startproblemen

Allerlei onderwerpen die niet specifiek onder een andere rubriek kunnen ondergebracht worden

Moderator: Abeloos

danneke
1300 cc
1300 cc

startproblemen

Bericht door danneke »

H? jongens,

Wilde vandaag een ritje doen...kwestie van de batterijen wat op te laden (zowel die van mezelf als die van de motor).
Kreeg hem verdorie niet aan de praat! De startmotor draaide goed rond maar de motor vertikt het om aan te slaan.
Heb het na een poging of 10 opgegeven en motor terug op stal gezet. Het was 3 weken geleden dat ik ermee gereden heb en hij is nog geen jaar oud...

Iemand een suggestie??

Groetjes,
Danneke.
:(
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Oesje Danny, dat is :cry:

Pobeer eerst eens langere tijd (+/- 15 seconden) aan ??n stuk te starten om eventuele lucht in brandstofleidingen weg te purgeren. Als hij dan nog niet aanslaat kun je volgende checklist eens afgaan :
1) Batterij : is ok, je hoort direct of die de starmotor vlot rond krijgt.
2) Ontsteking : trek eens een bougiekabel los, steek die op een oude bougie, en hou die met de massa-elektrode tegen het chassis, nu starten en zien of hij vonkt.
3) Injectie : draait de benzinepomp ? Dit kan horen bij het opzetten van het contakt. Als de benzinepomp draait moet je testen of de injectoren werken, je kan het spoeltje doormeten met een ohmmeter, als je de injector losschroeft en je start, kun je ook zien of hij spuit.
Een motor die ontsteking en injectie krijgt, en met voldoende kracht wordt gestart, zou normaal moeten aanslaan.

Deze testen zijn niet simpel voor een leek, ik weet ook niet hoe bedreven je bent met die dingen.

Veel succes, prettige feesten, en hou ons op de hoogte.

Frankie
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Ha Frankie,

Heb hem al 15 sec laten doorstarten maar dat hielp niet.
Na een aantal keren (korter) geprobeerd te hebben gaat de startmotor nu wel trager draaien, de batterij zal wel ver leeg zijn.
Voor de andere mogelijkheden die je opsomt moet ik passen... :oops: ik ben niet zo'n techneut.
Ik vrees dat het maandag de pechverhelping wordt...

In ieder geval erg bedankt voor de suggesties Frankie!

Groetjes,
Danneke.
:?
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

Het zou alsnog kunnen dat de batterij de oorzaak is. (door de lange stilstand)
Als de spanning onder belasting van de startmotor te laag wordt om de computer goed te laten werken start hij ook niet.
Probeer eens met een batterijlader, of startkabels.
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Ja wadde dadde...toch nog de batterij? Heb er 3 weken geleden nog mee gereden. Voor ne motor die nog geen jaar oud is mag dit geen robleem zijn.
Heb nog ergens een Optimate liggen, zal es kijken wat ik daarmee kan doen

V??r ik daarstraks voor de eerste keer startte, stootte ik tegen de FJR zodat het alarm aansprong. Heb het uiteraard onmiddellijk afgezet. Hoop dat d?t er niks mee te maken heeft...

Danneke.
:cry:
spider
Clublid
Clublid

Bericht door spider »

Danneke,

ook niet vergeten dat jij een alarm op de FJR hebt dat verbruikt ook .
Ik laad de batterij om de 14 dagen aan de lader een uur of drie en tot nu toe nog geen problemen gehad en hij is van 2005.

Groetjes Rudy
Den Boete
Clublid
Clublid

Bericht door Den Boete »

danneke schreef:Heb nog ergens een Optimate liggen, zal es kijken wat ik daarmee kan doen.
Zo'n Optimate, dat duurt tamelijk lang.
Met startkabels weet je sneller of de batterij het probleem was.
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Zal dat morgenvroeg eens bezien...
Was idd het alarm vergeten Rudy...vraagt continu stroom.
Als ik het zelf niet klaar krijg (en die kans is groot :) dan wordt het volgende week toch nog de pechverhelping. Zal via deze topic weten te zeggen wat de oorzaak is...

Danneke.
:)
Fons
125 cc
125 cc

Bericht door Fons »

Starten en gas helemaal open lukt meestal

FONS
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Fons schreef:Starten en gas helemaal open lukt meestal

FONS
Dat was het eenvoudigste Fons...en dat lukt niet.
Heb mijn startkabels die ik nog nooit heb nodig gehad ergens "goe weggelegd" mijn gedacht :)
Ben nu met Optimate batterij aan't opladen maar dat gaat een tetteken duren...
Pffff...

Danneke.
:(
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Ondertussen opnieuw geprobeerd te starten...batterij was voldoende opgeladen en startmotor draaide normaal...geen leven in te krijgen. Begin stilaan meer en meer aan het alarm te denken.
Indien het morgen niet lukt wordt het...takelen.
Godver...

Danneke.
:cry:
edje
Clublid
Clublid

Bericht door edje »

Danneke,
Kunt ge uw manual niet nakijken. Ik weet niet of het met de FJR zo is maar met mijn Diversion kon je aan het gedrag van de meters (KM teller en toerenteller) ongeveer uitmaken waar het probleem zich situeerde.
Misschien een stomme vraag: heb je de kill-switch niet per ongeluk aangestoten??

Grtjs
:P :P :P
edje
Clublid
Clublid

Bericht door edje »

Idd een stomme vraag. Zoals een wakkere collega mij net liet weten draait de startmotor ook niet meer rond dan. :oops:

Maar ik las net in mijn manual (2003) dat ge best uw sleutel uit het contact haalt want dat die voor signaalstoringen kan zorgen waardoor de motor mogelijk niet kan worden gestart.
Yamaha raad aan om eens te proberen starten dan met behulp van de codesleutel.(Bij mij is dat de rode)

Grtjs
:P :P :P
TOMH
1300 cc
1300 cc

Bericht door TOMH »

-Benzine :?: tankdop eens open doen.
-zekeringen kontroleren :?:

Tom :scratch:
FJR's @ Alps 2008 http://fjrijders.be/forum/viewtopic.php?t=3314
Wie gaat er mee?
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Gisterenavond nog eens geprobeerd en na de 2de keer startte hij zowaar. De batterijladr had er dan zo'n 6 uren aangehangen. Heb de lader de hele nacht zijn werk laten doen en als hij sebiet start ga ik een eindje rijden.
Dan is het wel degelijk de batterij geweest die op 3 weken tijd (door het alarm?) wordt leeggetrokken...

Ik zal hier straks een berichtje laten over de (hopelijk) goeie afloop.

Groetjes,
Danneke.
:)
rcracer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door rcracer »

Zal waarschijnlijk wel door het alarm zijn.

Naar aanleiding van deze topic heb ik mijn fjr ook eens vanonder het beschermzeil gehaald, laatste keer gereden was op de oktoberrit.
1 tik op de startknop en het spel was vertrokken.

De optimate was er ook nog niet op geweest.
Afbeelding
Firechief
1300 cc
1300 cc

Bericht door Firechief »

Danneke,

Persoonlijk denk ik niet dat het alarm de oorzaak is van je problemen aangezien je hij eerste instantie de startmotor wel nog rond kreeg. Ziehier het verbruik van het alarm: Power consumption 3.5 mA ● Power consumption sleep mode 0.5 mA. Na x-aantal tijd gaat je alarm in sleep-mode en gaat daardoor minder verbruiken aan stroom. Heb hier nog nooit problemen mee gehad. Batterij leeg = geen beweging in je startmotor omdat deze het meeste vermogen vraagt
Ik weet nu niet of je je benzinetank geopend hebt voor dat je proberen starten hebt. Het zou kunnen zijn dat het darmpje van de beluchting van je benzinetank verstopt is waardoor je een vacuum cre?ert in je tank en de motor geen brandstof meer krijgt. Tankdeksel openen neemt deze onderdruk weg en de brandstoftoevoer kan weer gebeuren.

Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman :D

Afbeelding
rcracer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door rcracer »

we leren hier alledagen bij :D
Afbeelding
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Dag jongens,

Net terug van een ritje van ongeveer 70km...
De motor startte vanmorgen onmiddellijk en wat opviel was dat de startmotor aanzienlijk sneller ronddraaide.
Het lampje bij het groene vinkje op de druppelteller brandde, dus de batterij was ok.

Heb gisterenmorgen de tank even open en dicht gedaan omdat ik weet heb van dat mogelijk verstopte gaatje zodat de tank vaccuum trekt. Hij wilde toen nog altijd niet starten, dus dat was niet de oorzaak...

Zou het t?ch niet kunnen dat het de batterij was? Iemand heeft hier gesuggereerd (Spider?) dat het alarm de batterij gedeeltelijk leegtrekt. De startmotor draait nog wel maar zou niet genoeg power meer geven om de machine te starten...

@Firechief

Ik heb gisteren gehoord dat iemand soortgelijke problemen had. Er was eveneens een alarm ge?nstalleerd...De batterij moest om de 14 dagen worden bijgeladen omdat de motor anders niet wou starten. Hij heeft uiteindelijk het alarm verwijderd en alle problemen waren van de baan! Dat kan toch geen toeval zijn!

In ieder geval lijkt het me toch raadzaam om in de winterperiode de batterij eens aan de druppeldinges te leggen. Het kan nooit kwaad en je vermijdt mogelijk toch wel problemen.

Wat opvalt is dat deze topic zeer veel gelezen is! Blijkbaar was dit voor veel FJR-rijders interessant om weten en wellicht hebben een aantal leden (zoals ik) wat opgestoken...

Iedereen die reageerde wordt uiteraard hartelijk bedankt!
Mijn FJR-ken zoemt weer zoals voorheen :lol:

Groetjes van een opnieuw tevreden Danneke :)
8)
banan
50 cc
50 cc

Bericht door banan »

juist het zelfde voorgehad ander batterij gekocht probleem opgelost.
is van 2004 en eerste jaar probleem gehad met starten alarm afgesloten in de winter en geen probleem meer gehad.
Gesloten