Verstelbare middenkuip.

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gesloten
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Verstelbare middenkuip.

Bericht door Den Boete »

Mijn FJR (2006) heeft zoals jullie wel weten een verstelbare middenkuip.
Wegens tijdgebrek heb ik mij nog niet kunnen bezighouden met ze te verstellen en dan een testrit te maken.
Zijn er hier onder jullie mensen die dit wel reeds gedaan hebben :?:
Wat waren jullie bevindingen ?
De mijne lees je van zodra ik getest heb.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Awel Boete ik heb het eens geprobeerd en ik moet zeggen dat ik niet veel verschil heb gevoeld. Misschien is het verschil groter bij echte koude of regen. Je kan het gemakkelijk veranderen. De speciale vijsjes een half toerke losdraaien, uitnemen, de kuipstukken bovenaan naar buiten zetten en de vijzen in de andere openingen draaien
.

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Bericht door Den Boete »

'k Heb ondertussen wat ge?xperimenteerd, en persoonlijk ervaar ik met mijn meterenentachtig volgende settings als beste :
Ruit : omlaag op secundaire wegen.
Middenkuip : naar binnen, want het maakt weinig verschil en is niet zo mooi uitgeklapt.
Zadel : lage stand.
Stuur : dichtst naar mij toe. (maar veel scheelt dat ook niet)
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
Raketman
75 cc
75 cc
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jun 2006, 19:25
Locatie: Wichelen

Bericht door Raketman »

Nu kan ik mij vergissen hoor, maar ik dacht niet dat het verstellen van de kuip iets te maken heeft met windbescherming en/of buitentemperatuur (dat laatste althans niet rechtstreeks).

De bedoeling van het verwijden van de kuip is het op een andere manier afleiden van de warmte van de motorblok bij warm tot heel warm weer, om te vermijden dat je benen gebraden worden (hetgeen door sommige eigenaars kennelijk als een probleem ervaren werd bij de pre 2006 modellen).
Nil volentibus arduum
Gebruikersavatar
motorik
75 cc
75 cc
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jan 2005, 18:40
Locatie: Diest

Bericht door motorik »

Het is zoals reeds aangegeven door Julle een betere bescherming bij regen als men de onderkuip open zet.
Ik heb 500 KM door de regen gereden en dit hielp mij toch beter te beschutten.
Groeten,
Erik B
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Als je bij de nieuwe de tank wegneemt zal je zien dat de motor volledig is afgedekt met een aluplaat zodat de warmte eigenlijk niet langs opzij kan komen. Volgens mij is het zoals Eric schrijft om een betere bescherming te bekomen bij slecht of koud weer en ik denk zelfs dat in de winter warmte langs daar afgegeven wordt zodat het dan mss wat warmer wordt. Als het zo een slecht weer blijft zullen we het nog kunnen testen
Groetjes

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Bericht door Den Boete »

Raketman schreef:Nu kan ik mij vergissen hoor, maar ik dacht niet dat het verstellen van de kuip iets te maken heeft met windbescherming en/of buitentemperatuur (dat laatste althans niet rechtstreeks).

De bedoeling van het verwijden van de kuip is het op een andere manier afleiden van de warmte van de motorblok bij warm tot heel warm weer, om te vermijden dat je benen gebraden worden (hetgeen door sommige eigenaars kennelijk als een probleem ervaren werd bij de pre 2006 modellen).
Ik heb dat bij het hete weer van de afgelopen dagen eens uitvoerig getest.
Onorthodox gekleed met een driekwartbroek (piratenmodel) heb ik met de middenkuip in beide posities een testrit gemaakt.
Het verschil is misschien meetbaar met een thermometer, maar voelbaar was het door mijn onderdanen niet.
In beide standen is het alsof ze met 5 haardrogers tegelijk op uw onderbenen blazen.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Just Boete,
De warmte die je bij het vorig model voelde tussen de bovenbenen is nu verplaatst naar de onderbenen. Bij het goed doorgassen geen probleem maar bij het filerijden of gewoon traag rijden is het nog steeds irritant. Maar ja, den bak moet zijn hitte ergens kwijt he mannen
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
Big Jomb
1300 cc
1300 cc
Berichten: 499
Lid geworden op: 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)

Bericht door Big Jomb »

Den Boete schreef: Onorthodox gekleed met een driekwartbroek (piratenmodel) heb ik met de middenkuip in beide posities een testrit gemaakt.
Hopelijk enkel maar een stukje om die hitte die de motor afgeeft te testen :D :D :D , want VEILIGE KLEDING VOOR ALLES :!: :!: :!:

Vandaag ook eens met de motor kunnen gaan werken (meestal heb ik de wagen nodig voor vanalles te vervoeren) maar weer veel motards in T-shirtjes en shortjes tegengekomen, man man man, dat die toch eens nadenken. Maar ja, voor sommigen gaat rijden met de motor en investeren in veilige kleding niet samen.

Vorig jaar is een nog een voorstel geweest tot groepsaankoop van een zomervest van Richa, winkelprijs toen ? 139, FJRijders-prijs ? 115, maar amper een handvol geinteresseerden, onbegrijpelijk.
Vanaf een 22-25?C heb ik mijn zomervest al aan :toothy4: :toothy4: :toothy4:

Slukes
I see you when I see you :!: :!: :!:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Bericht door Den Boete »

Wees gerust Johan, ik schrijf veiligheid ook hoog in het vaandel.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Ja gasten veiligheid boven alles natuurlijk maar gisteren zag ik de zwaantjes de blokrijders begeleiden in blauw hemdje met korte mouwen. Die geven dan het goede voorbeeld he. Als de flikken het al niet nodig achten waarom jan met de pet dan wel.
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
Raketman
75 cc
75 cc
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jun 2006, 19:25
Locatie: Wichelen

Bericht door Raketman »

Julle schreef:Ja gasten veiligheid boven alles natuurlijk maar gisteren zag ik de zwaantjes de blokrijders begeleiden in blauw hemdje met korte mouwen. Die geven dan het goede voorbeeld he. Als de flikken het al niet nodig achten waarom jan met de pet dan wel.
Julle
Keur het ook niet zomaar goed, maar ik begrijp ze wel. Ze krijgen doodeenvoudig geen budgetten om zich passende zomer-motorkledij te kopen, hetgeen dan wil zeggen dat ze op dagen zoals deze flauwvallen op de motor indien ze 8hr/dag hun standaarduitrusting aandoen. Ze zitten geen 8 uur in verkoelende rijwind h?.

Nu krijg ik die budgetten op mijn werk ook niet, desondanks beslis ik om het dan maar met mijn eigen geld te kopen. Dat sommige mensen de keuze maken (vooral principieel mag ik dan hopen) om dat niet te doen, is er een die ergens begrijpelijk is.
Nil volentibus arduum
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Mooi voorgesteld maar een zwaantje rijdt nooit 8 uur aan een stuk he maat en dat ze geen budgetten krijgen is hun probleem. Ik krijg van die van ons ook geen budget om boetes te betalen
Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gesloten