Katalysator

Hier komen alle posts waar al lang geen reply meer op geweest is. Op verzoek kunnen ze terug op de juiste plaats worden geplaatst.

Moderator: Abeloos

neeke
75 cc
75 cc

Katalysator

Bericht door neeke »

Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van de katalysator van een FJR 2004, wat zijn de voor en nadelen?

Neeke
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Voordeel : + 13 pk ongeveer.
Nadeel : het milieu.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
seabiker

Bericht door seabiker »

dirkske schreef:Voordeel : + 13 pk ongeveer.
Nadeel : het milieu.
zoals gezegd! :) en misschien Devils??? :D

Seabiker
Firechief
1300 cc
1300 cc

Bericht door Firechief »

kan dit dan zomaar? zit lambda sonde in toch?

Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman :D

Afbeelding
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Zolang er geen controle is, en er geen groene jongens (of meisjes) in de club zijn, experimenteren maar h? !
(ps ik heb niks tegen de groen, maar ook niks voor...)

Leo. :flower: :error: :alien: :mrgreen: :computer: :blob8:
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
FJR02
125 cc
125 cc

Bericht door FJR02 »

ach kom, zijn er dan echt mensen die menen dat ze 13pk te kort hebben?
* If it works, don't fix it *
neeke
75 cc
75 cc

Bericht door neeke »

[quote="Firechief"]kan dit dan zomaar? zit lambda sonde in toch?

De lambdasonde bevindt zich voor de kat, zodus de meting gebeurt ervoor.

Ik heb de katalysator verwijderd (paar uur werk) en eens uitgeprobeert op de baan, en je merk het verschil heel goed. Boven de 6000 tr. merk je het beste het gaat snel naar 9000 tr, en zoals seabiker zegt, nu der nog andere potten op.

De reden waarom ik dit heb gedaan, mijn vorige moto was een blackbird fullpower, en ging er meermaals per jaar met vrienden op het circuit rijden, dus ik rij graag sportief. En met de FJR ga ik volgend jaar zeker op het circuit rijden, heb de vering achteraan verhoogd en hard afgesteld en rij de antennes nog tegen de grond zonder te schuiven. De FJR kan veel meer dan sommigen denken.

neeke
wally
50 cc
50 cc

Bericht door wally »

[quote="neeke"][quote="Firechief"]kan dit dan zomaar? zit lambda sonde in toch?

Neeke,K&N filter ni vergeten h?! : :D
wally
neeke
75 cc
75 cc

Bericht door neeke »

Neeke,K&N filter ni vergeten h?! : :D
wally[/quote]

Da komt nog :twisted:
Gast

Bericht door Gast »

neeke schreef:
Firechief schreef:kan dit dan zomaar? zit lambda sonde in toch?

De lambdasonde bevindt zich voor de kat, zodus de meting gebeurt ervoor.

Ik heb de katalysator verwijderd (paar uur werk) en eens uitgeprobeert op de baan, en je merk het verschil heel goed. Boven de 6000 tr. merk je het beste het gaat snel naar 9000 tr, en zoals seabiker zegt, nu der nog andere potten op.

De reden waarom ik dit heb gedaan, mijn vorige moto was een blackbird fullpower, en ging er meermaals per jaar met vrienden op het circuit rijden, dus ik rij graag sportief. En met de FJR ga ik volgend jaar zeker op het circuit rijden, heb de vering achteraan verhoogd en hard afgesteld en rij de antennes nog tegen de grond zonder te schuiven. De FJR kan veel meer dan sommigen denken.

neeke
interessant... Ik rij ook graag sportief... ook op cirquit...

Met welke banden rij jij? Ik voel me niet goed met mijn Pilot Power.
neeke
75 cc
75 cc

Bericht door neeke »

@ gast

Ik rij met pilot power, voor mij een goede band waar ik heel veel vertrouwen in heb. Nu ga ik metzler roadtec Z6 proberen, misschien kan ik er meer kmtrs mee doen.

neeke
Gast

Bericht door Gast »

neeke schreef:@ gast

Ik rij met pilot power, voor mij een goede band waar ik heel veel vertrouwen in heb. Nu ga ik metzler roadtec Z6 proberen, misschien kan ik er meer kmtrs mee doen.

neeke

Sorry, efkes verstrooid geweest. Ik rij met pilot road...
neeke
75 cc
75 cc

Bericht door neeke »

Sorry, efkes verstrooid geweest. Ik rij met pilot road

Dat is wel een groot verschil, heel groot zelfs, probeer Pilot Power maar eens.
Gast

Bericht door Gast »

neeke schreef:Sorry, efkes verstrooid geweest. Ik rij met pilot road

Dat is wel een groot verschil, heel groot zelfs, probeer Pilot Power maar eens.
Ga ik zeker eens doen. Hoeveel km mee gedaan?
neeke
75 cc
75 cc

Bericht door neeke »

@ Gast,

Met de PP heb ik 6500 kmtrs gedaan, indien de metzlers mij niet bevallen komen zeker en vast de PP er terug op.

neeke
Gast

Bericht door Gast »

neeke schreef:@ Gast,

Met de PP heb ik 6500 kmtrs gedaan, indien de metzlers mij niet bevallen komen zeker en vast de PP er terug op.

neeke

Bedankt! Ga ze proberen.
speedy

Bericht door speedy »

Hallo Neeke,

Een katalysator verwijderen is een paar uur werk zeg je, hoe begin je eraan ? Kan je dit er zomaar vantussen halen. Ik ben ook wel ge?ntresseerd maar wil graag meer weten voor ik eraan begin.

Kan je een korte beschrijving geven ?

Alvast bedankt

Speedy
neeke
75 cc
75 cc

Bericht door neeke »

@ Speedy,
Als je eraan begint ben je wel voor een paar uur zoet.
Verwijder uitlaatpotten, onderkant carnage beide zijden, verbindingstuk motorblok naar radiator zo kan je de radiator een beetje naar voor trekken. Demonteren van collector, het is niet gemakkelijk omdat je heel weinig plaats hebt (radiator naar voor trekken), het beste gereedschap om het te demonteren is een imbusdop van 10 mm, kniegewricht en verlegstuk en langs onder, anders gaat het niet. Wel opletten voor de lambdasonde. Indien de collector er uit is zie de bovenkant puntlassen waarmee de twee kat vastgelast zijn, je maakt ongeveer 2 cm voor de kat een deurtje erin van 6 x 2.5 cm in de langsrichting drie zijden openslijpen en openplooien(ik heb dat erin geslepen met een schijfje van 1 mm dikte, bijna geen materiaalverlies). Ik heb dan door de kat een gat geboord van 10 mm en de rest met een pneumatische beitel eruit gedaan (wel een moeilijk geval). Wanneer het eruit is alles goed kuisen en de deurtjes terug dichtlassen (inox). Collector monteren, de moeren van de collector moeten met 20Nm aangespannen worden, maar het probleem is dat je er niet aankan met een momentsleutel, ik heb het op het gevoel gedaan. Zorg ervoor dat de vier koperen ringen op hun plaats zitten, denoods plak je ze erin met kopervet, en voor de rest alles verder afmonteren. Het resultaat zal je daarna wel voelen. Indien je nog info wenst mag je mij bellen 0478/32 17 88.

mvg, neeke
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Amaai, daar moet je precies toch wel iets van kennen, ik begin er niet aan hoor. Ik zou trouwens niet weten waar dat goed voor is. Je wint een paar pk-tjes maar je vervuilt het millieu er mee. En als er binnenkort controle op motors komt, zit je met de gebakken peren.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Ongeacht de voordelen of de nadelen van deze operatie "verwijder catalysator", wil ik toch mijn waardering uitdrukken voor de werk op zich dat neeke gedaan heeft. Prima bricolage !
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
Gesloten