Windbescherming op de nieuwe 2006

Hier kan je vragen en problemen bespreken in verband met de technische kant van de FJR-zaak.

Moderator: Abeloos

Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Berichten: 132
Lid geworden op: 03 aug 2006, 17:52
Locatie: Kluisbergen
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Lazarus schreef:@Gorky,

vergis ik mij , maar zijn de openingen onderaan in de ruit bij u niet kleiner in vergelijking met de afbeeldingen op de site van Calsci ??
Was mij nog niet opgevallen Lazarus, maar ik ondervind geen tegendruk (bekende duw in de rug ) dus das al ok.
Ik ben benieuwd wat het scherm bied in regenweer.
Honda four f550 -Suzuki GS-750 -Kawazaki ZX-10 -BMW R1100GS Desierto
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
Gorky-GSA
500 cc
500 cc
Berichten: 132
Lid geworden op: 03 aug 2006, 17:52
Locatie: Kluisbergen
Contacteer:

Bericht door Gorky-GSA »

Julle schreef:Dat lijkt wel een hele veranda die je moet vooruit duwen : :D :D :D :D
ik dacht da eerst ook ,maar valt al bij al nog mee :wink: ik ben van dat dagelijks gebulder af, keuzes maken h?? :wink: :wink:
Honda four f550 -Suzuki GS-750 -Kawazaki ZX-10 -BMW R1100GS Desierto
YAMAHA FJR1300A - BMW R1200GSA
Gebruikersavatar
Herkules
250 cc
250 cc
Berichten: 100
Lid geworden op: 30 mei 2005, 21:15
Locatie: B-2900 SCHOTEN
Contacteer:

Bericht door Herkules »

Hi mannen,

Heb net voor mijn trip van 3600 km (met nogal wat autosnelweg) dan ook uiteindelijk besloten om een CALSCI scherm te plaatsen.
Besteld over het internet direct bij CALSCI, met optie voor duurste verzending : UPS ? 140 USD. Kwestie van zeker te zijn dat het tijdig aankwam.
Na 14 dagen bericht van ABX logistics : moest ingeklaard worden ! Wat flauwe kul is want tot 7.000 (oude) BEF moet je persoonlijke goederen niet inklaren. Enfin : kwam nog eens 100 ? bij..... :!: Bovendien had CALSCI zich vergist en dit per gewone US MAIL verstuurd ! ? 38 USD :evil:
Na reclamatie over e-mail hebben ze ONMIDDELLIJK 140 USD teruggestort :P Ze zijn z??r correct i.v.m. communicatie.
Echter, karton was opengescheurd, doek waarin het scherm zit zat er gewoon los naast i.p.v. erover getrokken. Gevolg : kleine krasjes :cry:
Heb ik eruit gepolished met Xerapol (goed product) :idea:

Nu mijn bevindingen :

Foto's : zie prachtige foto's van Gorky hierboven :wink:

Ben 1,89 lang, lange benen, lange armen, normaal bovenlichaam

In de laagste stand :
Veel minder wind op torso en armen, stiller, toch nog een vorm van turbulentie, vergelijkbaar met standaard scherm in hoogste stand
Een tikje omhoog en en je kan met je scherm open rijden, geen vliegje of zandkorreltje in je gezicht 8)
Estetisch : valt best mee

In de hoogste stand :
Zaols Gorky schreef : z??r stil. Maar had toch nog wat last van turbulentie en geluid
Maar als ik mijn systeemhelm open zet, is ook deze turbulentie weg. Het kinstuk schijnt dus te fungeren als "spoiler"
Heerlijk, 130 km/u rijden met open helm.... :wink:
Bij hevige regenval : dan is hoogste stand niet aan te raden, want dat zie je niet veel meer
Estetisch : afschuwelijk

Echter....je krijgt geen windkoeling meer (ook de verluchting van de helm werkt niet meer) en in Itali? bij 30?C werd dat toch wel erg warm. Je moet dan wel met open helm rijden.

Mijn besluit :
- ze hadden (net als Cee Baileys) het scherm 3 dimensionaal moeten maken. Deze zijn gewoon 2 dimensionaal. Ik denk dat hiermee het laatste beetje turbulentie ook weg was geweest
- fantastisch voor langer ritten en veel autosnelweg :P geweldig voor rustig toeren. maar nu terug thuis heb ik terug mijn standaard scherm gemonteerd, met ook terug de gebruikelijke "herrie" rond mijn helm :cry:, maar het rijdt veel sportiever....en ik krijg terug lucht :!:

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben :wink:
Herkules.
1983 - 2006 : KAWA Z650 //KAWA Z1000//KAWA Z 1000 J//SUZUKI GS 750//KAWA GPZ 900 R//KAWA GPZ 1000 RX//KAWA ZX-10//KAWA ZZR-1100//KAWA ZX-9 R//KAWA KLX 650 //KAWA ZRX 1100//KAWA ZX-12 R// YAMAHA FJR 1300
AND STILL ALIVE .......!
Lazarus
75 cc
75 cc
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 nov 2004, 14:00
Locatie: Waregem
Contacteer:

Bericht door Lazarus »

Wat mij stoort aan het originele scherm van het 2006 model is de grote gevoeligheid voor krassen. Ik beschouw dit als een "materiaalfout".
Kunnen we op basis van dit feit geen klacht indienen ? Ben steeds met de meeste voorzichtigheid tewerkgegaan wat reiniging betreft, en toch al die krassen.
Groeten Lazarus
Gebruikersavatar
Firefighter
75 cc
75 cc
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 sep 2004, 11:36
Locatie: Bree
Contacteer:

Bericht door Firefighter »

Het is daarom dat Yamaha de originele ruit zo goedkoop gehouden heeft,
ze kost all? maar 68 Euro.
Heb hetzelfde aan de hand gehad, het is een slechte polycarbonaatruit.
Had ze ook met alle voorzichtigheid gepoetst. En in de nieuwe zitten alweer
kleine krasjes, gewoon niet te vermijden. Een schande is het voor zo een dure motor.
En polijsten kan je al helemaal vergeten, dat gaat met g??n enkel middel.

Groeten,

Firefighter
Gebruikersavatar
Raketman
75 cc
75 cc
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jun 2006, 19:25
Locatie: Wichelen

Bericht door Raketman »

Over de bescherming van de originele ben ik best tevreden, maar dat van die krasgevoeligheid klopt idd :(

Er zat ook een vervelende trilling in het windscherm. Heb er mij daarjuist eens mee beziggehouden en het bleek dat gespoten afdekplaatje voor de schermvijzen te zijn. Langs ??n kant zat alles goed vast, de andere kant had veel speling. Heb dan maar wat ducktape rond die plastic klemmetjes gedaan en terug gemonteerd, probleem opgelost...
Nil volentibus arduum
Mirko

Bericht door Mirko »

@ den boete: nooit het opzetscherm van Verholen (of evt ander merk) geprobeerd op je GS?
dat vermindert het gebulder met 70%. en ik ben 1m90, dus dat kan tellen.
Gebruikersavatar
Den Boete
Clublid
Clublid
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:38
Locatie: Lokeren

Bericht door Den Boete »

Mirko schreef:@ den boete: nooit het opzetscherm van Verholen (of evt ander merk) geprobeerd op je GS?
dat vermindert het gebulder met 70%. en ik ben 1m90, dus dat kan tellen.
Op mijn GS had ik drie schermen :
- een origineel : 60 % van de tijd.
- een 10 cm ingekort origineel : voor de heetste dagen.
- een Givi-ruit : voor de koudste dagen.

Nu op de FJR los ik dat probleem op met ??n druk op de knop ! Als dat geen luxe is.
Suzuki GS850G, Suzuki GSF1200N, BMW R1150GS, Yamaha FJR1300A
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Voor de mensen met wind- of gebulderproblemen:
Nog even afwachten wat het ventilatortje van MV Verholen gaat geven. Volgens de eerste tests wordt alle druk van het hoofd en lichaam weggehouden

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gebruikersavatar
Pikke senior
75 cc
75 cc
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jul 2006, 21:02
Locatie: Landen

Bericht door Pikke senior »

Julle schreef:Voor de mensen met wind- of gebulderproblemen:
Nog even afwachten wat het ventilatortje van MV Verholen gaat geven. Volgens de eerste tests wordt alle druk van het hoofd en lichaam weggehouden

Julle
Ik dacht even dat het een grap was :wink: maar nee dus, dat bestaat echt, een ventilator op je moto :P Volgens de fabrikant zou het in de eerste plaats ontwikkeld zijn als middel tegen vliegen en wespen maar het zal dus ook evt. gebulder doen verdwijnen. :!: Zou best kunnen maar ik zie me daar nu toch nog niet mee rijden...
Gebruikersavatar
Julle
Clublid
Clublid
Berichten: 1061
Lid geworden op: 03 mei 2004, 17:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door Julle »

Mooi en elegant is idd wat anders maar als het DE oplossing is. Eenmaal je rijdt zie je het niet meer he en in het slechtste geval denken ze dat je gaat opstijgen

Julle
Bertus op zin Norton, Tinus op de BSA, ik op de FJR
Byways are more attractive than highways
Gesloten