verhogingsset FJR
Moderator: Abeloos
verhogingsset FJR
Wat zijn de nadelen bij het verhogen van onze FJR ?
Uit het forum van onze Nederlandse vrienden kan ik opmaken dat er veel voordelen :
- meer grondspeling
- stepjes minder snel tegen het wegdek
- aangezien het zwaartepunt hoger komt te liggen zou de motor gemakkelijker in de bochten vallen , bochtenwerk zou plezieriger worden .
- minder kracht nodig om de motor op de middenbok te trekken
Mijn vraag :
Hoe reageert de motor bij hogere snelheden en veel zijwind ( vb. op autosnelweg ) ? Ligt de motor dan nog stabiel op de weg ?
Ik zou denken dat een een verhoging van het zwaartepunt in die omstandigheden niet zo optimaal is ?
Ik weeg maar 65 kg. , dus veel gewicht kan ik niet in de schaal leggen .
Ik ben eigenlijk alleen maar ge?nteresseerd in het voordeel bij het opbokken ( om m'n achillepees te sparen ) .
groetjes Erik
Uit het forum van onze Nederlandse vrienden kan ik opmaken dat er veel voordelen :
- meer grondspeling
- stepjes minder snel tegen het wegdek
- aangezien het zwaartepunt hoger komt te liggen zou de motor gemakkelijker in de bochten vallen , bochtenwerk zou plezieriger worden .
- minder kracht nodig om de motor op de middenbok te trekken
Mijn vraag :
Hoe reageert de motor bij hogere snelheden en veel zijwind ( vb. op autosnelweg ) ? Ligt de motor dan nog stabiel op de weg ?
Ik zou denken dat een een verhoging van het zwaartepunt in die omstandigheden niet zo optimaal is ?
Ik weeg maar 65 kg. , dus veel gewicht kan ik niet in de schaal leggen .
Ik ben eigenlijk alleen maar ge?nteresseerd in het voordeel bij het opbokken ( om m'n achillepees te sparen ) .
groetjes Erik
Hoi Erik,
Ik rijd persl. van meet af aan met een verhoogde versie en eigl. weet ik dus van niet beter (of minder).
Ik had 1 keer op een andere FJR gereden en toen ik de week erna op mijn toekomstige zat, voelde ik subiet dat ik mijn voeten niet meer plat op de grond kreeg. (ben je rap gewend hoor!)
Naar opblokken toe, kan ik je verzekeren dat het 10x makkelijker gaat en dat dit mij onmiddellijk verraste in vgl met mijn Diversion 900 die +/- hetzelfde weegt. Ik zou wel eens moeten een andere FJR op de bok zetten.
De m??r grondspeling is logisch natuurlijk. Ik rijd nu wel nog maar van aug. met de FJR,( de stepjes nog niet tegen de grond gekregen).
Naar stabiliteit aan hogere snelheid kan ik opnieuw moeilijk vergelijken, maar ik denk daar - want ik ben dat ook nog volop aan 't experimenteren - dat vooral de stand van het scherm (hoe rechter, hoe slechter) een v???l grotere rol speelt dan het geringe hoogteverschil.
Ook is hier een redelijk verschil te merken tussen met of zonder laminar lip. Hoe meer wind je op je helm verdraagt, hoe stabieler de moto zich vooruitsnijdt...
Wil het een keer treffen dat we mekaar ontmoeten, je zou rap eens kunnen proberen om het verschil te voelen...
Groeten
willy
Ik rijd persl. van meet af aan met een verhoogde versie en eigl. weet ik dus van niet beter (of minder).
Ik had 1 keer op een andere FJR gereden en toen ik de week erna op mijn toekomstige zat, voelde ik subiet dat ik mijn voeten niet meer plat op de grond kreeg. (ben je rap gewend hoor!)
Naar opblokken toe, kan ik je verzekeren dat het 10x makkelijker gaat en dat dit mij onmiddellijk verraste in vgl met mijn Diversion 900 die +/- hetzelfde weegt. Ik zou wel eens moeten een andere FJR op de bok zetten.
De m??r grondspeling is logisch natuurlijk. Ik rijd nu wel nog maar van aug. met de FJR,( de stepjes nog niet tegen de grond gekregen).
Naar stabiliteit aan hogere snelheid kan ik opnieuw moeilijk vergelijken, maar ik denk daar - want ik ben dat ook nog volop aan 't experimenteren - dat vooral de stand van het scherm (hoe rechter, hoe slechter) een v???l grotere rol speelt dan het geringe hoogteverschil.
Ook is hier een redelijk verschil te merken tussen met of zonder laminar lip. Hoe meer wind je op je helm verdraagt, hoe stabieler de moto zich vooruitsnijdt...
Wil het een keer treffen dat we mekaar ontmoeten, je zou rap eens kunnen proberen om het verschil te voelen...
Groeten
willy
Zied uus weere, wi !
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
Waarom verhogen?
Meer grondspelling? daar ben je bijna niets mee op de straat.
Die "hero blops" staan erop om u te melden dat het zo wel ver genoeg is (weg).
Uw voetsteuntjes klappen/scharnieren nog altijd naar binnen voor als het wat platter gaat.
Dat hoger zwaartepunt zal eerder in uw nadeel werken bij het remmen.
Uw motor zal sneller slingeren achteraan.
Uw vering verhogen is geen aanrader! Het enig wat helpt is de demping aanpassen (ingaande).
Uw vering enkel achteraan verhogen maakt uw motor h??l nerveus op z'n kopje. (niet meer stabiel). Uw naloop/balhoofdshoek zal scherper worden.
(voorvork steiler).
Misschien eens kijken naar de "middenbok" of je die kan aanpassen.
Maar het blijft een motor van +270 Kg dus ik zou er echt geen wonderen van verwachten. Hoe makkelijker op zijn bok, hoe makkelijker op de gr.....
Groetjes,
Meer grondspelling? daar ben je bijna niets mee op de straat.
Die "hero blops" staan erop om u te melden dat het zo wel ver genoeg is (weg).

Uw voetsteuntjes klappen/scharnieren nog altijd naar binnen voor als het wat platter gaat.
Dat hoger zwaartepunt zal eerder in uw nadeel werken bij het remmen.
Uw motor zal sneller slingeren achteraan.
Uw vering verhogen is geen aanrader! Het enig wat helpt is de demping aanpassen (ingaande).
Uw vering enkel achteraan verhogen maakt uw motor h??l nerveus op z'n kopje. (niet meer stabiel). Uw naloop/balhoofdshoek zal scherper worden.
(voorvork steiler).
Misschien eens kijken naar de "middenbok" of je die kan aanpassen.
Maar het blijft een motor van +270 Kg dus ik zou er echt geen wonderen van verwachten. Hoe makkelijker op zijn bok, hoe makkelijker op de gr.....
Groetjes,

Hmm, toen ik de eerste keer op mijn toekomstige zat, kreeg ik mijn voeten ook niet plat op de grond. Ik heb daarna wat standjes bijgeleerd...Vlootje schreef:Hoi Erik,
... en toen ik de week erna op mijn toekomstige zat, voelde ik subiet dat ik mijn voeten niet meer plat op de grond kreeg.
...
Groeten
willy




Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
Ik heb ervaring met een verhogingset. Het rijdt veel beter als orgineel, voor de sportive rijder. De steunen komen niet zo snel aan de grond. dit had ik bij de orginele hoogte wel. Bij orgineel heb ik zelf de jiffy aan de grond gereden in opgeklapte stand. Voor duo rijdt het veel beter lichter sturen en stabieler in bochten

Voor rijder die niet sportief rijden is het geen aanrader. De motor stuur n.l. sneller een bocht in en is minder comfortabel. Dit is wel aan te passen met de vering.
Het rijden op de autosnelweg geeft geen nadelige gevolgen
Gr 2fast4you


Voor rijder die niet sportief rijden is het geen aanrader. De motor stuur n.l. sneller een bocht in en is minder comfortabel. Dit is wel aan te passen met de vering.

Het rijden op de autosnelweg geeft geen nadelige gevolgen


Gr 2fast4you
Erik,
Het verhogingsetje is een echte aanrader, wat ook JvuxR1
moge beweren, en sta volledig achter de deskundige uitleg van Vlootje!! Ook ik had zware problemen met de achillespees wegens het opbokken van de motor en heb daarom het setje gemonteerd en, weg probleen. Niet alleen dat laatste is opgelost maar de FJR rijd ook veel sportiever. Doen zou ik zeggen!! Opgelet er bestaan 3 (of 4?) versies maar ik weet absoluut niet meer dewelke ik destijds in Duitsland bestelde. Onze Nederlandse motardvriend en FJR rijder Toon Van Der Aa heeft me toen ingelicht welke ik me moest aanschaffen. Maar mischien hebben ze wel het juiste type in de shop van het FJRijders clubhuis in Oost-Duinkerke.
Lion
Het verhogingsetje is een echte aanrader, wat ook JvuxR1
moge beweren, en sta volledig achter de deskundige uitleg van Vlootje!! Ook ik had zware problemen met de achillespees wegens het opbokken van de motor en heb daarom het setje gemonteerd en, weg probleen. Niet alleen dat laatste is opgelost maar de FJR rijd ook veel sportiever. Doen zou ik zeggen!! Opgelet er bestaan 3 (of 4?) versies maar ik weet absoluut niet meer dewelke ik destijds in Duitsland bestelde. Onze Nederlandse motardvriend en FJR rijder Toon Van Der Aa heeft me toen ingelicht welke ik me moest aanschaffen. Maar mischien hebben ze wel het juiste type in de shop van het FJRijders clubhuis in Oost-Duinkerke.
Lion
DRIVING A FJR MAKES LIFE BETTER!!
@ Lion ,
Eindelijk iemand die , hoe spijtig ook , hetzelfde probleem had bij het opbokken van de FJR. Ik ben aangenaam verrast te horen dat jou probleem aan de pijnlijke archillepezen werd opgelost door de machine te verhogen ! Mijn machine zal waarschijnlijk ook verhoogd worden .
Ik vermoed dat de lage rug ook wat ontlast zal worden bij het opbokken van een verhoogd exemplaar .
Bedankt ,
Erik.
Eindelijk iemand die , hoe spijtig ook , hetzelfde probleem had bij het opbokken van de FJR. Ik ben aangenaam verrast te horen dat jou probleem aan de pijnlijke archillepezen werd opgelost door de machine te verhogen ! Mijn machine zal waarschijnlijk ook verhoogd worden .
Ik vermoed dat de lage rug ook wat ontlast zal worden bij het opbokken van een verhoogd exemplaar .
Bedankt ,
Erik.
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
- den R1 zot
- Clublid
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 03 jan 2005, 15:55
- Locatie: Antwerpen / Merksem
- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Contacteer:
Max heeft gelijk : hoe schuiner, hoe stabieler. De mijne is bijvoorbeeld omvergevallen tijdens de nieuwjaarsreceptie. Met de zijpikkel op de dals voor de P?niche staat de motor recher en dus onstabieler. Een felle zuidwestelijke windstoot was voldoende om hem uit zijn evenwicht te brengen.
Leo en Marie-Thérèse.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
N51 02 39.7 E4 51 56.2 ,
bikers, hikers en andersdenkenden welkom.
- FJR-Freak Max
- Beheerder
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 03 mar 2004, 22:35
- Locatie: Vlaams-Brabant ( Wezemaal )
- Contacteer:
@ Trukker
Hij gaat wel ietsje schuiner staan maar dat is niet overdreven hoor en zoals leo al zei is het beter tegen windstoten of als er iemand tegen aan moest lopen
Het is misschien moeilijk te geloven maar ik heb het bewijs hier bij mij staan
Max

Hij gaat wel ietsje schuiner staan maar dat is niet overdreven hoor en zoals leo al zei is het beter tegen windstoten of als er iemand tegen aan moest lopen

Het is misschien moeilijk te geloven maar ik heb het bewijs hier bij mij staan


Max

Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

