verhogingsset FJR

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

erik
125 cc
125 cc

verhogingsset FJR

Bericht door erik »

Wat zijn de nadelen bij het verhogen van onze FJR ?
Uit het forum van onze Nederlandse vrienden kan ik opmaken dat er veel voordelen :
- meer grondspeling
- stepjes minder snel tegen het wegdek
- aangezien het zwaartepunt hoger komt te liggen zou de motor gemakkelijker in de bochten vallen , bochtenwerk zou plezieriger worden .
- minder kracht nodig om de motor op de middenbok te trekken

Mijn vraag :

Hoe reageert de motor bij hogere snelheden en veel zijwind ( vb. op autosnelweg ) ? Ligt de motor dan nog stabiel op de weg ?
Ik zou denken dat een een verhoging van het zwaartepunt in die omstandigheden niet zo optimaal is ?
Ik weeg maar 65 kg. , dus veel gewicht kan ik niet in de schaal leggen .

Ik ben eigenlijk alleen maar ge?nteresseerd in het voordeel bij het opbokken ( om m'n achillepees te sparen ) .

groetjes Erik
Vlootje
75 cc
75 cc

Bericht door Vlootje »

Hoi Erik,

Ik rijd persl. van meet af aan met een verhoogde versie en eigl. weet ik dus van niet beter (of minder).
Ik had 1 keer op een andere FJR gereden en toen ik de week erna op mijn toekomstige zat, voelde ik subiet dat ik mijn voeten niet meer plat op de grond kreeg. (ben je rap gewend hoor!)

Naar opblokken toe, kan ik je verzekeren dat het 10x makkelijker gaat en dat dit mij onmiddellijk verraste in vgl met mijn Diversion 900 die +/- hetzelfde weegt. Ik zou wel eens moeten een andere FJR op de bok zetten.

De m??r grondspeling is logisch natuurlijk. Ik rijd nu wel nog maar van aug. met de FJR,( de stepjes nog niet tegen de grond gekregen).

Naar stabiliteit aan hogere snelheid kan ik opnieuw moeilijk vergelijken, maar ik denk daar - want ik ben dat ook nog volop aan 't experimenteren - dat vooral de stand van het scherm (hoe rechter, hoe slechter) een v???l grotere rol speelt dan het geringe hoogteverschil.
Ook is hier een redelijk verschil te merken tussen met of zonder laminar lip. Hoe meer wind je op je helm verdraagt, hoe stabieler de moto zich vooruitsnijdt...

Wil het een keer treffen dat we mekaar ontmoeten, je zou rap eens kunnen proberen om het verschil te voelen...

Groeten

willy
Zied uus weere, wi !
den R1 zot
Clublid
Clublid

Bericht door den R1 zot »

Waarom verhogen?

Meer grondspelling? daar ben je bijna niets mee op de straat.
Die "hero blops" staan erop om u te melden dat het zo wel ver genoeg is (weg). :lol:
Uw voetsteuntjes klappen/scharnieren nog altijd naar binnen voor als het wat platter gaat.

Dat hoger zwaartepunt zal eerder in uw nadeel werken bij het remmen.
Uw motor zal sneller slingeren achteraan.

Uw vering verhogen is geen aanrader! Het enig wat helpt is de demping aanpassen (ingaande).
Uw vering enkel achteraan verhogen maakt uw motor h??l nerveus op z'n kopje. (niet meer stabiel). Uw naloop/balhoofdshoek zal scherper worden.
(voorvork steiler).

Misschien eens kijken naar de "middenbok" of je die kan aanpassen.
Maar het blijft een motor van +270 Kg dus ik zou er echt geen wonderen van verwachten. Hoe makkelijker op zijn bok, hoe makkelijker op de gr.....

Groetjes,
Afbeelding
erik
125 cc
125 cc

Bericht door erik »

Bedankt jongens , ik zoek wel verder naar een oplossing .
Ik moet m'n achillepezen absoluut ontzien van elke belasting .
Desnoods gaat de FJR eruit en wordt hij vervangen door een BMW met mechanisch opboksysteem . Die hebben daar tenminste al aan gedacht .
neeke
75 cc
75 cc

Bericht door neeke »

@ Eric,

Ga je daarvoor je FJR wegdoen :shock: :shock: , slijp gewoon een stuk van 2 cm van tussen de middenbok, en las het terug aan elkaar en je probleem is opgelost.

neeke
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Vlootje schreef:Hoi Erik,

... en toen ik de week erna op mijn toekomstige zat, voelde ik subiet dat ik mijn voeten niet meer plat op de grond kreeg.
...

Groeten

willy
Hmm, toen ik de eerste keer op mijn toekomstige zat, kreeg ik mijn voeten ook niet plat op de grond. Ik heb daarna wat standjes bijgeleerd...
:angel7: :love4: dink :sign5:
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
2fast4you

Bericht door 2fast4you »

Ik heb ervaring met een verhogingset. Het rijdt veel beter als orgineel, voor de sportive rijder. De steunen komen niet zo snel aan de grond. dit had ik bij de orginele hoogte wel. Bij orgineel heb ik zelf de jiffy aan de grond gereden in opgeklapte stand. Voor duo rijdt het veel beter lichter sturen en stabieler in bochten :lol: :lol:

Voor rijder die niet sportief rijden is het geen aanrader. De motor stuur n.l. sneller een bocht in en is minder comfortabel. Dit is wel aan te passen met de vering. :idea:

Het rijden op de autosnelweg geeft geen nadelige gevolgen :lol: :lol:

Gr 2fast4you
Lion
50 cc
50 cc

Bericht door Lion »

Erik,
Het verhogingsetje is een echte aanrader, wat ook JvuxR1
moge beweren, en sta volledig achter de deskundige uitleg van Vlootje!! Ook ik had zware problemen met de achillespees wegens het opbokken van de motor en heb daarom het setje gemonteerd en, weg probleen. Niet alleen dat laatste is opgelost maar de FJR rijd ook veel sportiever. Doen zou ik zeggen!! Opgelet er bestaan 3 (of 4?) versies maar ik weet absoluut niet meer dewelke ik destijds in Duitsland bestelde. Onze Nederlandse motardvriend en FJR rijder Toon Van Der Aa heeft me toen ingelicht welke ik me moest aanschaffen. Maar mischien hebben ze wel het juiste type in de shop van het FJRijders clubhuis in Oost-Duinkerke.
Lion
DRIVING A FJR MAKES LIFE BETTER!!
erik
125 cc
125 cc

Bericht door erik »

@ Lion ,

Eindelijk iemand die , hoe spijtig ook , hetzelfde probleem had bij het opbokken van de FJR. Ik ben aangenaam verrast te horen dat jou probleem aan de pijnlijke archillepezen werd opgelost door de machine te verhogen ! Mijn machine zal waarschijnlijk ook verhoogd worden .
Ik vermoed dat de lage rug ook wat ontlast zal worden bij het opbokken van een verhoogd exemplaar .
Bedankt ,

Erik.
seabiker

Bericht door seabiker »

@ erik,

Verhogingssetjes zijn te verkrijgen in het clubhuis. Liggen in stock.
den R1 zot
Clublid
Clublid

Viola!

Kopen die set Erik.
Voor mij hoeft dit allemaal niet, maar zoals je kan merken :

ieder z'n meug h? :D

Groetjes,

den R1 zot
Afbeelding
erik
125 cc
125 cc

Bericht door erik »

'T zal wel moeten , steeds opbokken met twee personen is ook geen zicht he :lol:

bedank jongens ,

Erik
den R1 zot
Clublid
Clublid

Gaat de zijpoot dan nog wel na dit verhogen? :(

Groetjes,

den R1 zot
Afbeelding
Johnny
Moderator
Moderator

Bericht door Johnny »

twijfel ik heel sterk aan of ge moet ze langer maken
maar ja zo blijft ge bezig
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

JvuxR1 schreef:Gaat de zijpoot dan nog wel na dit verhogen? :(

Groetjes,

den R1 zot
@ R1 zot :wink:

Dit is geen enkel probleem hoor, hij staat zelfs stabieler op de zijpoot dan voorheen vind ik :!:

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Johnny
Moderator
Moderator

Bericht door Johnny »

hey max
maar hij gaat dan toch veel schuiner hangen :?:
groetjes johnny
Gobelijn
1300 cc
1300 cc

Bericht door Gobelijn »

Max heeft gelijk : hoe schuiner, hoe stabieler. De mijne is bijvoorbeeld omvergevallen tijdens de nieuwjaarsreceptie. Met de zijpikkel op de dals voor de P?niche staat de motor recher en dus onstabieler. Een felle zuidwestelijke windstoot was voldoende om hem uit zijn evenwicht te brengen.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
FJR-Freak Max
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door FJR-Freak Max »

@ Trukker :wink:

Hij gaat wel ietsje schuiner staan maar dat is niet overdreven hoor en zoals leo al zei is het beter tegen windstoten of als er iemand tegen aan moest lopen :twisted:
Het is misschien moeilijk te geloven maar ik heb het bewijs hier bij mij staan :P :wink:

Max 8)
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Afbeelding
Johnny
Moderator
Moderator

Bericht door Johnny »

max
welke dienen schonen blauwen :lol: :lol: :lol: :roll:
groetjes johnny
Gast

Bericht door Gast »

@ Trukker,

Yep, dat uitzonderlijk mooi kleurke waar dat je ogen beginnen van te fonkelen :shock: als je er nog maar naar kijkt :lol: :lol: :P :thumbleft:

Max 8)
Gesloten