Katalysator
Moderator: Abeloos
Katalysator
Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van de katalysator van een FJR 2004, wat zijn de voor en nadelen?
Neeke
Neeke
[quote="Firechief"]kan dit dan zomaar? zit lambda sonde in toch?
De lambdasonde bevindt zich voor de kat, zodus de meting gebeurt ervoor.
Ik heb de katalysator verwijderd (paar uur werk) en eens uitgeprobeert op de baan, en je merk het verschil heel goed. Boven de 6000 tr. merk je het beste het gaat snel naar 9000 tr, en zoals seabiker zegt, nu der nog andere potten op.
De reden waarom ik dit heb gedaan, mijn vorige moto was een blackbird fullpower, en ging er meermaals per jaar met vrienden op het circuit rijden, dus ik rij graag sportief. En met de FJR ga ik volgend jaar zeker op het circuit rijden, heb de vering achteraan verhoogd en hard afgesteld en rij de antennes nog tegen de grond zonder te schuiven. De FJR kan veel meer dan sommigen denken.
neeke
De lambdasonde bevindt zich voor de kat, zodus de meting gebeurt ervoor.
Ik heb de katalysator verwijderd (paar uur werk) en eens uitgeprobeert op de baan, en je merk het verschil heel goed. Boven de 6000 tr. merk je het beste het gaat snel naar 9000 tr, en zoals seabiker zegt, nu der nog andere potten op.
De reden waarom ik dit heb gedaan, mijn vorige moto was een blackbird fullpower, en ging er meermaals per jaar met vrienden op het circuit rijden, dus ik rij graag sportief. En met de FJR ga ik volgend jaar zeker op het circuit rijden, heb de vering achteraan verhoogd en hard afgesteld en rij de antennes nog tegen de grond zonder te schuiven. De FJR kan veel meer dan sommigen denken.
neeke
neeke schreef:interessant... Ik rij ook graag sportief... ook op cirquit...Firechief schreef:kan dit dan zomaar? zit lambda sonde in toch?
De lambdasonde bevindt zich voor de kat, zodus de meting gebeurt ervoor.
Ik heb de katalysator verwijderd (paar uur werk) en eens uitgeprobeert op de baan, en je merk het verschil heel goed. Boven de 6000 tr. merk je het beste het gaat snel naar 9000 tr, en zoals seabiker zegt, nu der nog andere potten op.
De reden waarom ik dit heb gedaan, mijn vorige moto was een blackbird fullpower, en ging er meermaals per jaar met vrienden op het circuit rijden, dus ik rij graag sportief. En met de FJR ga ik volgend jaar zeker op het circuit rijden, heb de vering achteraan verhoogd en hard afgesteld en rij de antennes nog tegen de grond zonder te schuiven. De FJR kan veel meer dan sommigen denken.
neeke
Met welke banden rij jij? Ik voel me niet goed met mijn Pilot Power.
@ Speedy,
Als je eraan begint ben je wel voor een paar uur zoet.
Verwijder uitlaatpotten, onderkant carnage beide zijden, verbindingstuk motorblok naar radiator zo kan je de radiator een beetje naar voor trekken. Demonteren van collector, het is niet gemakkelijk omdat je heel weinig plaats hebt (radiator naar voor trekken), het beste gereedschap om het te demonteren is een imbusdop van 10 mm, kniegewricht en verlegstuk en langs onder, anders gaat het niet. Wel opletten voor de lambdasonde. Indien de collector er uit is zie de bovenkant puntlassen waarmee de twee kat vastgelast zijn, je maakt ongeveer 2 cm voor de kat een deurtje erin van 6 x 2.5 cm in de langsrichting drie zijden openslijpen en openplooien(ik heb dat erin geslepen met een schijfje van 1 mm dikte, bijna geen materiaalverlies). Ik heb dan door de kat een gat geboord van 10 mm en de rest met een pneumatische beitel eruit gedaan (wel een moeilijk geval). Wanneer het eruit is alles goed kuisen en de deurtjes terug dichtlassen (inox). Collector monteren, de moeren van de collector moeten met 20Nm aangespannen worden, maar het probleem is dat je er niet aankan met een momentsleutel, ik heb het op het gevoel gedaan. Zorg ervoor dat de vier koperen ringen op hun plaats zitten, denoods plak je ze erin met kopervet, en voor de rest alles verder afmonteren. Het resultaat zal je daarna wel voelen. Indien je nog info wenst mag je mij bellen 0478/32 17 88.
mvg, neeke
Als je eraan begint ben je wel voor een paar uur zoet.
Verwijder uitlaatpotten, onderkant carnage beide zijden, verbindingstuk motorblok naar radiator zo kan je de radiator een beetje naar voor trekken. Demonteren van collector, het is niet gemakkelijk omdat je heel weinig plaats hebt (radiator naar voor trekken), het beste gereedschap om het te demonteren is een imbusdop van 10 mm, kniegewricht en verlegstuk en langs onder, anders gaat het niet. Wel opletten voor de lambdasonde. Indien de collector er uit is zie de bovenkant puntlassen waarmee de twee kat vastgelast zijn, je maakt ongeveer 2 cm voor de kat een deurtje erin van 6 x 2.5 cm in de langsrichting drie zijden openslijpen en openplooien(ik heb dat erin geslepen met een schijfje van 1 mm dikte, bijna geen materiaalverlies). Ik heb dan door de kat een gat geboord van 10 mm en de rest met een pneumatische beitel eruit gedaan (wel een moeilijk geval). Wanneer het eruit is alles goed kuisen en de deurtjes terug dichtlassen (inox). Collector monteren, de moeren van de collector moeten met 20Nm aangespannen worden, maar het probleem is dat je er niet aankan met een momentsleutel, ik heb het op het gevoel gedaan. Zorg ervoor dat de vier koperen ringen op hun plaats zitten, denoods plak je ze erin met kopervet, en voor de rest alles verder afmonteren. Het resultaat zal je daarna wel voelen. Indien je nog info wenst mag je mij bellen 0478/32 17 88.
mvg, neeke
Amaai, daar moet je precies toch wel iets van kennen, ik begin er niet aan hoor. Ik zou trouwens niet weten waar dat goed voor is. Je wint een paar pk-tjes maar je vervuilt het millieu er mee. En als er binnenkort controle op motors komt, zit je met de gebakken peren.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.