
Clublid

Bericht door Julle »

Je slaat de nagel op de kop maat (allez op de vijs of was het de schroevendraaier?????)

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
typ110
50 cc
50 cc

Bericht door typ110 »

Het klopt inderdaad dat de bouten met loctite moeilijk te verwijderen zijn. Warmte helpt om de loctite te "lossen" maar is niet altijd aan te raden bij remschijven. De enige volgende manier is inderdaad de slagschroevendraaier en geduld....Kijk niet op een euro en koop (of leen) een kwalitatieve goede slagschroevendraaier van bv. facom of zo want de goedkopere spullen die je overal kan kopen zijn waardeloos....

veel succes!

Michel
Gesloten