Er rest nog maar weinig tijd om met een Optimate III een batterij die volledig ontladen is, terug op te laden. De Optimate werkt een heel programma af, waarbij de batterij in de beginfase zachtjes wordt opgeladen, ontladen, om zo steeds verder naar volle laadcyclus te gaan, daarna test)cyclus, om tenslotte in onderhoudsmodus te gaan, het zogenaamde druppelladen.
Ik zou de Deauville-batterij gewoon normaal opladen met een accu-lader, het model die je voor de auto gebruikt. Zelfs zo'n kleintje van 6A zou de klus moeten doen.
Marianne haar uitleg klopt volledig hoor, altijd zoveel mogelijk zacht ontladen, en zacht opladen, en de theorie van de batterij klopt ook
Het is perfect mogelijk om een FJR met een platte batterij terug aan de praat te krijgen. Stelt u maar eens voor dat ge het hebt zitten, ongeveer 100km van huis, op ne zondagavond, als ge s'middags uw contactslot te ver naar links hebt gedraaid.
De FJR voorzien van een sigaretten-plug, interne afzekering, en "startkabels" fabriceren, en hopen dat er een andere moto met een bereikbare batterij, of een auto in de buurt is.
Eerst even laten "overvloeien", de communicerende vaten zeg maar, zodat de batterij van de lege FJR toch enigzins terug op laadniveau komt, zodat de startstromen voor de andere FJR niet te belastend zijn.
Algemeen weetje : als je als autobestuurder zo behulpzaam bent om iemand met een platte batterij te depanneren, zorg er altijd voor dat je eerst zijn lege batterij minimum 10 aan jou eigen draaiende auto laat hangen, VOOR er gestart wordt. Immer, als hij een lege batterij heeft, moet alle startstroom uit uwe auto komen, en dat zijn een paar honderd amp?r?. Je zou de eerste niet zijn die zijn alternator om zeep helpt, om iemand anders gedienstig te zijn.